دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: "رافائل ویسنته کورئا دلگادو" (Rafael Correa) ششم اوریل سال ۱۹۶۳ در شهر گوایاکیل واقع در اکوادور متولد شد.

Rafael Correa

او در گویاکیل و بلژیک به تحصیل در رشته اقتصاد پرداخت و در نهایت از دانشگاه ایلینوی آمریکا در رشته اقتصاد دکترا گرفت. کورئا علاوه بر زبان اسپانیایی به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و کچوا(از زبان‌های بومی منطقه آند مرکزی در آمریکای جنوبی) تسلط دارد.

در سال 2005 کورئا به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی اکوادور در دولت الفردو پالاسیو انتخاب شد. او طی 4 ماه تصدی گری مقام وزارت به تلاش جهت کاهش فقر و حفظ استقلال اقتصادی اکوادور پرداخت.

او به دلیل اختلاف با دولت بر سر وام اعطا شده توسط صندوق بین‌المللی پول از مقام خود استعفا داد.

رافائل کورئا در سال 2006 خود را کاندیدای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کرد و به همین منظور دست به تاسیس حزب ائتلاف پاییس مخفف میهن با افتخار و مستقل (ALIANZA PAIS-Patria Altiva y Soberana) زد.این حزب با شعار استقلال سیاسی و همگرایی منطقه‌ای فعالیت خود را آغاز کرد.

کورئا پس از تاسیس این حزب خویشتن را یک انسان گرا، یک مسیحی چپ گرا و یک مبلغ سوسیالیسم قرن بیست ویکم توصیف کرد.

کورئا طی مبارزات انتخاباتی خود پیشنهاد تشکیل یک مجلس قانون اساسی به منظور بازنگری در قانون اساسی اکوادور را ارائه داد. او در آن زمان اعلام کرد که به منظور تائید پیشنهاد تغییر قانون اساسی یک همه پرسی برگزار خواهد کرد. حزب پائیس نیز جهت حضور قوی تر در انتخابات با حزب سوسیالیست اکوادور که کاندیداهایی را برای انتخابات کنگره معرفی کرده بود، ائتلاف کرد.

کورئا در انتخابات 15 اکتبر 2006 با کسب 22.84 درصد آرا پس از الوارو نوبوئای ثروتمند که 26.86 درصد آرا را به خود اختصاص داده بود،  مقام دوم را کسب کرد. به دلیل آنکه هیچ یک از دو کاندیدا مطابق قانون اساسی اکوادور نتوانسته بود 40 درصد ارا را کسب کند و با 10 امتیاز از حریف خود پیشی بگیرد انتخابات به دور دوم کشیده سد. رافائل کورئا در دور دوم با کسب 56.67 آرا در انتخابات پیروز شد و رسما در 15 ژانویه 2007 ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت دولت اکوادور در مراسمی که به منظور افتتاح دوره ریاست جمهوری کورئا برگزار شد، حضور یافت. در زمان زمامداری کورئا روابط ایران و اکوادور روبه توسعه گذاشت و سرانجام در 25 بهمن 1387 سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیتو پایتخت اکوادور دایر شد.

در فوریه 2007 طرح کورئا برای برگزاری رفراندوم جهت بازنگری در قانون اساسی به تصویب کنگره اکوادور رسید. رفراندوم نیز در 15 آوریل همان سال برگزار شد . کورئا سپس با تغییر در مفاد پیشنهادی در رفراندوم، طرح اعطای قدرت بیشتر به مجلس قانون اساسی را ارائه داد.

متعاقب رای آری در رفراندوم بازنگری در قانون اساسی، کنگره به نفع مجلس قانون اساسی اکوادور منحل شد. و ساختمانی ویژه در مونته کریستی زادگاه الوی الفارو قهرمان ملی اکوادور جهت تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور بنا شد. 

پیش نویس جدید قانون اساسی اکوادور شامل 494 ماده بود که در قالب 33 سرفصل تدوین شد.

این پیش نویس سرانجام در 28 سپتامبر 2007 در یک همه پرسی مورد تائید مردم قرار گرفت.

رافائل کورئا در بعد اقتصادی نیز سیاست سخت گیرانه‌ای را علیه شرکت‌های نفتی خارجی در اکوادور در پیش گرفته است.او همچنین اقدامات سخت گیرانه‌ای را جهت حمایت از صنایع داخلی اکوادور بر سرمایه گذاران خارجی تحمیل کرده است.

او پس از پیروزی در انتخابات سال 2007   اکوادور گفت وام های خارجی را که بدون ضرورت دریافت شده، بازپرداخت نخواهد کرد و مسوءلان آنرا به دادگاه خواهد سپرد.

رافائل کورئا که پیشتر وزیر اقتصاد اکوادور بوده است، بانک جهانی را متهم کرده که در سال 2005 به تلافی اصلاحاتی که در بخش نفت اکوادور ایجاد شده بود اعطای 100 میلیون دلار وام را به این کشور به حال تعلیق درآورده است.

وی در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش گفته بود: نماد اقتدار ما این است که نیروی خارجی در کشورمان حضور نداشته نباشند. به همین دلیل با صدور حکمی رسمی ادواردو سومنساتو نماینده بانک جهانی را از این کشور اخراج کرد.

کورئا همچنین خواستار لغو قرارداد تجارت آزاد با آمریکا شد و بارها اعلام کرده که پس از پایان مهلت قرارداد اجاره پایگاه هوایی "مانتا" به آمریکا تا پایان سال 2008 میلادی، آن را تمدید نخواهد کرد.

مجموع اقدامات رافائل کورئا در دور اول ریاست جمهوری موجب شد تا مردم مجددا وی را برای بار دوم به این مقام برگزینند.

این بار رافائل کورئا در روز 26 آوریل 2009 با قاطعیت و با اختلاف بیش از 20 امتیاز بر نزدیک ترین رقیب خود در دور اول انتخابات پیروز شد. او اولین رئیس جمهوری اکوادور در 30 سال اخیر است که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری با قاطعیت به پیروزی رسیده است.

کد خبر 79976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز