همشهری آنلاین: یک سیب در روز ممکن است شما را از پزشک دور نگهدارد، اما پژوهشگران می‌گویند رژیم غذایی مملو از فیبر ممکن است شما را از دیابت و آسم دور نگهدارد

به گزارش خبرگزاری فرانسه دانشمندان در موسسه  پژوهش پزشکی گاروان در سیدنی می‌گویند فیبرهای غذایی نه تنها به حفظ حالت طبیعی بدن کمک می‌کنند، بلکه دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند،  بنابراین ممکن است شما را به مقابله با بیماری‌های التهابی کمک می‌کند.

هنگامی غذاهای غنی از فیبرها مانند میوه‌های خشک‌شده و حبوبات به روده می‌رسند، باکتری‌ها آنها را به ترکیباتی به نام اسیدهای چرب کوتاه‌ زنجیره بدل می‌کنند. ثابت شده است که این اسیدها برخی از بیماری‌التهابی  در روده را تخفیف می‌دهند.

چارلز مک‌‌کی یکی از این پژوهشگران گفت این گروه با همکاری دانشمندان در استرالیا، آمریکا  و برزیل توانستند تصویر واضح‌تری از این رابطه به دست بیاورند، و یافته‌های ممکن است تاثیر فیبرهای غذایی روی سایر بیماری‌ها را هم نشان دهد.

آنها نشان دادند که یک مولکول مورد استفاده بوسیله سلول‌های ایمنی که قبلا نشان داده شده بود که به اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیره متصل می‌شود،  به عنوان یک عامل ضدالتهابی عمل می‌کند.
 پروفسور چارلز مک‌کی گفت: "نکته مهم در مورد کار ما این است که ما توضیحی مولکولی درمورد ارتباط میان فیبرها در رژیم غذایی و باکتری های درون روده که بر پاسخ ایمنی اثر می‌‌‌گذارند، به دست آوردیم "

به گفته او این پژوهش که در آخرین شماره ژورنال Nature منتشر شده است، بیانگر آن است که رژیم غذایی ممکن است اثرات  عمیقی بر پاسخ‌های ایمنی یا بیماری‌ التهابی داشته باشد.

مک‌کی گفت: "به اعتقاد ما تغییرات در رژیم غذایی، که با سبک‌های زندگی غربی، همراه بوده است، در بروز فزاینده آسم، دیابت نوع 1 و سایر بیماری‌های خودایمنی ارتباط دارد."

کد خبر 94755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز