دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

محمد سرابی: انتخابات پارلمانی آفریقای جنوبی، همان طور که همه فکر می‌کردند، با پیروزی بزرگ ترین حزب این کشور، یعنی حزب کنگره تمام شد

 و «یاکوب زوما» به عنوان رئیس جمهور این کشور سوگند خورد. آفریقای جنوبی سال‌ها در اشغال استعمارگران اروپایی بود و در این مدت اروپایی های زیادی به این کشور مهاجرت کردند. زمانی که این کشور به استقلال رسید، سفید پوستان نظام «آپارتاید» را به اجرا در آوردند. آپارتاید،  تبعیض رسمی و قانونی بین افرادی است که در یک کشور زندگی می‌کنند. در آفریقای جنوبی سفید پوستان شهروندان اصلی کشور محسوب می‌شدند و سیاهان از حقوقی مانند رأی دادن محروم بودند.

مبارزه سیاهان علیه این قانون مدت ها ادامه پیدا کرد. آنها می‌خواستند آپارتاید حذف شود تا همه ساکنان از حقوق برابر بهره مند شوند. مهم ترین شخصیت مبارز« نلسون ماندلا» بود که سال ها زندانی شد و بالاخره  این مبارزه ها به نتیجه رسید و تبعیض نژادی بین سفیدپوستان و سیاه پوستان از بین رفت.

زوما

از آن زمان انتخابات پارلمانی به صورت سراسری و با حضور همه مردم برگزار می‌شود. با این که حزب های زیادی در آفریقای جنوبی وجود دارند، اما حزب کنگره تا به حال در تمام انتخابات‌ بیشترین رای را آورده است. بعضی‌ها عقیده دارند که این حزب مدت زیادی قدرت را در دست داشته و به حزب های دیگر اجازه رشد نمی‌دهد. امسال 66 درصد صندلی های پارلمان به این حزب رسید و یاکوب زوما ، که قبلاً متهم به فساد مالی بود، رئیس جمهور شد.

او به دیدن ماندلا رفت و در اولین سخنرانی خود در باره صلح و همکاری  سفیدپوستان و سیاه پوستان صحبت کرد.

تبعیض‌نژادی در این کشور  از بین رفته است، ولی مشکلات سیاسی دیگری  وجود دارد .

کد خبر 81652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز