همشهری آنلاین: هیات سیاسی کره شمالی که به منظور ادای احترام به کیم دائه جونگ وارد سئول شده بود با لی میونگ باک رئیس جمهوری کره جنوبی دیدار کرد.

به گزارش الجزیره، یکی از مقامات دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که لی میونگ باک با فرستادگان کره شمالی دیدار کرده است.

قرار بود این دیدار ساعت 10 صبح به وقت کره جنوبی برگزار شود اما یک ساعت دیگر نیز به زمان آن افزوده شد تا دو طرف بتوانند گفت و گوهای بیشتری انجام دهند.

هیات سیاسی کره شمالی با لی میونگ باک در کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی موسوم به کاخ آبی دیدار کرد.

رئیس جمهوری کره جنوبی همچنین قرار است با 10 هیات سیاسی دیگر از جمله هیات‌های چینی و آمریکایی دیدار کند.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک مقام دولتی کره جنوبی که نخواست نامش فاش شود گزارش داد که هیات کره شمالی پیامی از کیم یونگ ایل رهبر کره شمالی با خود به همراه آورده بود.

لی دونگ کوان سخنگوی ارشد ریاست جمهوری کره جنوبی نیز گفت: هیئت کره شمالی پیام شفاهی کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی را مبنی بر ابراز امیدواری برای پیشرفت در روابط بین دو کره به رئیس جمهور کره جنوبی ابلاغ کرد. وی از جزئیات این ملاقات و ابلاغ پیام به لحاظ حساسیت آن خودداری کرد.

وی فضای این ملاقات را صمیمی و ملایم توصیف کرد و افزود در صورتی که جنوب و شمال واقعا برای حل و فصل مسائل از راه گفتگو تلاش کنند، هیچ معضل و مشکلی به وجود نخواهد آمد و بنابر این دیگر مسئله‌ای باقی نمی‌ماند که نتوان آن را حل کرد.

از زمانی که لی میونگ باک کمک به کره شمالی را مشروط به خلع سلاح هسته‌ای این کشور کرده بود، روابط دوطرف تیره شده بود.

در ماه‌های گذشته نیز کره شمالی اقدام به آزمایش هسته‌ای دوم خود و پرتاب یک موشک دور برد بر فراز خاک ژاپن کرده بود.

اما اخیرا علائمی از بهبود روابط میان دو طرف با آزادسازی دو خبرنگارآمریکایی و یک کارگر شرکت هیوندایی از سوی دولت پیونگ یانگ به چشم می‌خود. هفته گذشته نیز مقامات کره شمالی نسبت بر قراری روابط توریستی میان مرزی و احیای طرح‌های مشترک صنعتی در مرز دو کره ابراز علاقه کردند.[دیدار کیم یونگ ایل با رئیس شرکت هیوندایی]

کد خبر 88436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز