مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی اروپا (European Space Agency) در سال ۱۹۷۴ تاسیس شد. این سازمان به اختصار اسا (ESA) نامیده می‌شود.

European Space Agency

17 کشور اروپایی از جمله؛ آلمان، اتریش، اسپانیا، ایتالیا، ایرلند، انگلستان، بلژیک، پرتغال، دانمارک، سوئد، سوئیس، فرانسه، فنلاند، لوکزامبورگ، نروژ، هلند و یونان اعضای این سازمان هستند.

مرکز فضایی گویان، محل پرتاب موشک‌های فضایی سازمان فضایی اروپا است و در نزدیکی شهر کوچک کورو در گویان فرانسه در آمریکای جنوبی قراردارد.

در 6 مارس سال 2008 نخستین مدل فضاپیمای ترابری خودکار از پایگاه فضایی گویان به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد و 3 آوریل همان سال این باربر پیشرفته اروپایی موسوم به ژول ورن با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.

فضاپیمای ترابری خودکار(Automated Transfer Vehicle) یا اِی‌تی‌وی (ATV) فضاپیمای بدون سرنشینی است که توسط سازمان فضایی اروپا برای رساندن خدمات و پشتیبانی به ایستگاه فضایی بین‌المللی و اصلاح مدار آن دور زمین ساخته شده است.

اِی‌تی‌وی بزرگترین و سنگین‌ترین فضاپیمای ساخت اروپااست.

فضاپیمای ترابری خودکار با استفاده از گونه‌ای تغییریافته از موشک پرقدرت آریان-5 به نام آریان-۵ ای‌اس اِی‌تی‌وی از پایگاه فضایی اروپا، که در شهر کورو در گویان فرانسه واقع شده، به مدار زمین فرستاده می‌شوند.

ای‌تی‌وی سنگین‌ترین محموله‌ای است که موشک آریان-5 تاکنون به مدار زمین حمل کرده.

پس از دو روز پرواز مداری، ای‌تی‌وی بطور خودکار به بخش سرویس‌دهی روسی ایستگاه که ازوزدا  نام دارد متصل می‌شود.

کد خبر 77141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز