سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تمامی دوره‌های نشریه راهنمای کتاب در 20 جلد و بیش از 20 هزار صفحه از سوی انتشارات سخن منتشر شد

به گزارش همشهری‌آنلاین نشریه راهنمای کتاب شاخص‌ترین مجله کتاب در تاریخ صد ساله‌اخیر به شمار می‌رود که بیش از بیست سال به صورت مستمر به سردبیری ایرج افشار و مدیریت احسان یار شاطر منتشر می‌شد.

 علی اصغر علمی ، مدیر انتشارات سخن با اشاره به کار قبلی این انتشاراتی که دوره کامل مجله فرهنگ ایران زمین به سردبیری ایرج افشار را در 15 جلد منتشر کرده بود، گفت: بعد از رایزنی با استاد ایرج افشار و موافقت ایشان و باتوجه به نایاب بودن شماره های این نشریه و اهمیت مقالات مطالبی که در‌آن به چاپ رسیده بود، تصمیم به باز انتشار این مجموعه گرفتیم.

وی همچنین گفت:راهنمای کتاب نزدیک به 21 سال متوالی و بدون توقف در کمیت و کیفیت منتشر شد،‌ اما تیم اصلی و اسکلت بندی نخستین آن تقریبا دست نخورده باقی ماند.
بر اساس این گزارش این گروه ابتدا در انجمن کتاب تصمیم گرفتند برگه‌‌های کتاب شناسی را که به شکل کارت پستال بود و هر یک از آنها به معرفی یک کتاب اختصاص داشت ، آماده کرده و برای اعضاء‌ بفرستند. به گفته آقای افشار وقتی این برگه‌ها آماده شد دکتر محسن صبا، که خود از اعضای انجمن کتاب بود گفت: با این همه رنجی که می‌برید نتیجه مثمری شاید به دست نیاید. برگه‌ها متفرق می‌شود و کمتر اتقاق خواهد افتاد که کسی آنها را نگاه دارد. پس سزاوار است نیرویی را که در این راه مصروف خواهد شد،‌ صرف کار ماندگار تری شود» و از این پس بود که آن جمع به این نتیجه رسیدند  که نشریه «راهنما» را که امتیازش را آقای یار شاطر داشتند به این کار اختصاص دهند.

وزن نیروی انسانی ماهر و کارکشته وحرفه‌ای در حوزه کتاب و از آن مهمتر فردی که دیگران هم روی وی اجماع حرفه‌ای و کاری داشته باشند و خرسند باشند که در نشریه ای به مدیریت آقای افشار قلم و قدم می‌زنند از دیگر نکات قابل اعتنای این نشریه به شمار می‌رود.
در تیم اولیه این نشریه زنده یادان احمد آرام، دکتر عبدالحسین زرین کوب، مجتبی مینوی، سعید نفیسی و دیگرانی چون جمشید بهنام، سیروس پرهام ، حافظ فرمانفرماییان، غلامعلی سیار نقش داشتند.

علاوه بر این گروه آقای افشار  برخی از شاخص ترین چهره‌های عرصه ادب و فرهنگ و هنر را به عنوان تیم مشاوران در کار نشریه وارد کرد که از جمله آنها می توان به افراد زیر اشاره کرد: دکتر مهدی بیانی، احمد بیرشک، ابراهیم پورداود، حسن تقی زاده، محمد علی جمالزاده، کمال جناب، ابراهیم خواجه نوری، غلامعلی رعدی آذرخشی، فواد روحانی، ادوارد ژوزف، محمد سعیدی، محسن صبا، ذبیح‌الله صفا، محمود صناعی، نصرالله فلسفی، عباس قریب، مسعود کیهان، حسین گل گلاب، غلامحسین مصاحب، یحیی مهدوی، حسن مینوچهر، محمود نجم آبادی، محسن هشترودی  و...

ایرج افشار در گفت وگویی که سید فرید قاسمی با وی انجام داد گفته بود که در تمامی این دوره ها وی و آقای دکتر احسان یار شاطر بابت کارهایی که برای این نشریه انجام می‌دادند حق الزحمه‌ای دریافت نمی‌کردند.

کد خبر 83553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز