مترو قاهره - پایتخت مصر- به طول 65.5 کیلومتر با 53 ایستگاه در سال 1987 افتتاح شد این مترو دارای 2 خط است و عملیات احداث خط سوم آن نیز در سال 2006 آغاز شی.
سیستم مترو قاهره وسیلهای سریع و کارا جهت گذر در قاهره است. سالانه 700 میلیون نفر و هر روز 2 میلیون نفر با این سیستم تردد مینمایند.
مترو در ساعاتی از روز بسیار شلوغ است. دو کابین (یعنی چهارم و پنجم) مخصوص خانمهاست در عین حال آنها محدودیتی برای سوارشدن در سایر واگنها ندارند.
هزینه بلیت هر سفر 1.00 لیره (در حدود 13/0 یورو یا 18/0 دلار) است.
تاریخچه:
ایده مترو اولین بار در دهه 1930 توسط "سید عبدالله واحد" مهندس مصری مطرح شد اما توجهی به آن نشد.
در 1954 کارشناسان فرانسوی گزارشی در مورد آینده حملونقل در مصر و احداث 2 خط مترو ارائه کردند. نظر کارشناسان روسی، ژاپنی و فرانسوی جهت احداث دو خط مترو با طولهای مختلف در قاهره تایید شد.
بررسی مترو طی برگزاری یک مناقصه بینالمللی توسط وزارت حملونقل به یک شرکت فرانسوی و احداث آن در مناقصهای دیگر به شرکت مصری- فرانسوی "اینترا نورا عربکو" سپرده شد.
احداث مترو با وام 1107 میلیون فرانک فرانسه آغاز شد.
خط 1:
اولین فاز خط 1 مترو قاهره در 1987 افتتاح و در 1989 با 33 ایستگاه و 43 کیلومتر که 4.5 کیلومتر آن در زیر زمین قرار داشت، تکمیل گردید.
مترو در طول این سالها تغییرات مختلفی داشته است و هم اینک دارای 35 ایستگاه است.
3 دستگاه قطار هر کدام با 9 واگن هر 2.5 دقیقه با سرعت 100 کیلومتر در ساعت به ایستگاه میرسند.
هر خط ظرفیت جابهجایی 60.000 مسافر را در ساعت دارد.
خط 2:
با احداث خط 2 به طول 21.5 کیلومتر، در اواسط دهه 1990 شبکه مترو قاهره گسترش زیادی یافت و برای اولین بار در طول تاریخ تونلی در زیر رود نیل به قطر داخلی 8.35 متر حفر شد. این خط در سال 2000 با داشتن 20 ایستگاه تکمیل شد.
خط 3:
خط 3 به طول 30 کیلومتر در حال احداث است و در 4 مرحله از شمال غربی به شمال شرقی یعنی فرودگاه بینالمللی قاهره امتداد خواهد یافت و تا سال 2019 تکمیل خواهد شد. احداث مرحله دوم این پروژه با 280 میلیون دلار وام کشور فرانسه امکانپذیر شده است.
پروژههای بعدی شامل خطوط 4، 5 و 6 است.
خط 4 در سال 2011 آغاز میشود، محدوده غرب به شرق را در برمیگیرد و 8 ساله به پایان میرسد.
خط 5 نیم دایره با خطهای دیگر در ارتباط بوده، 20 کیلومتر است.
خط 6 از شمال به جنوب به طول 19 کیلومتر امتداد مییابد.