همشهری آنلاین: رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی کشور جزئیات مصوبات جدید معافیت‌، کاهش و کسر خدمت سربازی را اعلام کرد

به گزارش مهر سردار محمد جوادزاده کمند شنبه (2 خرداد) در جمع خبرنگاران افزود: ملاک برای بهره‌مندی از این مزایا انجام خدمت دوره ضرورت 3 فرزند از یک خانواده است. اگر خانواده‌ای 6 فرزند ذکور داشته باشد2 فرزند این خانواده با داشتن شرایط معاف خواهند شد.

وی در ادامه گفت: ترتیب توالی در بین فرزندان مطرح نیست لذا اگر فرزند اول یا دوم یا سوم به دلیل تحصیل یا هر دلیل دیگری به خدمت اعزام نشده چنانچه 3 فرزند از آن خانواده خدمت کرده باشد فرزند چهارم حتی اگر فرزند اول خانواده باشد از این معافیت بهره‌مند می‌شود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تاکید کرد: انتخاب فرزند چهارم برای بهره‌مندی از این معافیت با پدر در صورت نبود او مادر و در صورت نبود مادر هم با قیم قانونی است. تعداد فرزند یک خانواده بر اساس اسامی مندرج در شناسنامه پدر خواهد بود.

سردار زاده‌کمند در ادامه اظهار داشت: خدمت افرادی که به جای خدمت سربازی متعهد خدمت در نیروهای مسلح یا دستگاههای غیر نظامی مانند کشتیرانی، هواپیمایی کشوری، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، نفتکش و قوه قضائیه هستند یا خدمت خود را در چارچوب مقررات احتساب خدمت ناپیوسته روحانیان انجام داده‌اند و یا افرادی که امریه مشمول مامور در مراکز دولتی بوده‌اند به عنوان خدمت دوره ضرورت تلقی می‌شود.

وی در ادامه گفت: و آنان مانند فرزندانی که خدمت کرده‌اند به حساب می‌آیند. البته به شرطی که حداقل دو سال از مدت تعهد خدمتی آنان در آن دستگاه گذشته باشد و در حال حاضر هم این خدمت استمرار داشته باشد.

سردار زاده‌کمند افزود: فرزندان خانواده‌ای که از معافیت کفالت، پزشکی، خرید سربازی، معافیت رهبری، ماده 6 حمایت از معلولان، تحت پوشش کمیته امداد و سایر معافیت‌ها به جزء معافیت تعهد خدمت در نیروهای مسلح و دستگاه نظامی استفاده کرده‌اند در شمول فرزندان خدمت کرده محاسبه نمی‌شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: چنانچه برادر سوم در حال خدمت باشد، پس از اتمام یکسال از خدمت وی برادر چهارم می‌تواند از معافیت استفاده کند و دراین صورت برای اینکه برادر چهارم دچار غیبت نشود، چنانچه به سن مشمولیت رسید به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کند تا اعزام او تا پایان سال اول خدمت به تعویق بیفتد و پس از آن از معافیت استفاده کند.

وی اظهار داشت: مشمولانی که به عنوان فرزند چهارم خانواده برای بهره‌مندی از این معافیت انتخاب شدند چنانچه تا تاریخ اول خرداد 1388 مرتکب غیب شده باشند، مجاز به استفاده از این معافیت هستند.

سردار زاده‌کمند تاکید کرد: اگر فردی در حال حاضر واجد شرایط بهره‌مندی از این مقررات نباشد و با برنامه‌ریزی قبلی غیبت کند تا در شرایط معافیت قرار گیرد، امکان استفاده از معافیت را نخواهد داشت.

وی گفت: برای بهره‌مندی از این معافیت الزاما کارت‌های پایان خدمت فرزندان خدمت کرده یا گواهی خدمت متعهدین خدمت در دستگاه‌های نظامی و غیر نظامی لازم است.

سردار زاده‌کمند افزود: جزئیات فرایند کار و مدارک مورد نیاز در سایت www.polic.ir قرار دارد و عموم مردم برای آگاهی بیشتر به بخش وظیفه عمومی این سایت مراجعه کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: مردم از مراجعه بی‌دلیل به مراکز نظام وظیفه خودداری کنند و برای تشکیل پرونده و ثبت آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی اقدام کنند. این دفاتر از 5 خرداد آماده انجام خدمات مربوطه است.

سردار زاده‌ کمند درباره کسر خدمت بسیجیان گفت: بر اساس قانون احتساب قسمتی از خدمت اعضای بسیج به عنوان خدمت دوره ضرورت که در سال 1380 ابلاغ شده هر بسیجی فعال که برابر ضوابط ابلاغی از سوی نیروی مقاومت بسیج از سن 16 سالگی به طور منظم با بسیج همکاری داشته باشد، متناسب با میزان فعالیت به ازای هر سال از 45 روز تا سه ماه کسر خدمت برخوردار خواهد شد. که سقف نهایی این مدت 6 ماه بود.

وی افزود: بر اساس مصوبه جدید مجموع این مدت به 9 ماه افزایش یافته اما سایر ضوابط ابلاغی از جمله اینکه مشمولان غایب امکان استفاده از این مزایا را ندارند، کماکان معتبر است.

سردار زاده‌کمند گفت: برای استفاده از کسر خدمت بسیجی گواهیهای صادره از سوی نیروی مقاومت بسیج باید به یگان خدمت تحویل تا پس از بررسی نسبت به اعمال آن در سابقه خدمتی سرباز اقدام شود. این افراد نیازی به مراجعه به سازمان وظیفه عمومی ندارند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اظهارداشت: چنانچه فرزند خانواده‌ای در طول خدمت سربازی فوت کند و فوت ایشان به عنوان فوت قیود خدمتی برابر ضوابط جاری هر یک از نیروهای مسلح تایید شود، یکی از فرزندان ذکور این خانواده از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود. چنانچه این فرد تا اول خرداد دارای غیبت باشد مانعی برای استفاده از معافیت وی نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: اگر سرباز فراری باشد باید به وضعیت فرار ایشان رسیدگی و سپس مجاز به استفاده از این معافیت خواهد بود.مشمولانی که به جای خدمت دوره ضرورت متعهد خدمت در نیروهای مسلح یا دستگاه‌های غیر نظامی هستند به عنوان خدمت سربازی تلقی و در صورت فوت برادر در شمول این مقررات قرار می گیرند.

سردار زاده‌کمند اظهار داشت: در حال حاضر فرزند جانبازان 25 درصد و یا ایثارگران با سابقه 30ماه حضور در جبهه و یا تلفیق جانبازی و سابقه حضور در جبهه که جمع آن به 30 برسد، یک فرزند جانباز یا رزمنده از خدمت معاف می‌شود.

وی در ادامه گفت: بر اساس مصوبه جدید چنانچه درصد جانبازی کمتر از 25 درصد و سابقه رزمندگی کمتر از 30 ماه باشد به نسبت از خدمت فرزند یا فرزندان آنان کسر خواهد شد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا افزود: مبنای محاسبه مدت خدمت در حال حاضر 18 ماه است که به تناسب مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و فوق دکتری به ترتیب از یکماه تا 4ماه کسر خواهد شد.

سردار زاده‌کمند ادامه داد: فرمول محاسبه کسر خدمت با توجه به مبنای 18 ماه خدمت برای جانبازی به این شرح است: درصد جانبازی در 72 درصد ضرب که مساوی با میزان کسر خدمت است، به عنوان مثال اگر میزان جانبازی 20 درصد باشد ضربدر 72 درصد کسر خدمت فرزند 4/14 ماه خواهد بود و یا اگر ایثارگری 25 ماه سابقه جبهه داشته باشد در 60 درصد ضرب شده که در نهایت 15 ماه کسر خدمت به همراه دارد.

وی افزود: یک مشمول می‌تواند همزمان از کسر خدمت رزمندگی، جانبازی پدر و کسر خدمت بسیج بهره‌مند شود.

سردار زاده‌کمند گفت: مدت خدمت مشمول با توجه به میزان کسر خدمت در هر حال حداقل دو ماه است که برای طی آموزش رزم مقدماتی اختصاص خواهد یافت.

یعنی اگر میزان کسر خدمت مشمولی 5/17 ماه باشد حتما باید دو ماه آموزش را طی کند و اگر قبلا آموزش را طی کرده باشد فقط کسری مدت خدمت را خواهد گذراند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در ادامه افزود: به افرادی که از کسر خدمت استفاده می‌کنند، به ازای انجام هر مدت خدمت سربازی کارت پایان خدمت ارائه می‌شود.

هر ایثارگر فقط می‌تواند از دو تسهیلات (مثلا جانبازی و رزمندگی و یا جانبازی و آزادگی) و برای هر تسهیلات حداکثر دو فرزند خود را معاف و از کسر خدمت معاف کند.

وی گفت: مشمولان غایب در شمول این مقررات قرار می‌گیرند اما سربازان فراری پس از رسیدگی به فرار آنها می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. البته اضافه خدمت آنان پابرجاست و کسر خدمت از مجموع مدت خدمت و اضافه خدمت آنان صورت می‌گیرد.

سردار زاده‌کمند گفت: برای استفاده از تسهیلات رزمندگی باید گواهی حضور در جبهه کارکنان رسمی از سوی هر یک از نیروهای مسلح، نیروهای مردمی و کارکنان دولت از سوی نیروی مقاومت بسیج و کارکنان جهاد سازندگی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به یگان محل خدمت صادر شود.

وی اضافه کرد: برای استفاده از تسهیلات جانبازی گواهی‌های صادره برای درصد جانبازی از سوی بنیاد شهید و شورای عالی پزشکی هر یک از نیروهای مسلح معتبر است که باید برای بهره‌مندی از کسر خدمت به یگان محل خدمت ارسال شود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: اگر مشمولی مدت کسر خدمتش بیش از یکسال باشد و در حال حاضر هم دانشجو محسوب شود می‌تواند با اخذ مرخصی تحصیلی از دانشگاه ادامه خدمت خود را انجام و نیازی به فراغت، ترک یا انصراف از تحصیل نیست.

وی اظهار داشت: سابقه جبهه پدر و مادر و میزان جانبازی آنها با یکدیگر جمع شده و از خدمت یک یا دو فرزند کسر می‌شود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تاکید کرد: برای کسر خدمت هیچ نیازی به مراجعه به سازمان وظیفه عمومی ناجا نیست، مدارک صادره از سوی یگان‌ها و یا مبادی مربوطه مستقیما به یگان‌های خدمتی تحویل تا پس از بررسی‌های لازم نسبت به کسر خدمت افراد اقدام شود.

سردار زاده‌کمند گفت: اگر مشمولی هنوز به خدمت اعزام نشده، تمامی مدارک خود را اماده کند تا پس از اعزام به خدمت به یگان مربوطه جهت بررسی و کسر خدمت تحویل دهد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: این مصوبه در راستای کاهش مشکلات خانواده‌های مددجویان و نیاز به توجه خاص تصویب شده است.

سردار زاده‌کمند افزود: معلولیت فرزند مشمول باید به تایید شورای پزشکی سازمان بهزیستی استان محل سکونت برسد و سطح معلولیت باید در حد شدید یا خیلی شدید باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: پس از تعیین سطح معلولیت توسط سازمان بهزیستی موضوع در شورای پزشکی وظیفه عمومی شهرستان محل سکونت بررسی شده و در صورت تایید موضوع پرونده برای صدور کارت به سازمان وظیفه عمومی ناجا ارسال خواهد شد.

سردار زاده‌کمند گفت: مشمولانی که غائب بوده‌اند در شمول این معافیت قرار دارند اما سربازان فراری پس از رسیدگی به وضعیت فرارشان از این مزایا استفاده خواهند کرد.

وی افزود: روند تشکیل پرونده برای استفاده از این تسهیلات پس از اخذ نظریه سازمان بهزیستی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی خواهد بود.

سردار زاده‌کمند گفت: برای آگاهی از جزئیات فرآیند پیگیری کار و مدارک مورد نیاز از 5 خرداد به دفاتر پلیس +10 و یا سایت پلیس مراجعه کنند

کد خبر 81992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز