دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

گروه ورزشی: علی دایی کمتر به روی کسی می‌خندد، کم لبخند می‌زند. با این حال این خود اوست که بارها لبخند رضایت را بر دل هواداران فوتبال ایران نشانده است

مردی که همواره با یک چالش جدی روبه‌رو بوده است؛ محبوبیت.پس از کنار گذاشتن او، این فدراسیون فوتبال بود که در حرکتی رو به جلو و البته صرفا برای تلطیف افکار عمومی، افشین قطبی را به سرمربیگری تیم ملی رساند.

فدراسیون فوتبال از موضع حفظ دایی به راحتی عبور کرد. قطبی سرمربی تیم ملی شد. هرچند که محمد مایلی‌کهن در وقفه‌ای کوتاه با برخی اهالی فوتبال درگیری پیدا کرد و رفت. اما با برکناری دایی شاید خیلی‌ها به این مسئله پرداختند که چهره‌ای کاملا جدی از تیم ملی رفت و مربی‌ای جایگزین او شد که از محبوبیت خاصی برخوردار بود؛ محبوبیتی که در نخستین فصل حضورش آن را با قهرمانی پرسپولیس به دست آورد. قطبی مثل دایی نیست.

او بیش از سرمربی پیشین تیم ملی لبخند می‌زند و در برخی گفت‌وگوها همچنان طوری وانمود می‌کند که گویی مدت کوتاهی است که قدم به فوتبال ایران گذاشته است. چه هنوز در خصوص برخی‌ واژه‌ها سکوت می‌کند و به دنبال واژه معادل فارسی آن می‌گردد. دیگر آنکه قطبی بر سر تمرین تیم‌های مختلف حاضر می‌شود و با مربیان لیگ ظاهرا ارتباط دوستانه‌ای دارد.

اما آیا همه اینها تغییری هر چند حداقلی را در تیم ملی رقم زده است؟ آیا تیم ملی درحال‌حاضر با تکیه بر محبوبیت افشین قطبی توانسته مقابل حریفانی مثل بحرین و ازبکستان کارآمد ظاهر شود چه برسد به تیم‌هایی همچون عربستان، ژاپن و کره‌جنوبی .آیا برنامه‌های تیم ملی دیگر خدشه‌ای را متوجه رقابت‌های لیگ  نمی‌کند؟ خیلی‌ها باید پاسخ این مشکلات را در عملکرد فدراسیون جست‌و‌‌جو می‌کردند نه در حذف زودهنگام علی دایی از صحنه فوتبال.

 دایی، نامزد بازیکن برتر قرن آسیا

شاید خیلی‌ها دیگر به افتخاراتی که علی دایی برای فوتبال ایران به دست می‌آورد عادت کرده‌اند. اما نکته مهمی وجود دارد. حتی وقتی از علی دایی هم خبری نیست و ترجیحا درباره هیچ‌یک از مسائل مربوط به فوتبال نمی‌خواهد صحبتی کند، این فیفاست که با خبری کوتاه نگاه‌ها را به سمت مرد پرافتخار فوتبال ایران جلب می‌کند. حالا علی دایی پس از افتخارات بیشماری که به دست آورده، کاندیدای بازیکن برتر قرن آسیا نیز هست.

فیفا با اعلام این خبر تاکید کرده است در 25 آگوست از گزینه‌هایی مانند علی دایی از ایران، احمد راضی از عراق، عدنان الطالیانی از امارات، سامی جابر و ماجد عبدالله از عربستان، هیده‌توشی ناکاتا از ژاپن و هیونگ‌مونگ از کره‌جنوبی به عنوان کاندیداهای احراز برترین بازیکن قرن آسیا نام برده است نه بازیکن خاصی. فیفا خبر انتخاب «سامی جابر» عربستانی به عنوان بازیکن قرن آسیا را تکذیب کرد. علی دایی کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی و همچنین  رکورددار گل‌های زده ملی است. وی فارغ‌التحصیل مهندسی متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف است. دایی همراه رحمان رضایی و علیرضا اکبرپور از جمله بازیکنانی است که توسط ناصر حجازی به فوتبال ایران معرفی شده است.

دوران باشگاهی

اولین تیم باشگاهی علی دایی استقلال اردبیل است. پس از آن دایی یک فصل برای تاکسیرانی تهران بازی کرد و از آنجا به بانک تجارت رفت. دایی چهار سال برای بانک تجارت توپ زد و بالاخره در سال 1373 به تیم محبوب پایتخت، پرسپولیس پیوست. در سال 1375 و پس از درخشش در جام‌ملت‌های آسیا، دایی یک فصل در تیم السد قطر بازی کرد و از آنجا همراه کریم باقری به تیم آرمینیا بیله‌فلد در بوندس‌لیگا پیوست. وی پس از این تیم با نظر مساعد فرانتس بکن‌باوئر و با یک قرارداد چشمگیر - بالاترین مبلغ قرارداد یک بازیکن آسیایی- به تیم بایرن‌مونیخ پیوست. وی سپس با تیم هرتابرلین و در چارچوب جام باشگاه‌های اروپا در یک بازی، دوبار دروازه چلسی را گشود و یک بار در سن‌سیروی میلان دروازه آث‌میلان را فرو ریخت.

با این حال هرتا هم دیگر جای ماندن برای دایی نبود. در این تیم هم به دایی بازی نمی‌رسید و کاپیتان تیم ملی ایران با اینکه پیشنهادهایی از تیم‌های لیگ‌برتر انگلیس، جی لیگ ژاپن و راپیدوین اتریش داشت در سن 34 سالگی به خاورمیانه بازگشت و به تیم الشباب امارات پیوست.پس از آن دایی در سال 2003 به پرسپولیس بازگشت و پس از یک سال حضور در این تیم به صباباتری رفت.

دایی یک سال هم در صباباتری بود و پس از آن در حالی که همه فکر می‌کردند از فوتبال خداحافظی خواهد کرد به تیم سایپا پیوست. وی در سایپا سرمربی و بازیکن این تیم شد و سایپا را برای اولین بار در لیگ‌برتر کشور قهرمان مسابقات کرد. دایی پس از قهرمانی با سایپا برای همیشه از فوتبال به عنوان یک بازیکن خداحافظی کرد.

دوران ملی

دایی اولین بازی ملی خود را در خردادماه 1373 در تهران و در برابر پاکستان انجام داد. وی در سال 1994 با 5 گل‌زده در چهار بازی بهترین گلزن رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 1994 آمریکا لقب گرفت. سال 1996 علی دایی از سوی کمیته تاریخ و آمار فدراسیون بین‌المللی فوتبال با 20 گل‌ زده به عنوان برترین مهاجم تیم‌های ملی سال انتخاب شد. دایی 4 گل از این گل‌ها را در یکی از به یادماندنی‌ترین بازی‌های تیم ملی به کره‌جنوبی زد. ایران در مرحله نهایی جام‌ملت‌های آسیا 1996 در امارات، کره جنوبی را با نتیجه 6 بر 2 درهم شکست که 4 گل این بازی را علی دایی به ثمر رساند.

گلزنی‌های دایی همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه عنوان برترین‌ گلزن بازی‌های ملی جهان را از فرانس پوشکاش مجارستانی ربود.وی در سال 2003، هشتاد و پنجمین گل ملی خود را به لبنان زد و خود را در تاریخ جاودانه کرد. اما این پایان کار علی دایی در تیم‌ ملی نبود. وی در سال 2004 و در چارچوب مقدماتی جام‌جهانی 4 بار دروازه لائوس را گشود و اولین مردی لقب گرفت که 100 گل ملی به ثمر رسانده است.

آخرین حضور ملی دایی به بازی تیم‌ ملی ایران و آنگولا در جام جهانی 2006 آلمان باز می‌گردد. دایی در این جام با انتقادهای بسیار زیادی از سوی منتقدانش روبه‌رو و پس از جام جهانی 2006 بدون اینکه اجازه دهد برایش بازی خداحافظی ترتیب داده شود، از فوتبال ملی خداحافظی کرد.دایی 149 بار برای تیم ملی به میدان رفته است که با این رکورد در جمع 10 بازیکن برتر تاریخ فوتبال از لحاظ تعداد بازی‌های ملی‌ قرار می‌گیرد.

کد خبر 90402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز