چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - مریم دری‌منش: لیونل سانچز، ۲۵ آوریل سال ۱۹۳۶ در سانتیاگو، پایتخت شیلی به دنیا آمد. وی طی سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۸ در تیم ملی فوتبال شیلی بازی کرد و در ۸۴ مسابقه ۲۳ گل زد.

لیونل سانچز

فعالیت باشگاهی

لیونل سانچز از دوران کودکی در تیم سی.اف. یونیورسیاد د شیلی بازی می‌کرد و مدتی بسیار طولانی نیز به این باشگاه وفادار ماند. او که ۷۶/۱ متر قد داشت،‌ برای اولین بار زمانی که ۱۷ سال داشت در سطح حرفه‌ای بازی کرد. اولین قهرمانی ملی او در سال ۱۹۵۹ با باشگاه یونیورسیاد بود. در سال ۱۹۵۵ هم برای نخستین مرتبه به تیم ملی فوتبال شیلی فراخوانده شد. در همین حال تا سال ۱۹۶۹، پنج قهرمانی دیگر نیز در رده باشگاهی نصیبش شد.

تازه زمانی که ۳۳ ساله بود، پیراهن تیم دیگری را به تن کرد و عضو تیم باشگاهی کولو کولو سانتیاگو شد که نه تنها موفق‌تر از تیم قبلی بود، بلکه در بین مردم نیز محبوبیت بیشتری داشت. تجربیات او بسیار برای تیم سودمند بود و آن را به قهرمانی در لیگ شیلی رهنمون کرد. برای خود وی، این هفتمین قهرمانی در طول ۱۷ فصل بود. وی سپس برای دو تیم دیگر به نام‌های پالستینو د سانتیاگو و فروبدمینتون شیلی بازی کرد.

پس از آن یک دوره مربیگری را با موفقیت پشت سر گذاشت و در پست‌های مختلفی برای باشگاه یونیورسیاد مشغول کار شد.

باشگاه‌هایی که در آنها بازی کرده است:

سی.اف. یونیورسیاد د شیلی سانتیاگو: ۱۹۶۹ - ۱۹۵۳
سی.اس.دی. کولو کولو سانتیاگو: ۱۹۷۰/۱۹۶۹
سی.دی. د سانتیاگو: ۱۹۷۱/۱۹۷۰
فروبدمینتون د شیلی: ۱۹۷۲/۱۹۷۱

فعالیت ملی

بین سال‌های ۱۹۵۵ و آگوست ۱۹۶۸، لیونل سانچز ۸۶ بازی ملی انجام داد و ۲۳ گل به ثمر رساند. بدین ترتیب وی تاکنون (ماه مه ۲۰۰۹) رکورددار بازی ملی در شیلی است.

بدون شک اوج بازی‌های ملی او، جام جهانی ۱۹۶۲ در وطن خودش، شیلی بود. سانچز در آن زمان در بهترین شرایط قرار داشت و به عنوان بازی‌ساز تیم آبی- قرمز، این تیم را به نیمه نهایی جام رساند که در آن مرحله از برزیل که بعدا قهرمان جام شد، ۲ بر ۴ شکست خوردند و بالاخره با پیروزی ۱ بر ۰ مقابل یوگسلاوی به مقام سوم جهان رسیدند. سانچز نیز با چهار گلی که درشش بازی این جام زد، یکی از شش آقای گل این جام جهانی شد. او دو گل در مرحله مقدماتی، یک گل در مرحله یک چهارم نهایی مقابل شوروی و یک گل هم در نیمه نهایی زد.

 وی در آن جام جهانی  در دیدار مقابل ایتالیا که به "جنگ داخل چمن" مشهور شد، سانچز با یک ضربه هدفمند بینی ماریو دیوید، بازیکن ایتالیا را شکست که نه تنها از سوی داور با جریمه مواجه نشد، بلکه فیفا هم پس از آن واکنشی به این موضوع نشان نداد.

سانچز علاوه بر حضور در شش بازی جام جهانی ۱۹۶۲، سه بازی هم در جام جهانی ۱۹۶۶ انجام داد.

افتخارات

قهرمانی در لیگ فوتبال شیلی: ۱۹۵۹، ۱۹۶۲، ۱۹۶۴، ۱۹۶۵، ۱۹۶۷، ۱۹۶۹ (یونیورسیاد د شیلی)، ۱۹۷۰(کولو کولو)
رکورددار بازی ملی در شیلی: ۸۶ بازی ، ۲۳ گل زده
حضور در جام‌های جهانی ۱۹۶۲ و ۱۹۶۶ ( ۹ بازی در این دو جام و ۴ گل زده)
مقام سومی جهان و عنوان آقای گلی جام جهانی: ۱۹۶۲

*آخرین بروزرسانی ۱ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 94993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز