یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنفلوآنزای خوکی (swine flu) یک بیماری تنفسی و ناشی از یک ویروس آنفلوآنزای نوع A است که باعث شیوع آنفلوآنزا در میان خوک‌ها می‌شود.

swine flu

ویروس آنفلوآنزای خوکی به طور طبیعی انسان‌ها را آلوده نمی‌کند. اما مواردی از عفونت‌ انسان‌ها با ویروس‌های آنفلوآنزای خوکی و انتشار انسان به انسان آن‌ها گزارش شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) می‌گوید از ماه مارس سال ۲۰۰۹ شماری از موارد ابتلای انسانی با گونه جدیدی از ویروس آنفلوآنزای A خوکی به نام H۱N۱ در مکزیک،‌ و چند ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا و تگزاس گزارش شد.

به گفته کارشناسان CDC این نوع جدید ویروس قابلیت انتقال انسان به انسان را دارد، اما هنوز روشن نیست که آیا انتقال انسان به انسان این ویروس آنقدر به راحتی انجام می‌شود، که یک همه‌گیری جهانی (پاندمی) آنفلوانزا به وجود آید یا نه.

 چنین همه‌گیری جهانی ممکن است به مرگ میلیون‌ها نفر بینجامد، چرا که بدن انسان‌ها ایمنی لازم برای مقابله با این ویروس جدید را ندارد.

احتمالا انتقال این ویروس از راه سرفه‌ و عطسه افراد آلوده رخ می‌دهد.

این نوع جدید ویروس آنفلوآنزای خوکی، ترکیبی از ویروس‌های آنفلوآنزای خوکی، آنفلوآنزای انسانی و آنفلوآنزای حاد پرندگان است.

به نظر می رسد داروهای موجود ضد ویروس آنفلوانزا، تامیفلو و رلنزا، بر این گونه جدید ویروسی موثرند.

علائم انفلوانزای خوکی در میان انسان ها به آنفلوانزای انسانی یعنی تب، سرفه، گلودرد، سردرد ، احساس سرما و خستگی شباهت دارد. برخی از افراد نیز پس از مبتلا شدن به این بیماری دچار اسهال و استفراغ می‌شوند.

برای پیشگیری از انتقال این ویروس می‌توان این اقدامات را انجام داد:

  •  بینی و دهان‌تان را هنگام عطسه یا سرفه با دستمال کاغذی بپوشانید. دستمال کاغذی را پس از مصرف دور بیندازد.
  •  دست‌های‌تان را به خصوص پس از عطسه و سرفه با آب و صابون بشویید. ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست که حاوی الکل هستند، نیز موثرند.
  •  از دست زدن چشم‌ها، بینی یا دهان پرهیز کنید. چرا ویروس‌ها به این طریق از دست آلوده شما به درون بدن‌تان منتقل می‌شود.
  •  سعی کنید با افراد مبتلا به آنفلوآنزا تماس نزدیک نداشته باشید.

www.cdc.gov

کد خبر 79935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز