همشهری آنلاین: رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، با تشریح دستورالعمل و روش اجرائی تسهیلات جدید مربوط به کاهش مدت خدمت سربازی و برخی معافیت ها، نحوه استفاده از این تسهیلات را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس به نقل از اداره اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا ،در پی تصویب تسهیلات جدید در مورد کاهش مدت خدمت سربازی برای فارغ التحصیلان دانشگاهها ، فرزندان جانبازان و رزمندگان و موارد جدیدی از معافیت ها، دستورالعمل و روش اجرائی این مصوبات از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی ناجا تدوین شد.

سردار محمدجواد زاده‌کمند رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در نشست با خبرنگاران رسانه ها ، ضمن تشریح دستورالعمل و روش اجرائی این مصوبات، نحوه استفاده از تسهیلات مورد اشاره را اعلام کرد.

معافیت یکی از فرزندان خانواده ای که سه فرزند آنها خدمت کرده

سردار زاده کمند، در مورد معافیت یکی از فرزندان خانواده ای که سه فرزند آنها خدمت سربازی خود را انجام داده گفت: ملاک برای بهره مندی از این مزایا ، انجام خدمت دوره ضرورت سه فرزند از یک خانواده است.

وی نحوه استفاده از این معافیت برابر دستورالعمل اجرایی مربوطه را به شرح زیر اعلام کرد:

1 ـ ترتیب توالی در بین فرزندان مطرح نیست ، لذا اگر فرزند اول یا دوم یا سوم به دلیل تحصیل یا هر دلیل دیگر ی به خدمت اعزام نشده چنانچه سه فرزند از آن خانواده خدمت کرده باشند، فرزند چهارم که از نظر ترتیب توالی ممکن است فرزند اول خانواده باشد ،از این معافیت می تواند بهره مند شود.

2 ـ انتخاب فرزند چهارم برای بهره مندی از این معافیت با پدر، در صورت نبود او با مادر و در صورت نبود مادر ، با قیم قانونی است.

 3ـ تعداد فرزند یک خانواده بر اساس اسامی مندرج در شناسنامه پدر خواهد بود.

4 ـ خدمت افرادی که بجای خدمت سربازی ، متعهد خدمت در نیروهای مسلح یا دستگاههای غیر نظامی مانند کشتیرانی ، هواپیمایی کشوری ، وزارت بهداشت ، آموزش و پرورش، نفتکش و قوه قضائیه  هستند یا خدمت خود را در چارچوب مقررات احتساب خدمت نا پیوسته روحانیون انجام داده اند، و یا در قالب امریه مامور به خدمت در  مراکز دولتی بوده اند، به عنوان خدمت دوره ضرورت تلقی می شود و با آنها مانند فرزندانی که خدمت کرده اند برخورد خواهد شد. البته به شرطی که حداقل 2 سال از مدت تعهد خدمتی آنها در آن دستگاه گذشته باشد و در حال حاضر هم این خدمت استمرار داشته باشد.

5 ـ به ازاء هر سه نفر فرزند خدمت کرده یک نفر از آن خانواده معاف می شود و اگر شش نفر از فرزندان خانواده ای خدمت کرده باشند ، دونفر می توانند معاف شوند.
6 ـ فرزندان خانواده ای که از معافیت کفالت ، پزشکی ، خرید سربازی ، معافیت رهبری ، ماده 6 حمایت از معلولان ، تحت پوشش کمیته امداد و سایر معافیتها به جز معافیت تعهد خدمت در نیروهای مسلح و دستگاههای غیر نظامی استفاده کرده اند ، در شمول فرزندان خدمت کرده محاسبه نمی شوند.

 7 ـ چنانچه برادر سوم در حال خدمت باشد،پس از اتمام یک سال از خدمت ایشان برادر چهارم می تواند از معافیت استفاده کند و دراین صورت برای اینکه برادر چهارم دچار غیبت نشود چنانچه به سن مشمولیت رسید باید به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کند تا اعزام او تا پایان سال اول خدمت برادر سوم به تعویق بیفتد و پس از آن از معافیت استفاده کند.

 8 ـ مشمولانی که به عنوان فرزند چهارم خانواده برای بهره مندی از این معافیت انتخاب شدند، چنانچه تا تاریخ 1/3/88 مرتکب غیبت شده باشند،مجاز به استفاده از این معافیت هستند، اما اگر در حال حاضر واجد شرایط بهره مندی از این مقررات نباشند و با برنامه ریزی قبلی غیبت کنند تا در شرایط معافیت قرار گیرند، امکان استفاده از این معافیت را نخواهند داشت.

9 ـ برای بهره مندی از این معافیت الزاماً کارت های پایان خدمت فرزندان خدمت کرده یا گواهی خدمت متعهدین خدمت در دستگاههای نظامی و غیر نظامی لازم است و اگر فردی که خدمت کرده و در حال حاضر کارت پایان خدمت خودش را مفقود کرده حتماً باید اقدام به اخذ کارت المثنی بکند تا بتواند از این مزایا بهره مند شود.

10 ـ جزئیات فرایند کار و مدارک مورد نیاز ، در سایت www.police.ir هم درج شده که مردم  می توانند برای آگاهی بیشتر به بخش وظیفه عمومی این سایت مراجعه کنند.

11 ـ تشکیل پرونده و ثبت آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ( پلیس+10 ) انجام خواهد شد، لذا متقاضیان می توانند از تاریخ 5/3/88 به بعد به این دفاتر مراجعه و پیگیر کار خودشان باشند.

معافیت مشمولینی که دارای فرزند معلول هستند

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در مورد معافیت مشمولینی که دارای فرزند معلول هستند گفت: این تسهیلات در راستای کاهش مشکلات خانواده های امداد جو تصویب شده و نحوه استفاده از این معافیت به شرح زیر می باشد:

1 ـ معلولیت فرزند مشمول باید به تایید شورای پزشکی اداره بهزیستی استان محل سکونت برسد که سطح معلولیت باید در حد شدید یا خیلی شدید باشد.

2 ـ پس از تعیین سطح معلولیت توسط بهزیستی استان ،  موضوع در شورای پزشکی وظیفه عمومی شهرستان محل سکونت بررسی می شود و در صورت تایید موضوع ، پرونده برای صدور کارت به استان و سازمان وظیفه عمومی ناجا ارسال می شود.

3 ـ مشمولانی که غائب بوده اند در شمول این معافیت قرار می گیرند لیکن سربازان فراری پس از رسیدگی به وضعیت فرارشان می توانند از این مزایا استفاده کنند.

4 ـ متقاضیان برای آگاهی از جزئیات فرآیند پیگیری کار و مدارک مورد نیاز می توانند از تاریخ 5/3/88 به بعد به دفاتر پلیس+10 مراجعه و یا به سایت www.police.ir  بخش وظیفه عمومی رجوع کنند .

5 ـ روند تشکیل پرونده برای استفاده از این تسهیلات ، پس از اخذ نظریه اداره بهزیستی استان از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ( پلیس+10 ) خواهد بود.

معافیت یکی از فرزندان خانواده هایی که یک فرزند آنها در  خدمت سربازی فوت کرده

همچنین سردار زاده‌کمند شرائط معافیت یکی از فرزندان خانواده هایی که یک فرزند آنها در حین خدمت سربازی فوت کرده به شرح زیر اعلام کرد:

1 ـ چنانچه یک فرزند خانواده ای در طول خدمت سربازی فوت کند و فوت ایشان به عنوان فوت قیود خدمتی برابر ضوابط جاری هر یک از نیروهای مسلح تایید شود، یکی از فرزندان ذکور این خانواده می تواند از معافیت خدمت دوره ضرورت استفاده نماید.

2ـ فرزندی که بناست از این معافیت استفاده کند ، چنانچه تا  تاریخ 1/3/88 دارای غیبت باشد، مانعی برای استفاده از معافیت وی نخواهد بود ، لیکن اگر سرباز فراری باشد باید به وضعیت فرار ایشان رسیدگی و سپس مجاز به استفاده از این معافیت خواهد بود.

3 ـ مشمولانی که به جای خدمت دوره ضرورت، متعهد خدمت در نیروهای مسلح یا دستگاههای غیر نظامی هستند به عنوان خدمت سربازی تلقی  شده و در صورت فوت آنها ، برادرشان در شمول این مقررات قرار می گیرد.

4ـ انتخاب فرزند برای استفاده از این معافیت با پدر ، در صورت نبود او با مادر و در صورت نبود مادر ، با قیم قانونی خانواده می باشد .

احتساب قسمتی از خدمت اعضای بسیج به عنوان خدمت دوره ضرورت

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به قانون احتساب قسمتی از خدمت اعضای بسیج به عنوان خدمت دوره ضرورت که برابر مصوبه سال 1380 ، حداکثر مدت کسر خدمت 6 ماه بود ، گفت: بر اساس مصوبه جدید ، مجموع این مدت به 9 ماه افزایش پیدا کرده است. وی تصریح کرد: ضوابط ابلاغی در این رابطه از جمله اینکه مشمول غائب امکان استفاده از این تسهیلات را ندارد کماکان معتبر است.

سردار زاده‌کمند خاطر نشان کرد : سربازانی که دارای سابقه فعالیت بسیج هستند برای استفاده از کسر خدمت بسیجی می بایست گواهی های صادره از سوی نیروی مقاومت بسیج سپاه را به یگان خدمتی خود ارائه دهند تا پس از بررسی های لازم نسبت به کسر خدمت دوره ضرورت آنها اقدام شود.  وی گفت: این افراد برای استفاده از تسهیلات مورد اشاره نیازی به مراجعه به سازمان وظیفه عمومی ندارند.

تسهیلات داده شده به خانواده ایثارگران

 رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین با اشاره به تسهیلات داده شده به خانواده ایثارگران گفت: برابر مقررات جاری ، جانبازان دارای 25 درصد جانبازی و رزمندگان دارای 30 ماه سابقه حضور در جبهه و یا تلفیق جانبازی و جبهه که جمع آن به 30 برسد در هر مورد یک فرزند آنها از خدمت دوره ضرورت معاف می شود. 

خدمت یکی از فرزندان جانبازان کمتر از 25 درصد

سردار زاده کمند تصریح کرد : برابر مصوبه جدید ، خدمت یکی از فرزندان جانبازان کمتر از 25 درصد به تناسب میزان درصد جانبازی و خدمت یکی از فرزندان رزمندگانی که کمتر از 30 ماه سابقه جبهه دارند نیز به تناسب مدت حضور در جبهه کسر می شود. وی شرائط و ضوابط مورد نظر در استفاده از این تسهیلات را به شرح زیر اعلام کرد:

1 ـ مبنای محاسبه مدت خدمت در حال حاضر 18 ماه است که به تناسب مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس ، دکتری و فوق دکتری به ترتیب از 1 ماه تا 4 ماه کسر خواهد شد.

2 ـ فرمول محاسبه کسر خدمت با توجه به مبنای 18 ماه خدمت ، برای جانبازی (درصد جانبازی ضربدر 72% = میزان کسرخدمت سربازی فرزند ) و برای رزمندگی (میزان سابقه جبهه ضربدر 60% = میزان کسر خدمت سربازی فرزند ). مثال: 25 ماه سابقه جبهه ضربدر  60 % =15 ماه کسر خدمت / 20 در صد جانبازی ضربدر 72%= 4/14 ماه کسر خدمت

3 ـ یک مشمول می تواند همزمان از کسر خدمت رزمندگی و جانبازی پدر و کسر خدمت بسیج خود بهره مند شود.

4 ـ مدت خدمت مشمول با توجه به میزان کسر خدمت در هر حال حداقل دو ماه است که برای طی آموزش رزم مقدماتی اختصاص خواهد یافت . یعنی اگر میزان کسر خدمت مشمولی 5/17 ماه بود حتماً باید این دو ماه آموزش را طی کند و اگر قبلاً آموزش را طی نموده باشد ، فقط کسری مدت خدمت خود را خواهد گذراند.

5 ـ  افرادی که از کسر خدمت خود استفاده می کنند به ازاء انجام هر مدت خدمت سربازی ، کارت پایان خدمت دریافت خواهند کرد.

6ـ هر ایثارگر صرفاً میتواند از  دو تسهیلات (مثلاً جانبازی و رزمندگی یا جانبازی و آزادگی ) و برای هر تسهیلات حداکثر دو  فرزند خود را معاف کنند یا از کسر خدمت بهره مند شود.

7 ـ مشمولان غائب در شمول این مقررات قرار می گیرند، لیکن سربازان فراری پس از رسیدگی به فرار آنها می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. البته اضافه خدمت آنها پا برجاست و کسر خدمت از مجموع مدت خدمت و اضافه خدمت آنان صورت می گیرد.

8 ـ برای استفاده از تسهیلات رزمندگی باید گواهی حضور در جبهه کارکنان رسمی از سوی هر یک از نیروهای مسلح ، نیروهای مردمی و کارکنان دولت از سوی نیروی مقاومت بسیج سپاه و کارکنان جهاد سازندگی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به نیروی محل خدمت صادر گردد.

9 ـ برای استفاده از تسهیلات جانبازی ، گواهی های صادره برای درصد جانبازی از سوی بنیاد جانبازان و شورای عالی پزشکی هر یک از نیروهای مسلح معتبر است که باید برای بهره مندی از کسر خدمت به نیروی محل خدمت ارسال گردد.
 

10 ـ اگر مشمولی مدت کسر خدمتش بیش از یکسال باشد و در حال حاضر هم دانشجو باشد ، می تواند با اخذ مرخصی تحصیلی از دانشگاه ، ادامه خدمت خود را انجام و نیازی به فراغت ، ترک یا انصراف از تحصیل آنها نمی باشد.

11ـ سابقه جبهه پدر و مادر و همچنین میزان جانبازی آنها با یکدیگر جمع شده و به تناسب  از مدت  خدمت دوره ضرورت یک یا دو فرزند آنها کسر می گردد.

12 ـ برای کسر خدمت هیچ نیازی به مراجعه به سازمان وظیفه عمومی نمی باشد و می بایست  مدارک صادره از سوی یگانها یا مبادی مربوطه مستقیماً به یگان خدمتی تحویل تا پس از بررسی های لازم نسبت به کسر خدمت افراد اقدام لازم صورت پذیرد.

13 ـ اگر مشمولی هنوز به خدمت اعزام نشده است ، باید کلیه مدارک خود را  آماده کند تا پس از اعزام به خدمت ، آنرا به یگان مربوطه جهت بررسی و کسر خدمت تحویل دهد.

چگونگی استفاده متقاضیان از تسهیلات جدید

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا از متقاضیان استفاده از تسهیلات جدید خواست به شرح زیر اقدام کنند:

1ـ افرادی که مشمول کسر خدمت می شوند شامل فارغ التحصیلان دانشگاهی ، اعضای فعال بسیج و فرزندان رزمندگان و جانبازان ، با ارائه گواهی های مربوطه به یگان خدمتی نسبت به کسر خدمت خود اقدام کنند.

2 ـ افرادی که مشمول یکی از  معافیتها می شوند از تاریخ 5/3/1388 با مراجعه به مراکز پلیس+10 و تهیه دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی و فرمهای مربوطه ، نسبت به تکمیل مدارک و ثبت درخواست خود اقدام کنند.

مراحل رسیدگی و مدارک مورد نیاز

مراحل رسیدگی و مدارک مورد نیاز برای استفاده از معافیت های جدید خدمت سربازی


1-  شرایط استفاده از معافیت سه برادری( معافیت یک فرزند خانواده ای که سه فرزند آنها خدمت دوره ضرورت را انجام داده اند.)

الف – مدارک مورد نیاز:

1-  تصویر کلیه صفحات شناسنامه متقاضی، تصویر کلیه صفحات شناسنامه پدر و برادران مشمول.

2- اصل و تصویر کارتهای پایان خدمت برادران مشمول.

3-رضایت نامه پدر مبنی بر رضایت استفاده فرد متقاضی از معافیت مذکور که به ثبت دفاتر اسناد رسمی رسیده باشد( تکمیل برگه شماره 7، چنانچه پدر در قید حیات نباشد رضایتنامه مادر- در صورت نبود پدر و مادر قیم قانونی خانواده.)


4- استعلام از ثبت احوال بنام پدر مبنی بر مشخص نمودن تعداد و مشخصات فرزندان ذکور پدر.

5- گواهی اشتغال به خدمت برای متقاضیانی که در حال خدمت بوده و حائز شرایط این معافیت  می باشند.

6- تکمیل فرم استعلام سنوات ما قبل 64( برگه شماره 1 دفترچه راهنمای خدمت).

7- گواهی آخرین مدرک تحصیلی( مشمولین غیر دانشگاهی تکمیل برگه شماره 3 دفترچه راهنمای خدمت)

8-  دو قطعه عکس رنگی 3*2 پشت زمینه سفید با رعایت شئونات اسلامی(علاوه بر عکسهای الصاقی به سایرمدارک).


9- تعهدنامه محضری(برگه شماره 6) که توسط مشمول به ثبت دفاتر اسناد رسمی رسیده باشد.

10- فیش بانکی

الف - اصل فیش بانکی به مبلغ 10000 ریال به حساب شماره 90026 وزارت امور اقتصاد و دارایی نزد بانک ملی شعبه سازمان حمایت کد 560.

ب- مبلغ 38500 ریال جهت صدور کارت معافیت به شماره حساب سیبای استان محل سکونت که در جدول صفحه 34 دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی آورده شده است.

ج- تهیه برگ اول قبض 22000 ریالی مخصوص خدمات پستی کارت معافیت و یک عدد پاکت ارسال کارت.

11- تکمیل برگه هایی که جهت برسی اصالت و صحت مدارک که دال بر انجام خدمت سه فرزند خانواده مورد نیاز می باشد که از سوی رده های وظیفه عمومی شهرستان ارائه می گردد.

ب- نحوه رسیدگی:

1- مراجعه متقاضی به دفاتر پلیس +10 جهت تهیه دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی و اخذ فرم های شماره 6 و 7 معافیت سه برادر خدمت کرده و سایر مدارک مورد نیاز.

2- تهیه مدارک لازم اولیه توسط متقاضی از جمله 2 قطعه عکس 3*2 رنگی پشت زمینه سفید ، کپی شناسنامه و کارت ملی و فرم های تکمیل شده 1و2و3 دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی و 6و7 دریافتی و مراجعه به دفاتر  پلیس+10 جهت ثبت در سیستم و عودت مدارک به مشمول پس از ثبت و توجیه ایشان جهت مراجعه به اداره وظیفه عمومی شهرستان محل سکونت به همراه مدارک اولیه یک هفته پس از ثبت در دفاتر .

3- رده های وظیفه عمومی شهرستان یا استان می بایست پس از بررسی مدارک اولیه، مدارک مورد نیاز جهت حصول اطمینان از صحت و اصالت مدارک برابر ضوابط ابلاغی مشخص و به مشمول اعلام نمایند. گ

4- تهیه مدارک تکمیلی توسط مشمول و مراجعه به وظیفه عمومی شهرستان محل سکونت و یا استان جهت کنترل و بررسی اصالت و صحت مدارک .

5-  کنترل کلیه مدارک ارسالی و بررسی سیستمی به همراه عکس اسکن شده مشمول و انتقال و تحویل پرونده ها به معاونت وظیفه عمومی استان.

تبصره: عکس تحویلی می بایست الزاماً عکس 3*2 رنگی، پشت زمینه سفید با رعایت شئونات اسلامی باشد.

6- معاونت وظیفه عمومی استان پس از بررسی مجدد پرونده و اطمینان از کامل بودن پرونده متقاضی، نسبت به تایید مدارک در سامانه جامع وظیفه عمومی ( روش فعلی ثبت موارد خاص در سامانه جامع) اقدام نماید.


1-6- تایید مدارک می بایست توسط شخص رئیس اداره کفالت معاونت وظیفه عمومی استان که مسئولیت این امر و پاسخگویی در این زمینه به عهده ایسان می باشد، انجام گیرد.

2-6- در صورتی که پس از بررسی کلیه مدارک، فرد واجد شرایط دریافت معافیت قرار گرفت، معاون وظیفه عمومی استان اقدام به تکمیل(فرم شماره 1 پیوست)مینماید. لازم به ذکر است فرم مذکور به عنوان تاییدیه معافیت مذکور در سازمان وظیفه عمومی نگهداری می شود.

3-6- اسامی متقاضیان که در زمره معافیت مذکور قرار می گیرد در لیستهایی که معاونت وظیفه عمومی استان اسامی معاف شدگان موارد خاص را طی آن اعلام می نماید به همراه( فرم تکمیل شده شماره1، دو قطعه عکس و پاکت مخصوص ارسال کارت، کپی شناسنامه و تعهد نامه محضری( برگه شماره 6 با تایید و امضاء رئیس اداره کفالت و رئیس معاونت وظیفه عمومی استان جهت معرفی به صدور کارت) توسط رابطان به مرکز عملیات مشمولان سازمان وظیفه عمومی ارسال گردد.

4-6- پس از کنترل و تایید مدارک توسط رئیس اداره کفالت، اصل مستندات مربوط به خدمت سه برادر به همراه نسخه ای از ( برگه شماره1) در معاونت وظیفه عمومی نگهداری و باقی مدارک که مورد نیاز نمی باشد، امحاء گردد.

7- ثبت نهایی و معرفی جهت صدور کارت توسط مرکز عملیات مشمولان.

8- تحویل پاکت مخصوص صدور کارت و عکس از مرکز عملیات مشمولان به منظور صدور کارت به معاونت احضار و اعزام.

9- صدور کارت و ارسال به آدرس مشمول توسط معاونت احضار و اعزام.

یادآوری:
به جزء فرم شماره 6( تعهدنامه) و فرم شماره 7(رضایتنامه)که از طریق دفاتر پلیس +10، سایت اینترنتی پلیس و هفته نامه امین جامعه قابل تهیه است مابقی فرمها حسب مورد از طریق معاونت وظیفه عمومی استان و شهرستان در اختیار مشمول(فرد متقاضی) قرار می گیرد.

2) شرائط استفاده از معافیت فرزند معلول ( مشمول دارای فرزند معلول )

1 ـ الف ـ مدارک مورد نیاز اولیه :

1- تهیه دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی به همراه پاکتهای مربوطه از دفاتر پلیس + 10   

2- اخذ برگه گواهی  معلولیت فرزند مشمول از طریق اداره کل بهزیستی استان محل سکونت(برابر فرم نمونه شماره 6- م)

 3- تکمیل برگهای شماره 1 و2 و3 دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی توسط مشمول

4- گواهی یا تصویر برابر با اصل شده اخرین مدرک تحصیلی

5- تصویر تمامی صفحات شناسنامه مشمول و فرزند معلول ایشان و کپی کارت ملی آنان

6- عکس 3در2 رنگی تمام رخ مشمول با زمینه کاملا سفید 4 قطعه

7- در صورت اشتغال به خدمت گواهی اشتغال به خدمت از یگان محل خدمتی

2- الف ـ مدارک مورد نیاز مرحله دوم:

1- تائیدیه ثبت احوال در خصوص صحت مندرجات شناسنامه ها و احراز نسبیت بین مشمول و فرزند معلول وی

2- تکـــمیل فــرم تعهد نامه محضری به منظور اعلام آمادگی برای اعزام به دوره آموزشی مقدماتی نظامی در صورت اعلام سازمان (برابر با فرم نمونه شماره1ـ6ـ م)

3- واریز مبالغ معین شده به شماره حسابهای مربوط به این نوع معافیت شامل:

1/3 ـ تهیه برگ اول قبض 22000 ریالی مخصوص خدمات پستی

2/3 ـ مبلغ000/10 ریال بابت وزارت امور اقتصادی

3/3 ـ مبلغ 500/38 ریال بابت صدور کارت معافی

4/3 ـ مبلغ 31000 ریال بابت هزینه شورای پزشکی

توضیح : مبالغ مندرج در بندهای  1/3 ـ 2/3 ـ 3/3  پس از تائید معلولیت فرزند مشمول توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی واریز و به همراه مدارک مرحله دوم ارائه شود.

4- تهیه پاکت ویژه ارسال کارت معافیت از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+ 10)

ب ـ  روند انجام کار:

1- مشمولی که دارای فرزند معلول می‌باشد ابتدا می‌بایست به سازمان بهزیستی استان محل سکونت خود مراجعه نموده تا وضعیت معلولیت فرزندش با مقررات مربوط به ماده 6 قانون جامع حمایت از معلولین تطبیق گردد.                                               

2- بهزیستی اســــتان پس از تطبیق وضعیت معلولیت معلول با قانون مذکور که دستورالعمل اجرائی آن طی شماره 2/05/201/م/4/ن-  22/1/85  ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده و مـسبوق به سابقه در بهزیستی هست ، در صورت احراز معلولیت برابر کمیسیونهای مربوط ، ، مـــشخصات معلول ومـشمول را در (فرم نمونه شماره 6-م ) در 3 نسخه تکمیل و سپس با امضاء و مـــهرمعر فی شده تایــید نموده و نسخه اول را به همراه برگهای مربوط به کمیسیون پزشکی تحویل مشمول نموده و مشمول را جهت سیر مراحل بعدی ، به دفاتر خدمات الــکترونیک انتظـــامی (پلیس+ 10)شهرستان محل سکونت فرد هـــدایت می‌نماید. نسخه دوم را از طریق نماینده سازمان به معاونت وظیفه عمومی استان ارسال  نموده و نسخه سوم در سوابق ضبط و نگهداری خواهد شد.

1-2- بهزیستی استان مشخصات امضاء کننده نهایی به همراه نمونه امــضاء و مهر مربوط جهت مد نظر قـرار دادن به منظور احراز اصالت برگها به  معاونت وظیفه عمومی استان ارسال خواهد نمود. 

2-2- سازمان بهزیستی در هنگام تحویل نسخه اول، فهرست مـدارک مورد نـــیاز اولیه را هم به مـشمول تــحویل تا در هنگام مراجعه به دفاتر(پلیس + 10) به همراه داشته باشد.

3- مشمول پس از اخذ نسخه اول تاییدیه معلولیت فرزند، با تکمیل نمودن مدارک مورد نیاز مرحــله اول به  دفاتر خــــدمات الـــکترونیک انتظامی (پلیس+ 10)شهرستان محل سکونت و در صورت عدم وجـــود به نزدیکترین دفاتر پلیس + 10 مراجعه نموده ودرخواست ثبت اولیه می‌نماید.

4- دفاتر مذکور پس از بررسی مدارک وثبت اولیه، با تـــحویل رسید ثبت ، به مشمول ابلاغ می‌کند، پس از گــذشت هفت روز از تاریخ ثبت  به همراه مدارک جهت مراحل بعدی به وظــــیفه عمومی شهرستان محل سکونت  خود مراجعه نماید.

5- وظیفه عمومی شهرستان پس از مراجعه مشمول وضعیت مدارک را بررسی و در صورت ثبت اولیه ودرج در رایانه، به مــنظور معاینه معلول در شورای پزشکی وظیفه عمومی، تعیین نوبت نموده ودر این فاصـله تاییدیه نسبیت بین مشمول و فرزند معلول خود را (از مدارک مورد نیاز مرحله دوم ) از ثبت احوال مــربوطه استعلام می‌نماید.

6 ـ وظیفه عمومی  شهرستان پس از اخذ پاسخ ثبت احوال شهرستان و رویت اصل شناسنامه مشمول و فرزند و احراز نسبیت و نداشتن مانع دیگر معلول را در قالب ضوابط تشخیص معلولیت ماده 6 قانون  جامع حمایت از حقوق معلولان و در صورت تعیین سطح معلولیت به میزان شدید و یا خیلی شدید از سوی بهزیستی به رویت شورای پزشکی رسانده می شود و شورا نیز در صورت انطباق رای صادره با وضعیت جسمی معلول رای لازم را صادر و در محل پیش بینی شده برگه شماره 6- م  تکمیل می نمایند.

تبصره: در بررسی وضعیت معلول صرفاً انطباق نظر بهزیستی با وضعیت جسمی معلول مد نظر بوده و رعایت موارد مندرج در آئین نامه  اجرایی  معاینه کسان مشمول در مورد این دسته از معلولان نیاز نمی باشد.

7- در صورتی که نتیجه رای شورای پزشکی مثبت و مبنی بر تائید معلولیت فرزند مشمول باشد، بقیه مدارک مرحله دوم و  فرم اخذ تعهد نامه محضری(برگه شماره 1-6- م) و شماره حسابهای مربوطه را به مشمول تحویل ، تا تکمیل و ارائه نماید.

8- افرادی که  تا تاریخ 1/3/88 مرتکب غیبت شده اند در شمول این مقررات قرار می گیرند. لیکن  کسانی که در زمان اجرایی شدن  این مقررات (1/3/88) واجد شرایط معافیت نبوده ولی با برنامه ریزی قبلی غیبت نموده و خود را در شرایط معافیت قرار دهند بر اساس مفاد  ماده 30 قانون وظیفه عمومی به آنان رفتار خواهد شد.

مشمولانیکه سابقه فرار از خدمت داشته باشند، این گـــونه مشمولان به یگان محل خدمتی معرفی تا پس از رسیدگی به مسئله فرار آنان و ارائــه نامه مبنی بر رسیدگی به وضعیت فرار انان از سوی مراجع قضایی یا یگان مربوطه، به ادعــای آنان رسیدگی خواهد گردید.

9- مسئول وظیفه عمومی شهرستان ، پس از طی مراحل نهایی پرونده ، نتیجه و تائید انجام کار را در مـــحل تعیین شده در پشت برگه تائید معلولیت (نمونه شماره 6- م) امضاء و مـمهور به مهر وظیفه عمومی می نماید و پرونده را به همراه مدارک جهت بررسی نهایی به معاونت وظیفه عمومی استان ارسال خواهد نمود.

10- پرونده در اداره کفالت معاونت وظیفه عمومی استان بررسی نهایی شــده و در صورت احراز اقدامات انجام شده و اســتحقاق صدور معافیت،  رئیس اداره کفالت، اقدام لازم را انجام داده و در قسمت معین شده در پشت برگه تائید معلولیت، امضاء می نماید.

11- معاونت وظیفه عمومی استان به عنوان تائید کننده نهایی  در قســـمت های تعیین شده( در پشت برگه تائید معلولیت) در نسخه اول و دوم ، تائید و امضاء نموده و نسخه دوم  تائید معلولیت را که بصورت پیک تحویل مسئولین استان گــردیده بهمراه پاکت مخصوص معافیت و عکس به منظور معرفی به صدور کارت معافیت توسط نماینده به مرکز عملیات مشمولین سازمان وظیفه عـمومی ناجا ارسال خواهد نمود.

12- مرکز عملیات مشمولین سازمان پس از دریافت نسخه دوم و سایر مدارک مربوطه ، آنرا در قــسمت تائید نامه ها ثبت و جهت صــدور کارت معافیت مـــعرفی خواهد نمود.

13- معاونت احضار و اعزام سازمان،کارت مربوطه را صادر و از طریق پست به ادرس مشمول ارسال خواهد نمود.

14- معاونت وظیفه عمومی استان پس از ارسال مدارک به سازمان ، نسخه اول بـــرگ تائید معلولیت را به انضمام برگ صورت جلسه پزشکی تنظیم شده در بهزیستی ، برگه تعهد نامه محضری و عند الزوم اوراق دیگری از پرونده که ایجاد تعهد می نماید را از پرونده تفکیک ضبط و بایگانی و بقیه مدارک را امحاء می نماید.

15- معاونین وظیفه عمومی استانها با  ادارات کل بهزیستی استان ، هـــماهنگی لازم را در خصوص تدوین و تکثیر فرمهای تائید معلولیت خصوصا موارد در نظر گفته شده در پشت برگه معلولیت، بعمل آورند. 

یاد آوری:
به جزء فرم شماره 6/م ( برگ تایید معلولیت فرزند ) و فرم شماره 1/6 ـ م ( تعهد نامه) که از طریق دفاتر پلیس +10 ، سایت اینترنتی پلیس و هفته نامه امین جامعه قابل تهیه است ، ما بقی فرمها حسب مورد از طریق معاونت وظیفه عمومی استان و شهرستان در اختیار مشمول ( فرد متقاضی ) قرار می گیرد.

3- شرایط استفاده از معافیت فوت برادر در حین خدمت

الف- مدارک مورد نیاز و نحوه رسیدگی:

1- دریافت گواهی مبنی بر فوت برادر در حین خدمت از یگان خدمتی مربوطه برابر ضوابط جاری و مقرر در نیروهای مسلح.

2- مراجعه به یکی از دفاتر پلیس + 10 در شهرستان محل سکونت خود از  تاریخ 5/3/88 به بعد و تهیه دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی و فرم رضایت نامه.

3-  تکمیل فرم های شماره 1 و 2 و 3 از دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی و فرم رضایتنامه.

4- تهیه مدارک اولیه مورد نیاز شامل: تصویر کلیه صفحات شناسنامه مشمول و پدرش. کپی کارت ملی آنان، 2 قطعه عکس رنگی دو در سه پشت زمینه سفید با رعایت شئونات اسلامی (علاوه برعکس های الصاقی به سایر مدارک)، گواهی اشتغال به خدمت از یگان خدمتی (در صورت اشتغال به خدمت)، فرم تکمیل شده رضایتنامه پدر مبنی بر رضایت استفاده فرد متقاضی از معافیت مذکور که به ثبت دفاتر اسناد رسمی رسیده باشد.

5- مراجعه به معاونت وظیفه عمومی استان یا شهرستان محل سکونت و تحویل مدارک مذکور در بند 3 و 4 جهت بررسی.

6- مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس + 10) جهت ثبت مدارک در سیستم وظیفه عمومی.

7- پیگیری مراحل بعدی کار با راهنمایی معاونت وظیفه عمومی استان یا شهرستان مربوطه. 

کد خبر 82392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز