یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رای دهندگان در 19 کشور جهت انتخاب نمایندگان جدید پارلمان اروپا به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش الجزیره، بیم آن می‌رود که مشارکت مردمی در این انتخابات به دلیل رکود اقتصادی کاهش یابد.

انتظار می‌رود اولین نتایج این انتخابات در ساعت 8 شب یکشنبه 7 ژوئن پس از بسته شدن آخرین حوزه رای گیری اعلام شود.

اگرچه انتظار می‌رود که احزاب میانه در اتحادیه اروپا همچنان اکثریت خود را در پارلمان 736 نفره اروپا حفظ کند، برخی از گمانه زنی‌ها نیز حکایت از آن دارد که احزاب دست راستی افراطی نیز در صورت پائین بودن مشارکت مردمی بتوانند تعدادی کرسی در پارلمان اروپا کسب کنند.

پارلمان اروپا، تنها نهاد قانون گذاری فراملیتی جهان است که اعضای آن از طریق آرای مستقیم انتخاب می‌شوند و اختیارات آن در اتحادیه اروپا پیوسته در حال افزایش است.

785 نماینده پارلمان اروپا از سال 1979، در قالب گروه‌های سیاسی فراملیتی، با آرای مستقیم اروپائی‌ها انتخاب می‌شدند که  قرار است در این دوره از انتخابات این میزان به 736 نماینده کاهش یابد.

انتخابات پارلمانی تا کنون در 7 کشور اروپایی برگزار شده است.

در هلند حزب آزادی (PVV) که متعلق به گیرت وایلدرز از اعضای پارلمان این کشور است و دارای گرایش‌های راست افراطی است، ‌٨/١٤ درصد آراء و چهار کرسی را در اولین انتخابات پارلمانی اروپا به خود اختصاص داد.

 حزب آزادی (PVV) نسبت به حزب دموکرات‌های مسیحی (CDA) که متعلق به یان پیتر بالکننده، نخست وزیر هلند است، در جایگاه دوم قرار گرفت. میزان رای کسب شده توسط حزب بالکننده نسبت به انتخابات سال ‌٢٠٠٤، ‌١/٤ درصد کاهش نشان داد و به ‌٣/٢٠ درصد رسید که این مساله از دست دادن دو کرسی از هفت کرسی فعلی‌ این حزب در پارلمان اروپا را به دنبال داشت.

رای گیری‌ در روز شنبه 5 ژوئن در ایتالیا تحت الشعاع شایعات پیرامون روابط نامشروع نخست وزیر این کشور با یک مدل ایتالیایی قرار گرفت و انتظار می‌رود این مساله به شدت برای رای مردم این کشور که دارای 72 کرسی در پارلمان اروپا است تاثیر بگذارد.

جیمز واتسون که از اساتید علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی رم است در این باره می‌گوید به دلیل رفتارهای غیر متعارف سیلویو برلوسکنی رای مردم ایتالیا این بار منعکس کننده نظر مردم این کشور درباره مسائل اروپایی نخواهد بود بلکه مردم ایتالیا در واقع در این دور از انتخابات پارلمانی اروپا نظر خویش درباره نخست وزیر خود را منعکس خواهند کرد و در واقع این میزان محبوبیت سیلویو برلوسکنی در نظر مردم ایتالیا است که به رفراندوم گذاشته خواهد شد.

انتخابات پارلمانی اروپا در شرایطی در انگلیس برگزار شده است که گردون براون، نخست وزیر این کشور از حزب کارگر، خود را برای پذیرش شکست دیگری آماده می‌کند. البته نتایج رای‌گیری در انگلیس هنوز اعلام نشده این در حالی است که  انتخابات پارلمانی اروپا در ایرلند نیز برگزار شده است.

جمهوری چک که هم اکنون ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد انتخابات را در دو بعد از ظهر برگزار می‌کند.

احتمالا این روش به این منظور در پیش گرفته شده تا از میزان پائین مشارکت مردمی در جمهوری چک جلوگیری شود. جمهوری چک در پارلمان اروپا بیست و دو کرسی دارد.

بیش از 375 میلیون نفر در اتحادیه اروپا واجد شکرت در انتخابات پارلمانی هستند، اما بر پایه گزارش‌های منتشره در این دوره میزان مشارکت مردمی پائین بوده است.

خودداری شهروندان اروپایی از رفتن به پای صندوق‌های رای از ویژگی‌های اساسی انتخابات پارلمانی سال 2009  محسوب می‌شود.

طبق ارزیابی‌های صورت گرفته در دور از این انتخابات میزان بی‌سابقه‌ای از شهروندان اتحادیه اروپا از مشارکت در انتخابات امتناع خواهند کرد.به طوری که حتی گفته می شود میزان مشارکت اروپائی‌ها در این انتخابات از انتخابات پارلمانی سال 2004 نیز پائین تر خواهد بود. در انتخابات پارلمانی اروپا در سال 2004 تنها 45.4 درصد از رای دهندگان اروپایی شرکت کردند.

کد خبر 82996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز