جمعه ۲۲ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: وجود مدیر باتجربه‌ای چون علی‌مرادخانی سبب شد تا تمامی بضاعت موسیقی سنتی ایران در موزه موسیقی گرد هم آیند

تا یکی از رخدادهای مهم چند سال اخیر موسیقی ایران، یعنی افتتاح موزه موسیقی رقم خورد.

به گزارش همشهری آنلاین عصر جمعه 22 آبان، بیش از 500 نفر از اهالی موسیقی و برخی از دست‌اندرکاران شهرداری تهران در کوچه نمازی خیابان مقصودبیگ گرد هم آمدند تا نخستین موزه موسیقی ایران را افتتاح کنند.

حضور چهره‌ای همانند استاد ابراهیم قنبری مهر در این مراسم، از جمله همان اتقاقات نادری بود که شاید تنها مهره مار مدیری چیره‌دست چون مرادخانی  وی را به آنجا کشاند،چرا که استاد قنبری مهر حتی در جشن خانه موسیقی که وی را به عنوان چهره‌سال انتخاب کردند هم حضور نیافته بود. تشویق حیرت‌انگیز جمعیت، از این بزرگ سازسازی  و وصف فروتنانه دیگرانی چون شجریان درباره جایگاه استاد در تاریخ سازسازی ایران، قدر و قیمت وی را بیش از گذشته شناساند.

علی مرادخانی بعد از سخنان مجری مراسم (سجادی) به جایگاه آمد و گزارشی کوتاه از ظرفیت‌های موزه به حاضران داد و گفت که در این موزه سالن‌های نمایش ساز،در انواع مختلف وجود دارد و سپس از کتابخانه تخصصی موزه، استودیو ضبط موسیقی  ، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز،غرفه فروش محصولات فرهنگی،کافی‌شاپ و گنجینه موزه به عنوان دیگر بخش‌های این موزه یاد کرد و در نهایت گفت که آرشیو صوتی و تصویری زنده‌یاد گلشن ابراهیمی هم در این مجموعه وجود دارد. آرشیوی که به اعتقاد اهالی موسیقی ، غنی‌ترین آرشیو موسیقی ایرانی است و در آن بالغ بر 12هزار ساعت موسیقی و مشتمل بر 4167 عدد نوار ریل،4442 عدد نوار کاست و 1826 ساعت توضیحات موسیقای و دو هزار قطعه عکس را شامل می‌شود.

در ادامه این مراسم، محمدرضا درویشی که پژوهش‌های وی در عرصه سازشناسی موسیقی ایران در دو جلد دائره‌المعارف سازهای ایران منتشر شده است درباره اهمیت این موزه و کمکی که می‌‌تواند به آرشیو کردن مواریث فرهنگی ما انجام دهد سخن گفت وبعد از آن هم استاد شجریان به جایگاه رفت و درباره خاظرات خود از استاد ابراهیم قنبری مهر و برخی نکات سازسازی و اهمیت موزه موسیقی در ارتقای این حرفه   سخنانی را بیان کرد.

سخنان فرهاد فخر الدینی درباره جایگاه موزه موسیقی و ظرفیت‌های این نهاد موسیقایی پایان بخش ‌، قسمت اول مراسم بود. بخش اول البته اجرای موسیقی هم داشت که شیرمحمد اسپندار و گروه همراه وی از بلوچستان حاضران را به فضای بکر موسیقی این استان کشاندند.

بعد از آن جماعت اهل موسیقی با سرنای غلامعلی نی‌نواز و کرنای گروهی از کرنا نوازان گیلان به سمت افتتاح رسمی موزه موسیقی حرکت کردند.
روبان افتتاحیه را استاد ابراهیم قنبری مهر قیچی زد تا موزه موسقی بعداز چند سال رسما افتتاح شود.

در میانه‌های مراسم ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هم از زمین زدن کلنگ ساخت سالنی 5700 نفری ویژه اجرای موسیقی در تپه‌های عباس آباد خبر داد و خبرنگار همشهری‌آنلاین در گفت وگویی با تشکری‌نیا دریافت که مرکز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مسئولیت ساخت و تحویل این مجموعه را به عهده گرفته است، همان مرکزی که در چند سال اخیر با سرعتی حیرت انگیز طرح‌هایی چون ساخت سینما آزادی و همین موزه موسیقی و چند مرکز فرهنگی مهم دیگر را به سامان رساند.

کد خبر 95119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز