یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - رشید عسگری: مجرمان سایبر در کمین هستند! با استفاده از این 10 استراتژی ساده به مبارزه با آن‌ها بروید

1: ایمیل‌های مشکوک را باز نکنید

ایمیل‌ها را قبل از باز کردن از اسکن کنید. ارسال فایل‌های قابل اجرای .exe از طریق ایمیل‌ خیلی مرسوم نیست، به همین دلیل از بازکردن آن‌ها خودداری کنید.

2: از شبکه خود محافظت کنید

یک عضو آلوده می تواند تمام شبکه را آلوده کند. در صورت مشاهده هر گونه آلودگی تمام کامپیوترها را از شبکه جدا، اسکن و پاکسازی کنید.

3: به‌روزرسانی، به روز‌رسانی، به روزرسانی!

همیشه از به‌روز بودن تک تک نرم‌افزارهای خود از جمله سیستم عامل، آنتی‌ویروس و مرورگر اینترنت، اطمینان حاصل کنید.

4: محتاط باشید!

اگر اطلاعات محرمانه خود را در کامپیوتر یا فضای آنلاین ذخیره می‌کنید، آن‌ها را کدگذاری کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها استفاده از قابلیت‌های ویندوز برای رمزگذاری فایل‌ها است.

5: سیستم ایمنی خود را پیچیده کنید

هیچ مجرمی دوست ندارد در حین انجام جرم دستگیر شود! به همین دلیل هم مجرمان سایبر وقت زیادی برای نفوذ به کامپیوترهایی با ایمنی بالا صرف نمی‌کنند. با استفاده از چند نرم‌افزار مکمل امنیتی و آنتی‌ویروس، بالا بردن سطح ایمنی مرورگر اینترنت و از کار انداختن قابلیت File Sharing امنیت خود را پیچیده و چند لایه (Multi Layer Security) کنید.

 روش‌هایی برای حفظ حریم شخصی در دنیای مجازی

6: Backup یادت نره!

از اطلاعات محرمانه Backup‌ تهیه کنید. از تنظیمات سیستم عامل خود نیز یک نسخه Backup بگیرید. ویندوز با ابزار System Restore این کار را انجام می‌دهد. بعضی از شرکت‌های تولید کننده کامپیوتر مثل سونی و دل نیز نرم‌افزارهای مخصوص به خود را برای این کار دارند.

7: نقاظ ضعف خود را بشناسید

با استفاده از فایروال مناسب و به روزرسانی آن خیال خود را از بابت حفره‌ها و نقاط ضعف امنیتی راحت کنید.

8: از پسووردهای قوی استفاده کنید

یک پسوورد قوی باید دارای 8 کاراکتر با ترکیبی از حرف و عدد باشد. هر 60 روز یکبار پسووردهای خود را تغییر دهید و هیچ‌گاه از یک پسوورد برای چندین حساب کاربری و نمایه استفاده نکنید.

9: مراقب اسپم‌ها باشید

از برنامه‌های ضد اسپم استفاده کنید. برای کار، تفریح و ارتباط با دوستان و فامیل ایمیل‌ها و Account‌های متفاوتی ایجاد کنید تا بتوانید اسپمرها (هرزنامه‌نویسنان) را شناسایی کنید.

10: حواستان را جمع کنید

هیچ‌گاه سیستم عامل خود را روشن رها نکنید. وقتی در محل کار یا کتابخانه کامپیوترتان را رها می‌کنید، آن را Lock‌ کنید. پسووردها را بر روی دسکتاپ یا جایی که دیگران بتوانند آن را ببینند رها نکنید.

کد خبر 90337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز