همشهری‌آنلاین: در برنامه سوم، سیاست بر این بود که با اجرای همزمان اصلاحات ارضی و با انتقال سرمایه زمین‌داران، اولین هسته‌های سرمایه‌گذاری صنعتی شکل گیرد.

idro

از آن جایی که سرمایه‌داران نوپا با مفاهیم مدیریت صنعتی آشنا نبودند، سازمان مدیریت دولتی برای جدا کردن مدیریت از مالکیت و بانک توسعه صنعتی برای کمک به منابع مالی و تقویت بنیان‌های تشکیل سرمایه ایجاد شدند.

در جریان اجرای برنامه سوم ضرورت وجود مؤسسه‌ای توانمند و فراگیر برای توسعه بخش صنعت و تسریع در صنعتی شدن مورد توجه قرار گرفت. لذا در تیرماه 1346 سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تاسیس شد.

دهه اول (56-1346):

در طول این دوره 136 شرکت مختلف صنعتی - تولیدی و مهندسی با سرمایه‌گذاری تقریبی 127 میلیارد ریال ایجاد شده است که هدف آن تکمیل زنجیره صنعتی، با استراتژی جایگزینی واردات بوده است.

دهه دوم (67-1357):

اهم فعالیت‌های این دوره به شرح زیر بوده است:

اصلاح ساختار مدیریتی و جایگزینی مدیران شایسته برای تصدی مدیریت واحدها.
اجرای بند الف قانون توسعه و حفاظت صنایع که به موجب آن بخشی از صنایع سنگین و مادر، ملی اعلام شد و اداره آنها به سازمان گسترش واگذار گردید.
همکاری در ایفای نقش صنعت سنگین در پشتیبانی از جنگ تحمیلی و تولید وسیع کالاهای مورد نیاز جبهه‌ها با همکاری سازمانهای نظامی ذیربط. اجرای طرحهای مهم توسعه صنعت سنگین تحت نام طرح‌های مهم انقلاب به ارزش تقریبی 4/1 میلیارد دلار (با جمع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این دوره معادل 417670 میلیون ریال).

دهه سوم (77-1367):

همزمان با اجرای برنامه‌های توسعه اول و دوم فعالیت‌های زیر پیگیری شد:

تکمیل طرحهای نیمه تمام.
اجرای طرح‌های بزرگ صنعت سنگین به ارزش تقریبی 3629 میلیارد ریال.
همکاری در اجرای طرح‌های مهم ملی مثل پالایشگاه‌های نفت و گاز و پتروشیمی و احداث نیروگاه‌ها.
شروع دوره خصوصی‌سازی صنایع و واگذاری تعدادی از سهام شرکت‌ها و دستیابی به بخش مهمی از اهداف جایگزینی واردات.

دهه چهارم (1377 تاکنون):

اهم فعالیت‌های این دوره برای دهه آینده به شرح زیر است:

مشارکت در برنامه‌ریزی و تنظیم خط‌مشی‌های (استراتژی) توسعه صنعتی.
توسعه ابعاد حضور در بازارهای جهانی. جذب همکاری‌های بین‌الملل در ابعاد سرمایه‌گذاری، اجرای طرح‌های صنعتی و تحقیقات تکنولوژی. سرمایه‌گذاری و ایجاد پایگاه‌های ساخت و تولید. توسعه تکنولوژی‌های مورد نیاز و نو. انجام پژوهش‌های توسعه‌ای و کاربردی. توسعه کارآفرینی و تربیت مدیران کارآفرینی. توسعه پیمانکاری‌های عمومی. ارائه خدمات پشتیبانی (فنی، مالی، مدیریتی و بازاریابی) به واحدهای صنعتی و معدنی.

منبع: ایدرو

کد خبر 90386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز