دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارت‌های گرافیک کامپیوتر یا (GPU (Graphic Processing Unit وظیفه انجام تمام پردازش‌های مربوط به تصاویر و گرافیک کامپیوتر را بر عهده دارند.

با گذشت حدود یک دهه از ظهور کارت‌های گرافیک به صورت مجزا از CPU، این قطعات سیلیکونی توانمند به زودی وظایف جدیدی را بر عهده می‌گیرند و پا را فراتر از حوزه‌ پردازش‌های گرافیکی می‌گذارند.

کارت‌ گرافیک کامپیوتر اگرچه معماری متفاوتی با CPU دارد ولی دارای هسته‌های متعددی می‌باشد که مناسب پردازش موازی و تقسیم فعالیت‌ها و پردازش‌ها به قسمت‌های کوچک‌تر و سبک‌تر است.

با استفاده از این امر و به خدمت گرفتن توان مفید کارت‌های گرافیک، به زودی زبان برنامه‌سازی به نام Open CL در سیستم عامل 10.6 Leopard اپل ظاهر می‌شود که اجازه ساخت هرگونه برنامه از آنتی ویروس تا مرورگر اینترنت را به صورت کاملاً دیداری و ساده را به کاربران می‌دهد.

با همین قابلیت‌ها نسخه جدید نرم‌افزار Photoshop زوم کردن روی عکس‌ها به صورت روان را امکان پذیر می‌کند و یا نسخه 7 PowerDirector جلوه‌های ویژه تصویری را به صورت همزمان بر روی فیلم‌ها اعمال می‌کند.

اینتل نیز برای چندمین بار در عرصه پردازش‌های گرافیکی وارد شده‌است و با همکاری شرکت‌های ساخت بازی‌های کامپیوتری به زودی پردازشگر گرافیکی به نام Larrabee  تولید می‌کند که گمان می‌رود با استفاده از فن‌آوری‌های جدید رقیب خوبی برای ATI و Nvidia خواهد بود.

کد خبر 78952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز