چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه بورس: کمیته بازار اوراق بهادار که به تازگی برای نظارت بر شرکت‌های بورسی تشکیل شده، مدیران و اعضای هیأت‌مدیره شرکت ایران خودرو را برای ارائه گزارش شفاف‌سازی‌ به بورس تهران فرا خواند

تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که شرکت ایران خودرو نه تنها سودی ندارد که برای سال مالی 87 به سهامداران بپردازد بلکه زیان عملکرد این شرکت برای نخستین بار پس از 45 سال، در سال‌جاری به 177 میلیارد تومان رسیده و این موضوع در کنار بدهی 2 میلیارد دلاری ایران خودرو موجی از نگرانی را در بازار سهام به‌وجود آورده است.

به گزارش همشهری، به‌دنبال انتشار اخبار غیررسمی در مورد بحران شدید مالی در شرکت ایران خودرو و منتشر نشدن گزارش حسابرسی شده این شرکت در سال 87 که باید حداکثر تا 21 تیر ماه منتشر می‌شد و همچنین شایعه پرداخت نشدن سود سهام شرکت ایران خودرو در سال‌جاری، کمیته بازار بورس اوراق بهادار مدیران این شرکت را برای افشای اطلاعات جدید و ارائه اطلاعاتی در باره آنچه در این شرکت می‌گذرد به بورس احضار کرد.
از سوی دیگر آخرین اخبار دریافتی حاکی از آن است که مانند همیشه شایعه‌های بازار سهام درست از آب درآمده و شرکت ایران خودرو به‌دلیل اینکه در سال‌جاری 177 میلیارد تومان زیان کرده است قادر به پرداخت هیچ سودی به سهامداران خود نیست.

به این ترتیب، شرکت ایران خودرو پس از 45 سال به جرگه شرکت‌های زیان‌ده بورس پیوست و با این میزان زیان و همچنین بدهی‌های سنگین مالی، که حتی برخی نمایندگان مجلس رقم آن را بالاتر از 2 میلیارد دلار می‌دانند، آینده مالی این شرکت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت ایران خودرو روز گذشته به سهامداران این شرکت وعده داد که ایران خودرو به‌زودی به سودده‌ترین شرکت خاورمیانه تبدیل می‌شود؛ گفته‌هایی که کارشناسان به آن به‌شدت با دیده تردید می‌نگرند!

از سوی دیگر گفته می‌شود یکی از دلایل عمده بدهی‌های مالی شرکت ایران‌خودرو مصوبات استانی دولت نهم برای احداث کارخانه تولید خودرو در برخی از شهرستان‌ها می‌باشد.

هنوز مشخص نیست که دولت، براساس چه الگوی مدیریتی، شرکت‌های سهامی عام مانند شرکت ایران خودرو را که دارای 300 هزار سهامدار است مجبور به اجرای طرح‌های غیرکارشناسی می‌کند.

همچنین برخی شنیده‌ها نیز حکایت از آن دارد که با وجود آنکه تولیدات صادراتی شرکت ایران خودرو با کیفیت بهتر و قیمت ارزان تری نسبت به داخل، در کشور‌هایی مانند ونزوئلا و سوریه فروخته می‌شود اما بازپرداخت محصولات فروخته شده در این کشور‌ها در حد ناچیز است و به‌نظر می‌رسد بیشتر با اهداف سیاسی انجام می‌شود.

اما در تازه‌ترین خبر دبیر کمیته بازار اوراق بهادار از احضار مدیران شرکت ایران‌خودرو برای ارائه توضیحات به بورس خبر داد.

محمد رضا رستمی، معاونت ناظران و امور اعضای بورس اوراق بهادار تهران در این‌باره گفت: براساس قانون، شرکت ایران خودرو موظف است برای برگزاری مجمع عمومی گزارش حسابرسی شده سال مالی87  خود را به بورس ارائه کند اما این شرکت با وجود آنکه زمان برگزاری مجمع عمومی این شرکت نزدیک است تاکنون اقدام به انتشار این گزارش نکرده است،

بر همین اساس کمیته بازار بورس تهران با ارسال نامه‌ای از مدیران و اعضای هیأت‌مدیره شرکت ایران خودرو خواسته است تا در این باره توضیح دهند.  وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجمع عمومی شرکت ایران خودرو در 31 تیر ماه برگزار می‌شود، افزود: با توجه به آنکه گزارش حسابرسی شده ایران خودرو هنوز منتشر نشده احتمال برگزار نشدن این مجمع بسیار زیاد است البته در این‌باره سازمان بورس و اوراق بهادار باید نظر بدهد و این موضوع در حیطه اختیارات سازمان است.

رستمی ادامه داد: البته گزارش حسابرسی نشده این شرکت به سازمان بورس ارسال شده اما برای برگزاری مجمع این شرکت باید براساس قانون گزارش حسابرسی شده ‌اش را منتشر کند.

دبیر کمیته بازار اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی سود ایران خودرو در گزارش حسابرسی نشده چه میزان تعیین شده است، گفت: ایران خودرو پیش از این سود هر سهم خود را 52‌تومان پیش‌بینی کرده بود اما در گزارش حسابرسی نشده به‌دلیل بروز تعدیلات سنواتی در حدود 300‌میلیارد تومان، سود هر سهم ایران خودرو 13‌تومان برای هر سهم گزارش شده است.

معاونت ناظران و امور اعضای بورس اوراق بهادار تهران تأکیدکرد: اما آخرین گزارش از صورت‌های مالی ایران خودرو نشان می‌دهد این شرکت در سال مالی جاری 177 میلیارد تومان زیان داشته است و این به معنای تحقق زیان برای سهام شرکت ایران خودرو است.

او اضافه کرد: نامه‌ای از سوی مدیرعامل بورس اوراق بهادار که در ضمن ریاست کمیته بازار را نیز برعهده دارد تنظیم شده و مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره شرکت ایران خودرو باید قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در زمینه گزارش‌های مالی شرکت شفاف‌سازی‌ کنند.

ادعای مدیران ایران‌خودرو

اما در شرایطی که گزارش حسابرسی شده شرکت ایران خودرو در آستانه برگزاری مجمع عمومی این شرکت هنوز منتشر نشده و به همین دلیل احتمال لغو برگزاری این مجمع می‌رود، مدیرعامل شرکت ایران خودرو در سخنانی عجیب به سهامداران وعده داد که ایران خودرو به سودآورترین خودروساز خاورمیانه تبدیل می‌شود و آینده درخشانی در انتظار سهامداران شرکت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایران‌خودرو، جواد نجم‌الدین بدون هیچ اشاره‌ای به زیان‌ها و بدهی‌های سنگین مالی ایران خودرو گفت: گروه صنعتی ایران خودرو با توان فنی و قابلیت‌های صنعتی و استفاده از روش‌های جدید مدیریتی که در اختیار دارد در آینده نزدیک این شرکت را به سودآورترین خودروساز  کشور تبدیل خواهد کرد.

وی افزود: با سرمایه‌گذاری‌هایی که ایران خودرو در سال‌های اخیر در بخش‌های طراحی و تولید محصول، زنجیره تامین، ارتقای توان فنی و مهندسی قطعه سازان انجام شده، آینده درخشانی در انتظار سهامداران است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو سرمایه‌گذاری‌های ایران خودرو را در زمینه رسیدن به ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه در سال و کاهش ارزبری محصولات این شرکت را مثبت ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: تولید و عرضه محصولات جدید به بازار و نهادینه شدن نهضت کاهش هزینه، سبب خواهد شد در آینده نزدیک، سود تمامی این سرمایه‌گذاری‌ها نصیب سهامداران شود.

نجم‌الدین تاکید کرد: اقدامات مذکور برای حضور در بازار‌های داخلی و خارجی اجتناب‌ناپذیر بوده و حیات و تداوم فعالیت‌های گروه صنعتی ایران خودرو به آن وابسته بوده و این سرمایه‌گذاری‌ها همگام با سیاست‌های دولت و سند چشم‌انداز 20‌ساله اقتصادی کشور است.

مدیرعامل ایران خودرو یاد آور شد: در طول سال‌های متمادی سرمایه‌گذاری انجام شده برای تداوم حضور در بازار ضرورت داشته و با استفاده از سرمایه در گردش صورت پذیرفته و شرکت به‌دنبال جایگزین منابع جدید برای آن است.

نجم‌الدین تاکید کرد: با توجه به اینکه بخشی از منابع ایران خودرو برای سرمایه‌گذاری‌های آتی مورد بهره برداری قرار گرفته، بدیهی است تا بهره برداری کامل از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و بازدهی کامل این سرمایه‌گذاری‌ها، جریان نقدینگی شرکت دارای مشکلاتی است که با تدابیر لازم و اتخاذ استراتژی واحد و انضباط مالی مؤثر و با حمایت و پشتیبانی دولت و شبکه بانکی کشور مرتفع و شرکت را به سوددهی مطلوب خواهد رساند و در سال‌های آتی نیز به سودآور‌ترین خودروساز خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

تصمیمات کارشناسی نشده

گفته می‌شود ایجاد خطوط تولید غیرکارشناسی در ونزوئلا و سوریه و همچنین ابلاغ مصوبات استانی هیأت دولت برای تأسیس خطوط تولید خودرو در شهرستان‌ها هزینه ایران‌خودرو را به‌شدت بالا برده و این شرکت برای نخستین‌بار در 45 سال گذشته زیان‌ده کرده است.

کد خبر 85618

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز