ترجمه - شادی جمشیدی: بعد از آن که تور کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حسابی مسافران ما را به‌خود جذب کرد و کشورهای آسیای شرقی نیز به خوبی از توریست‌های ایرانی بهره بردند اینک نوبت به کشورهای آفریقایی رسیده است.

تور سفر به آفریقای‌جنوبی نیز یکی از این فرصت‌هاست. بر خلاف ایران که این روزها علاوه بر شیر و پلنگش در حال از دست دادن یوزپلنگ و خرس سیاهش هم هست آفریقای‌جنوبی اینگونه نیست و دقیقا از همین راه در حال کسب درآمد است. تورهای آفریقای جنوبی بیشتر از این جهت جذابند که مسافران را به دل زیستگاه حیات‌وحش می‌برند و آنها می‌توانند از نزدیک حیواناتی را ببینند که دیگر جز نام و نشانی بیش از آنها باقی نمانده است.

آفریقای جنوبی اینک با تورهای طبیعت‌گردی خود به خوبی در ایران ایجاد جذابیت کرده است و این در حالی است که گرچه در ایران نهادهای متولی گردشگری بر طبل طبیعت‌گردی بسیار کوبیده‌اند اما نتوانسته‌اند طبیعت را آنگونه که هست بنمایانند و باعث از بین رفتن آن شده‌اند. به هر حال نگاهی به پتانسیل‌های آفریقای جنوبی هم فرصتی برای علاقه‌مندان طبیعت‌گردی در این کشور است و هم تجربه‌ای برای ما در ایران که چگونه می‌توان ضمن پاسداری از حیات‌وحش به درآمدهای جامعه محلی و درآمد ناخالص ملی از این طریق کمک کرد.

 «کراگر» رفته‌رفته نامی آشنا و آشناتر می‌شود. آنجاست که می‌توان درون خودروهای مخصوص نشست و از میان شیرها، پلنگ‌ها و... گذشت. پارک ملی «کراگر» در آفریقای‌جنوبی بر خلاف پارک ملی گلستان در ایران هنوز حیات‌وحش خود را حفظ کرده و گرچه از تمام دنیا بازدید‌کننده دارد ولی محیط‌زیست در آن آسیب ندیده و حیات‌وحش آن رو به انقراض ندارد.

در کشور آفریقای جنوبی حیوانات وحشی زیادی زندگی می‌کنند. شیر، پلنگ، فیل و کرگدن. همچنین در این کشور اسب آبی، میمون، آهو، شغال و گاومیش نیز زندگی می‌کنند. می‌توان بسیاری از این حیوانات را در پارک ملی کراگر مشاهده کرد. پارک کراگر پارکی طبیعی، بزرگ و حفاظت شده است که برای حفاظت از حیوانات وحشی احداث شده است.
آفریقای جنوبی در جنوبی‌ترین منطقه قاره آفریقا واقع شده است و 2 اقیانوس هند و اقیانوس اطلس جنوب آن را احاطه‌کرده‌اند تا سواحلی جذاب برای آن ایجاد کرده باشند.

سرزمین ثروت

یکی از شهر‌های بزرگ آفریقای‌جنوبی شهر ژوهانسبورگ است که مرکز تجاری این کشور نیز هست. کشور آفریقای جنوبی سه شهر مهم و اصلی، (شهر پایتخت)، دارد. شهر پروتریا مرکز اداری این کشور است. شهر کیپ‌تاون مرکز قوه مقننه، قانون‌گذاری و مجلس است. شهر بلوم فونتن مرکز امور قوه‌قضاییه است که دادگاه‌های ملی کشور در آنجا تشکیل می‌شود.

آفریقای جنوبی کشوری زیبا است که کوه‌های بسیاری دارد. بلند‌ترین کوه آن در حدود 350/3متر ارتفاع دارد. بخش بزرگی از کشور آفریقای جنوبی در یک فلات واقع شده است که نام آن فلات «کارو» است صخره‌های واقع در فلات کارو بیش از 200میلیون سال عمر دارند.
این کشور آب و هوایی خشک دارد و مردم مجبور هستند آب را ذخیره کنند. بارش‌های اندک در این کشور موجب ایجاد علفزارهای استوایی می‌شوند و در مناطق مرتفع‌تر این کشور مراتعی با درخت‌های کم و پراکنده وجود دارند. در این کشور بیش از 20هزار انواع گیاهان گلدار وجود دارد‌. ولی در فلات خشک کارو فقط بوته‌ها و درختچه‌ها به‌صورت پراکنده می‌رویند.

استخراج معادن مهم‌ترین صنعت کشور آفریقای جنوبی است. نیمی از ذخایر شناخته شده طلای جهان در آفریقای‌جنوبی است. الماس و طلا در اواخر سال‌های1800میلادی در این منطقه کشف شد. پس از آن، کشور آفریقای‌جنوبی الماس و طلا‌ها را به کشورهای دیگر فروخت و ثروتمند شد. این کشور بزرگ‌ترین تولید‌کننده فلز‌های پلاتینیوم، کروم و طلای جهان است.

درسال 1905 میلادی بزرگ‌ترین قطعه الماس جهان در منطقه‌ای کشف شد که امروزه به آن کشور آفریقای‌جنوبی می‌گویند. این سنگ قیمتی عظیم شکسته شد و تبدیل به بیش از 100 قطعه جواهر دیگر شد. بزرگ‌ترین قطعه این الماس که ستاره بزرگ آفریقا نام دارد اکنون بخشی از جواهرات سلطنتی بریتانیا است.

استخراج و برش الماس از مهم‌ترین صنایع در کشور آفریقای‌جنوبی است. در این کشور و بیشتر در شهر ژوهانسبورگ الماس‌ها ابتدا با عدسی‌ها قوی بررسی و سپس با دقت برش داده می‌شوند. برش الماس‌ها باید با دقت طرح‌ریزی شود.

شهر پروتریا یکی از سه شهر اصلی آفریقای جنوبی به‌دلیل درخت‌های خود معروف است. درختی به نام « جاکراندا» که گل‌های بسیار زیبایی دارد. جاکراندا نوعی درخت حاره‌ای است. گل‌های زیبای این درخت خوشه‌ای شکل و نیلی  و ارغوانی رنگ هستند. در فصل بهار در سرتاسر خیابان‌های شهر پروتریا، درختان جاکراندا شکوفه می‌کنند و خیابان‌ها به رنگ شکوفه‌های ارغوانی درمی‌آیند. شهر پروتریا به خوبی طراحی شده است. پروتریا در سال1855میلادی توسط مارتینوس ساخته شد. مارتینیوس پسر یکی از دولتمردان جمهوری آفریقای جنوبی بود. نام پدر او آندریس پرتوریس بود.نیاکان ساکنین آفریقای جنوبی که کشاورزی می‌کردند، در قرن هفدهم میلادی از هلند به آفریقای‌جنوبی کوچ کرده بودند.

پروتریا در سال1910 به مرکز اداری یا پایتخت اداری آفریقای جنوبی تبدیل شد. همچنین از افتخارات این شهر، موزه‌های زیاد آن است از جمله خانه - موزه  سیاستمدار معروف آفریقای جنوبی که پل‌کراگر نام داشته است. همچنین از دیگر افتخارات این شهر بنا‌های تاریخی آن است. شهر پروتریا همچنین پارک‌ها  و باغ‌وحش‌های ملی زیادی دارد.هیچ جهانگردی نباید بدون بازدید از شهر کیپ‌تاون کشور آفریقای جنوبی را ترک کند. شهر کیپ تاون در نزدیکی جنوبی‌ترین کوه‌های آفریقای جنوبی قرار دارد. این شهر به‌عنوان یکی از زیبا‌ترین شهرهای جهان شناخته شده است. کوه‌های تیبل در قدیمی‌ترین منطقه شهر قرار دارند.

از بالای این کوه‌ها می‌توان منظره بسیار زیبای شهر را مشاهده کرد. این کوه‌ها مانند پس زمینه‌های دورنمای شهر هستند و به‌نظر می‌رسد که شهر کیپ‌تاون هم به خوبی در دل این کوه‌ها پناه گرفته است. بالای این کوه‌ها باد‌های شدید می‌وزد و اکثرا پوشیده از ابر هستند، این ابر‌ها به ابر‌های تیبل معروف هستند. کیپ‌تاون همچنین پایتخت قانون‌گذاری یا همان قوه مقننه آفریقای جنوبی است و در این شهر است که رهبران کشور قانون‌گذاری می‌کنند.

یکی دیگر از 3شهر بزرگ و اصلی آفریقای جنوبی بلوم فونتن نام دارد که دادگاه‌های عالی قوه قضاییه در آن برگزار می‌شود و در واقع شهر پایتخت قضایی آفریقای جنوبی است. نام این شهر از دو کلمه «چشمه و گل‌ها» گرفته شده است. شهر بلوم فونتن به خاطر پارک‌ها و باغ‌های خود معروف است.

‌فراموش‌ شده‌ها جان می‌گیرند

صدها سال بود که اکثر مردم آفریقای‌جنوبی آزادی بسیار کمی داشتند. امروزه 4گروه اصلی در آفریقای جنوبی ساکن هستند. آفریقایی‌های سیاه‌پوست، آفریقایی‌های سفید‌پوست، مردمی که خانواده‌هایشان از کشور هندوستان آمده‌اند و همچنین مردمانی از نژادهای مخلوط شده با گروه‌های دیگر. سفید‌پوستا با تعداد اندکی از ساکنان این کشور آشتی کرده‌اند. ولی مدت‌های زیادی سفید‌پوستان همه قدرت را در آفریقای جنوبی در دست داشتند. اما اکنون غیرسفید‌پوستان بسیاری از حقوق اولیه خود را باز پس گرفته‌اند.

در سال‌های1650 میلادی هلندی‌ها به آفریقای جنوبی آمدند و به‌عنوان نخستین مردمان اروپایی به‌طور دائمی در آفریقای جنوبی ساکن شدند. کشورهای هلند و بریتانیا برای غلبه بر منطقه در سال‌های1800میلادی با هم جنگیدند. در سال1910میلادی کشور بریتانیا جمهوری آفریقای جنوبی را پایه‌گذاری کرد. سیاه‌پوستان آفریقا که نژاد اکثریت در این کشور هستند، حق رای نداشتند و همچنین حق نداشتند مشاغل سیاسی داشته باشند.

در سال1948میلادی دولت آفریقای‌جنوبی یک خط‌مشی سیاسی را در کشور اجراکرد که نام آن « آپارتاید » بود. در زبان هلندی‌های آفریقایی کلمه آپارتاید به معنی «کنار گذاشته شده» است. بر اساس این خط‌مشی بیشتر زمین‌های کشور به سفید‌پوستان داده می‌شد.

سیاه‌پوستان آفریقایی و افراد غیرسفید‌پوست مجبور بودند جدا از مناطق سفید‌پوست‌نشین زندگی کنند و فقط می‌توانستند از مناطق سفید‌پوست‌نشین عبور کنند و نه هیچ کار دیگری. مدارس سیاه‌پوستان از سفید‌پوستان جدا بود و شرایط وخیمی داشت و سیاه‌پوستان فقط می‌توانستند بعضی از شغل‌ها را بر عهده بگیرند. حتی توالت‌های عمومی شهر نیز فقط مخصوص سفید پوستان بود.

یکی از افرادی که علیه آپارتاید مبارزه کرد « نلسون ماندلا» بود  و دولت آفریقای‌جنوبی به‌دلیل مبارزاتش او را از سال 1962 تا 1990 (28سال) زندانی کرد، ولی آفریقایی‌های سیاه‌پوست حمایت خود از ماندلا را ادامه دادند. در سال1990 مردم این کشور برچیدن حکومت آپارتاید را آغاز کردند. نلسون‌ماندلا در سال1991 رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی و الگوی آزادی‌خواهی برای همه مردم جهان شد. اکنون قوانین کشور از حق برابری همه مردم حمایت می‌کند. اما آفریقای‌جنوبی هنوز در حال تلاش است تا تاثیرات سالیان سال زیر سلطه آپارتاید بودن را از بین ببرد.

همچنین مهاتما گاندی نخستین اعتراضات سیاسی خود را در کشور آفریقای جنوبی آغاز کرد. مهاتما گاندی  پیش از آغاز مبارزات خود برای کسب استقلال کشور هندوستان از استعمار بریتانیا  مدتی در کشور آفریقای جنوبی زندگی می‌کرد. او در آفریقای جنوبی به هندی‌هایی که در آنجا زندگی می‌کردند  و برای احقاق حقوق خود مبارزه می‌کردند، کمک  کرد.

منبع: بریتانیکا

کد خبر 79279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز