پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اردشیر کشاورزی در سال 1324 در کرمانشاه متولد شد و مدرک کارشناسی‌اش را در رشته زبان‌های خارجی از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرد.

اردشیر کشاورزی

او از سال 1351 و به واسطه حضور «اسکار باتک» در دانشکده هنرهای دراماتیک به‌عنوان مترجم و مشاور او حضور داشت.

«باتک» در آن سالها به دعوت دکتر فروغ و به پیشنهاد نصرت کریمی به دانشکده هنرهای دراماتیک دعوت شد تا گروه تئاتر عروسکی را برای اولین بار در این دانشکده راه‌اندازی کند و در گام نخست فوق دیپلم و سپس لیسانس آن را با اولین هنرجویان این رشته راه‌اندازی کرد که اردشیر کشاورزی نیز در کنار این گروه مشغول به تحصیل شد.

بعدها و در همان سالها کشاورزی به همراه «باتک» به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان رفتند تا تئاتر عروسکی را در کنار گروه تئاتر کودک و نوجوان فعال کنند که حاصل این همکاری اجرای نمایش‌های ماندگاری چون «حادثه در شهر عروسکها»، «شنل قرمزی»، «نخودی» و .. شد.

بعد از رفتن «اسکار باتک» از ایران، اردشیر کشاورزی به عنوان مسوول گروه تئاتر عروسکی کانون در سالهای 53 تا 59 فعالیت کرد و به تربیت مربیان بسیاری در زمینه نمایش عروسکی پرداخت و همراه با «جرالد دان لافون» که بنیانگذار مرکز تولید تئاتر کانون بود، نمایش‌های متعددی را در تهران و شهرستان به صحنه برد.

کشاورزی همچنین در سال‌های اولیه راه‌اندازی جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دبیر این جشنواره شد و به عنوان نویسنده تئاتر عروسکی کانون سفرهای متعددی به لهستان، چک‌اسلواکی و مسکو داشت.

او همچنین اولین عضو یونیمای جهانی در ایران محسوب می‌شود و به واسطه این جایگاه از سال 55 به بعد سفرهای متعددی به پاکستان، هندوستان، مصر،‌یونان،‌نپال، آلمان، انگلستان،‌فرانسه و اسپانیا داشت وسرانجام چند سالی در آمریکا ماند و با دو کارگردان مطرح تئاتر عروسکی همکاری کرد.

کشاورزی در طول فعالیت در کانون به عنوان دستیار «دان لافون» در اجرای نمایشهای مطرح چون«ترب»، «خورشید خانم»، «علی‌بابا» و «چهل دزد بغداد» حضور داشت و در کارنامه کاری خود کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی عروسکی چون «کرم شب تاب»، «بزبزقندی»، «سنجاب آشپز»، «میشه و نمیشه»، «هادی وهدی»، «سرزمین خوشبختی»، «آقای ارتباطی» و ... دارد.

سپس کشاورزی به عنوان مدرس تئاتر عروسکی و انیمیشن در دانشکده صدا و سیما مشغول به کار شد.

در اردیبهشت سال 86 انجمن انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر در آ‌خرین روز از جشن یک هفته‌ای روز جهانی تئاتر، نشان ویژه خود را به اردشیر کشاورزی اهدا کرد

کشاورزی در روز سوم فروردین 1388 در سن 63 سالگی [تشیع پیکر اردشیر کشاورزی] بر اثر سرطان ریه از دنیا رفت.

کد خبر 77732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز