گروه اجتماعی: رئیس سازمان ملی جوانان از اعطای 20 درصد سهمیه در کنکور به زوج‌های جوان دانشجو که قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را دارند خبر داد.

در همین حال رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است: اختصاص این سهمیه احتیاج به تصویب قانون در مجلس دارد؛ سهمیه کنکور، چیزی نیست که هر مسئولی برای تشویق امور خودش بخواهد از آن استفاده کند.

مهرداد بذرپاش در جشنواره زوج خوشبخت ایرانی گفته بود: براساس مصوبه اخیر هیأت دولت، دانشجویان متاهل از سال آینده برای ورود به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از 20‌درصد سهمیه برخوردار خواهند شد.

اما علی عباسپور تهرانی‌فرد می‌گوید: این پیشنهاد باید در قالب طرحی به مجلس ارائه شود تا بررسی و کارشناسی شود، ضمن اینکه مسئله ازدواج با مسئله ادامه تحصیل 2مقوله جداگانه هستند که ربطی به همدیگر ندارند، بنابراین با توجه به اینکه 700 تا 800 هزار نفر داوطلب شرکت در کارشناسی‌ارشد هستند، ظرفیت پذیرش حدود 100 هزار نفر است و شانس قبولی حدود 10 درصد است، نمی‌توان سهمیه آن را مانند سهمیه کارشناسی قطعه‌قطعه کرد.

وی با تأکید بر اینکه به مصلحت نیست که به غیراز موارد خاص سهمیه کارشناسی ارشد را تقسیم‌بندی کنیم و سهمیه‌بندی‌ها تنها می‌تواند در شرایط بسیار خاصی اعمال شود، گفت: اصلا موافق اینگونه سهمیه‌بندی‌ها نیستم.

به خاطر هر چیزی نمی‌توانیم سهمیه خاص اختصاص دهیم؛ چراکه قطعا اینگونه سهمیه‌بندی‌ها باعث می‌شود شانس کسانی که از نظر علمی بالا هستند کاهش پیدا کند و ضربه‌ای به پیکره علمی کشور وارد شود؛ به‌خصوص در مقاطع فوق‌لیسانس و دکتری که پایه‌های علمی کشور را تشکیل می‌دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: در حقیقت مسئله ازدواج مقوله‌ای نیست که بخواهیم آن را به کارشناسی ارشد ارتباط دهیم؛ باید موانع ازدواج را تشخیص دهیم و از سر راه جوانان برداریم تا جوانان به ازدواج تشویق شوند.

وی عمده موانع ازدواج جوانان را شغل و مسکن بیان کرد و گفت: اگر بتوانیم مسکن لازم و شغل را مهیا کنیم که درآمد خانواده را تضمین کند، قطعا جوانان به ازدواج تمایل پیدا خواهند کرد. در حال حاضر مانع اصلی در ازدواج هزینه بسیار بالای مسکن و نداشتن شغل مناسب برای زوج‌های جوان در ابتدای زندگی است.

جوانان بسیاری با لیسانس و فوق‌لیسانس از آنجا که آینده شغلی‌شان را تضمین شده نمی‌بینند تن به ازدواج نمی‌دهند، لذا اگر 20‌درصد و حتی 100 درصد کنکور را اختصاص دهیم برای ترویج فرهنگ ازدواج هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛

ممکن است 2نفر برای قبولی در فوق‌لیسانس با یکدیگر ازدواج کنند اما وقتی فوق‌لیسانس را گرفتند از هم جدا شوند. این تشویق‌ها تصنعی و مصنوعی است که آنها را به خاطر اینکه حرکتی در جهت یک فرهنگ مثبت انجام دهیم مطرح می‌کنیم اما این حرکت یک حرکت مصنوعی است؛

حرکت اصلی این است که رئیس سازمان ملی جوانان نخست موانع ازدواج را که شغل و آینده جوانان ما برای تأمین یک خانواده و مسکن است، برطرف کند.عباسپور در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: باید به جای اینکه 20‌درصد سهمیه کنکور کارشناسی ارشد را برای ترویج فرهنگ ازدواج اختصاص دهند 20‌درصد از سهمیه تولیدات داخلی خودروها را به این موضوع اختصاص دهند. آقای بذرپاش رئیس سایپا هم بوده؛ 20 درصد تولیدات خودروها را مجانی در اختیار زوج‌های جوان قرار دهند یا 20‌درصد از مسکن‌های ارزان‌قیمت دولت را مجانی در اختیار این زوج‌ها قرار دهند.

هرچند در مراسم زوج خوشبخت ایرانی رئیس سازمان ملی جوانان وعده‌های دیگری نیز داد و گفت: حقوق دریافتی سربازان متأهل 2برابر سربازان مجرد می‌شود و این افراد در نزدیک‌ترین محل به سکونتگاه‌شان خدمت خواهند کرد.

وی افزود: 30 درصد از مسکن مهر نیز از سال آینده به متأهلین اختصاص خواهد یافت.
بذرپاش بدون اشاره به افزایش آمار طلاق گفت: از آغاز سال‌84 آمار ازدواج 30‌درصد رشد یافته است

کد خبر 95871

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز