مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

اداره فضای سبز با کاشت درختان کوتاه و بلند و توسعه فضاهای سبز به تنفس شهر کمک می‌کند.

در واقع این حوزه با توسعه فضاهای سبز در کوچه و محله،‌ اتوبان و بزرگراه سعی می‌کند تا علاوه بر زیبایی شهر، از افزایش آلودگی هوا جلوگیری کند.

درست است که این مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار این حوزه به شمار می‌رود اما باید گفت این فضاها برای اینکه تا مدت‌ها سرسبزی خود را حفظ کرده و همیشه شاداب بماند به نگهداری بیشتری احتیاج دارند و در این میان تغذیه مناسب فضای سبز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ضرورت این مسئله مسئولان را بر آن داشت تا با ورود «نانو کود آلی» فصل تازه‌ای را در چرخه تغذیه بهتر گیاهان ایجاد کرده و زمینه ماندگاری بالاتر فضاهای سبز شهری را فراهم کنند. این گزارش شما را با جزئیات بیشتر این طرح که برای اولین بار در منطقه اجرا شده بیشتر آشنا می‌کند.

 تغذیه صحیح گیاهان یکی از عوامل مهم در بهبود فضای سبز شهری به شمار می‌آید و از آنجا که در تغذیه گیاه باید هر عنصر مغذی به اندازه کافی در دسترس گیاه قرار گیرد، ایجاد تعادل میان همه عناصر غذایی برای جلوگیری از اختلال در رشد ضروری است. اهمیت این مسئله باعث شد تا اداره فضای سبز منطقه برای رفع مشکلات مربوط به کمبود عناصر ریزمغذی بویژه آهن در فضای سبز منطقه، طرح چالکود و محلول‌پاشی را اجرا کند. «هاله خدادادی» رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه در این باره می‌گوید:

«عنصر آهن در متابولیسم گیاه باعث تولید سبزینه، بالا بودن تنفس و فتوسنتز و فعالیت‌های آنزیمی می‌شود و کمبود آن زرد شدن برگ‌های جوان و در حالت شدید متوقف شدن رشد گیاه را در پی دارد. از آنجا که جذب این عنصر در خاک‌های آهکی و قلیایی به سختی صورت می‌گیرد، اجرای این طرح تأثیرات مثبتی دارد.»

در واقع می‌توان گفت که یکی از بهانه‌های اجرای این طرح اختلال در رشد گونه‌های درختی مانند چنار و اقاقیا در قسمت‌هایی از محدوده منطقه بود که به گفته خدادادی نجات درختان چندین ساله و افزایش طول عمر آنها را به همراه داشته و رفع عارضه زردبرگی و جلوگیری از خشک شدن تدریجی آنها با استفاده از «نانو کود آلی کلاته آهن» امکانپذیر شده است.

حیات دوباره فضای سبز منطقه

عمده‌ترین کودهای مصرفی که برای تقویت فضاهای سبز منطقه به کار می‌روند شامل انواع کودهای آلی و شیمیایی است. رئیس اداره فضای سبز منطقه می‌گوید: «کودهای آلی که در فضای سبز منطقه مصرف می‌شود شامل انواع کودهای دامی، کمپوست گیاهی یا کود سبز است؛ مصرف صحیح و متناسب انواع کودها مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه حفظ و اصلاح شرایط حاصلخیزی خاک بوده و در نتیجه در حفظ و ماندگاری گیاهان از اهمیت بسزایی برخوردار است.»

 اجرای این طرح یکی از اولویت‌های مهم اداره فضای سبز منطقه در سال جاری است که با توجه به بالا بودن وسعت بزرگراه‌ها در منطقه باید گفت که اجرای آن می‌تواند از تضعیف بافت گیاهی جلوگیری کرده و شادابی بیشتری را به این قبیل از فضاها ببخشد. علاوه بر این قلیایی بودن خاک منطقه یکی دیگر از عواملی بود که به مرور باعث از بین رفتن درختان می‌شد. بنابراین برای رفع این مسائل نیاز به کوددهی سالانه بود که توسط این حوزه اجرا شد.»

 کارنامه کودهای آلی

 استفاده از این کود که بر روی درختان منطقه آزمایش شد، نتایج مثبتی را در پی داشت که به گفته خدادادی نتایج حاصل از بررسی چالکود نشان داد که استفاده از کود مذکور روی درختان اقاقیا اثر مطلوبی داشته و باعث سبز شدن تاج آن شده است. درختان این قسمت با 50 گرم کود آهن مخلوط با کود دامی در 2 چاله به ابعاد 50 در 50 در اوایل اسفند 87 کوددهی شد.

 او می‌گوید: «همچنین بررسی نتایج حاصل از چالکود به میزان 100 گرم در اطراف تنه درختان چناری که محلول پاشی شده بود مشخص کرد که این میزان کود تأثیری بسیار جزئی در رفع زردبرگی درختان چنار قدیمی داشته اما روی درختان چنار با بن کمتر از 30 سانتیمتر تأثیر مطلوب دارد.»بررسی نتایج حاصل از محلول پاشی کود روی درختان توت قسمتی از رفیوژ وسط بزرگراه شیخ فضل‌الله که طی 2 مرحله در اردیبهشت ماه صورت گرفت مشخص کرد که در شادابی درختان تأثیر جزئی دارد.

علاوه بر این استفاده از چالکود به میزان 50 گرم در اطراف تنه درختان توت قسمتی از رفیوژ وسط بزرگراه شیخ فضل‌الله مشخص کرد که کود مذکور به این صورت در اطراف این درختان تأثیر مطلوب در رشد، شادابی و سبزینگی آنها داشته است که در نهایت شادابی و سرزندگی فضای سبز شهری را در آینده تضمین می‌کند. این طرح در نواحی نه‌گانه منطقه اجرا شده است.

همشهری محله - 2

کد خبر 90990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز