جمعه ۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین موزه پستی و تلگرافی با الگوبرداری از موزه‌های تخصصی اروپایی در سال ۱۳۱۱ تأسیس شد.

موزه ارتباطات (پست و مخابرات)

موزه ارتباطات (پست و مخابرات) در بهمن ماه سال ۶۹ با هدف سیر تحول ارتباطات در کشور و ارایه تاریخ پست و مخابرات به نام موزه پست شروع به کار کرد.

این موزه در یکی از قدیمی‌ترین و شکیل‌ترین عمارت‌های دولتی تأسیس شده که از دو طبقه بنا متشکل از سالن‌ها و غرفه‌های متعدد تشکیل شده است.

موزه ارتباطات مکانی مناسبی جهت بازدید مشتاقان از آثار تاریخی و کهن است. در این موزه آثار متعددی از پیشینه ارتباطات و فنآوری اطلاعات در کشور ارایه شده است که نشان دهنده روند تکاملی موضوع در بستر تاریخ است.

در این موزه مجموعه‌ای از فعالیت‌های سایر کشورها در خصوص توسعه مخابرات و پست نیز گردآوری شده که موجب توجه علاقه‌مندان به این آثار است.

در موزه ارتباطات کلیه اشیاء، آلات و ادوات پستی و تلگرافی به مانند سایر کشورهای متمدن دنیا جمع آوری و نگهداری می‌شود. محل این موزه قسمتی از ساختمان وزارتخانه پست و تلگراف (تلگرافخانه) واقع در ضلع جنوبی میدان توپخانه سابق مقابل عمارت شهرداری بود.

این موزه تا قبل از تخریب بنا در سال ۱۳۴۹ دایر و فعال بوده و اگر چه عمومیت نداشت، فعالیتی همچون موزه پست و مخابرات امروزی را نیز در بر نمی‌گرفته است.

بعد از تخریب بنای وزارتی وسایل موزه به بال غربی عمارت اداره پست منطقه باغ ملی منتقل و در تاریخ ۱۰/۱۱/۱۳۶۹ موزه پست افتتاح شد.

بنای اصلی موزه پست و مخابرات یعنی اداره پست و گمرک بین سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۳ با هزینه پانصد هزار تومان با سبک ملی ساخته شده و جزو ابنیه عظیم سبک رضاشاهی محسوب می‌شود.

کد خبر 75681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز