یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرح اندیشه وحدت جهان اسلام‏ یکى از مشغولیت‌‌هاى فکرى دیرینه و اساسى حضرت امام (ره) بود.

هفته وحدت

امام خمینی (ره) در طول دوران فعالیت اجتماعى سیاسى خود چه قبل از پیروزى انقلاب اسلامى و چه بعد از آن لحظه‌‏اى از آن غفلت نورزید.

وفادارى صادقانه امام (ره) به وحدت‏ نه تنها وی را به برجسته‏‌ترین شخصیت انقلابى جهان اسلام تبدیل کرد، بلکه او توانست در میان فرقه‌‏هاى اسلامى مختلف نیز جایگاه بس رفیعى کسب کند.

استراتژى مبارزاتى امام (ره) در جهت ایجاد بستر و شرایط لازم براى تحقق وحدت و همیارى در جهان اسلام، روى دو محور عمده تمرکز یافته است: حرکت فکرى - فرهنگى‏  و حرکت‏ سیاسى - عملى‏.

امام (ره) با توجه به مراحل مبارزه، تعلیم و تربیت‏ سیاسى را زیربناى حرکت ‏سیاسى دانسته و اولین وظیفه مردم را در تحقق و توسعه، امر تبلیغ‏ و تعلیم‏ قرار داده است.

امام خمینى (ره) به عمق نقش اجتماعات دینى چه در بعد اندیشه‌‏سازى و چه در بعد اجتماع‌‏سازى به خوبى پى‏برده بود.

او اجتماعات و مراسم دینى را صرفا به منظور کاربرد تعلیمى و آموزشى آن در مقولات فکرى، مورد تشویق قرار نمى‏دهد بلکه مهم‏تر از آن به نقش اجتماع ‏سازى و شکل‌‏دهى روابط اجتماعى جدید از طریق گردهمایى‏ها و نیز آگاهى یافتن مسلمین از قدرت و نیروى ارادى و انسانى‏شان هم اشاره دارد.

به همین جهت است که روز قدس به عنوان سمبل وحدت جهان اسلام که پیام انقلابى و ضد استعمارى هم دارد از سوى ایشان در سطح جهان اسلام پیشنهاد گردید و همچنین بزرگداشت هفته وحدت‏ میلاد حضرت رسول (ص) (از 12 ربیع الاول به روایت اهل تسنن تا 17 ربیع الاول) مورد حمایت وى قرار گرفت.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 77257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز