گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری برای شرکت در شصت و چهارمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد سه‌شنبه تهران را به مقصد نیویورک ترک می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد در نخستین روز اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، روز چهارشنبه حدود ساعت 17 به وقت نیویورک، که تهران بامداد پنجشنبه را تجربه می‌کند، در این نشست سخنرانی خواهد کرد. اسفندیار رحیم‌مشایی و مجتبی ثمره‌هاشمی نیز در سفر به آمریکا، احمدی‌نژاد را همراهی می‌کنند.

هر 5 نماینده اقلیت دینی

وزیر امور خارجه در رأس هیأتی طبق عرف بین‌المللی یک روز زودتر به نیویورک رفته است. همچنین 8 نماینده مجلس شورای اسلامی از جمله هر 5نماینده اقلیت احمدی‌نژاد را در سفر پنجم همراهی می‌کنند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی،  فریدون حسنوند نماینده اندیمشک،  ارسلان فتحی‌پور نماینده کلیبر، همچنین سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان، روبرت بیگلریان نماینده ارامنه جنوب، گیورک وارطان نماینده ارامنه شمال، یوناتن بت‌کلیا نماینده آشوری‌ها و کلدانی‌ها و اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان مسافران پارلمانی سفر نیویورک 88 خواهند بود.

برنامه روز اول

جلسات بحث عمومی رؤسای کشورها در شصت و چهارمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد از صبح چهارشنبه اول مهرماه آغاز می‌شود و طبق عرف معمول نخستین رئیس‌جمهوری که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند رئیس‌جمهور برزیل است و هر سخنران طی 15 دقیقه می‌تواند مهم‌ترین مسائلی که از نظر مردم کشور او اهمیت دارد بیان کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سخنگوی جدید مجمع عمومی سازمان ملل، 86 نفر از رهبران کشورها، 3معاون رئیس‌جمهور، 36 نفر از سران دولت‌ها، 8معاون نخست‌وزیر، 55 وزیر خارجه و 23 معاون وزیر در نشست امسال شرکت می‌کنند.

در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل موضوعاتی مانند راه‌های برقراری صلح و امنیت بین‌المللی، تقویت رشد و توسعه، حقوق بشر، کمک‌های انسان‌دوستانه، راه‌های تقویت عدالت و قوانین بین‌المللی، خلع سلاح، کنترل مواد‌مخدر، پیشگیری از جنایت و مقابله با تروریسم بین‌المللی در اشکال متفاوتش مورد بحث قرار می‌گیرد.

اوباما، احمدی‌نژاد، قذافی

3تن از رؤسای جمهور مهمی که در روز اول نشست مجمع عمومی سازمان ملل یعنی اول مهرماه سخنرانی می‌کنند، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا  و معمر قذافی، رهبر لیبی هستند.

خبرگزاری رویترز چندی پیش در همین راستا اعلام کرد که در اتفاقی بی‌سابقه برای نخستین بار رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهور ایران و رهبر لیبی در جلسه‌ مشترکی به دیدگاه‌های یکدیگر گوش خواهند داد و در واقع کاخ سفید زمان حضور اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل را به‌گونه‌ای تنظیم کرده که در آن جلسه احمدی‌نژاد و قذافی نیز حضور دارند.

حاضرم مذاکره کنم

احمدی‌نژاد در مصاحبه مطبوعاتی که چندی پیش نیز داشت اعلام کرد حاضر است در جمع رسانه‌ها در جریان سفر به نیویورک با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مورد مسائل مختلف جهانی مناظره کند.

گرچه برخی رسانه‌ها با توجه به اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران این احتمال را مطرح کردند که هیات ایرانی و هیات آمریکایی در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیداری داشته باشند ولی علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهوری به ایسنا و سوزان رایس نماینده کاخ سفید در سازمان ملل متحد به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که در برنامه‌ها هیچ‌گونه مذاکره‌ای بین احمدی‌نژاد و مقامات آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌بینی نشده است.

پیشنهاد مذاکره با بوش

سال گذشته نیز جورج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل در نوبت صبح سخنرانی کرد و احمدی‌نژاد در زمان سخنرانی وی در سالن اجلاس حضور داشت و بعدازظهر آن روز سخنرانی کرد.

پیش از سفر چهارم نیز و در زمان ریاست‌جمهوری بوش، احمدی‌نژاد اعلام کرده بود حاضر است با وی مناظره کند.

کد خبر 90925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز