گروه بین‌الملل: مقامات پاکستان از پایان عملیات نظامی ارتش این کشور در منطقه وزیرستان خبر دادند.

به گزارش رویترز، یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان21آذر اعلام کرد: نیروهای امنیتی به عملیات زمینی گسترده خود در منطقه وزیرستان جنوبی پایان دادند. گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگاران در شهر لاهور در شرق پاکستان، عملیات نیروهای امنیتی را در وزیرستان جنوبی موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت که این عملیات به پایان رسیده است.

وی تاکید کرد که نیروهای امنیتی پاکستان قرار است عملیات جدیدی را برضد ‌شبه‌نظامیان طالبان در منطقه اوراکزای آغاز کنند. نخست‌وزیر پاکستان در ادامه اظهارات خود به جزئیات بیشتری درباره زمان آغاز این عملیات جدید اشاره نکرد.

نخست‌وزیر پاکستان تاکید کرد: عملیات در دره سوات دستاوردهای بسیار بزرگی داشته است و حدود 200 هزار بی‌خانمان به مناطق سوات و مالاکند بازگردانده شدند. بسیاری از فرماندهان ارتش پاکستان معتقدند شبه‌نظامیان طالبان از منطقه وزیرستان به مناطق مجاور از جمله اوراکزای گریخته‌اند.

ارتش پاکستان عملیات زمینی در منطقه وزیرستان جنوبی را اواسط ماه اکتبر گذشته آغاز کرد و در جریان آن تقریبا 600شبه‌نظامی طالبان کشته شدند.همچنین یک افسر ارتش پاکستان 21آذر از دستگیری 90 نفر از طالبان محلی در منطقه قبایلی خیبر خبر داد.

سرهنگ جنجوعا با تاکید بر اینکه کشورهای خارجی در ناآرامی مناطق قبایلی پاکستان دست دارند، گفت: مقادیر زیادی سلاح ساخت هند از این افراد کشف شده است.

انتقال آمریکایی‌های بازداشت شده به لاهور

مقامات اطلاعات و امنیت پاکستان 21آذر اعلام کردند که 5 آمریکایی که اخیرا به اتهام تلاش برای پیوستن به گروه‌های شبه‌نظامی پاکستان، توسط نیروهای امنیتی این کشور دستگیر شدند، در حال حاضر به تاسیساتی نظامی در شهر لاهور در شرق پاکستان منتقل شده‌اند.

براساس اظهارات این مقامات، 5 بازداشت شده آمریکایی با انتقال به این شهر که پایگاهی برای نیروهای ارتش و اطلاعات پاکستان به شمار می‌رود، مورد بازجویی‌های بیشتر قرار گرفتند.

رحمان ملک‌وزیر دفاع پاکستان عصر جمعه در واکنش به اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر اینکه پاکستان باید این افراد را برای بازجویی به آمریکا باز گرداند، اعلام کرد که این 5 آمریکایی به اتهام همکاری با نیروهای شبه‌نظامی در پاکستان دستگیر شده‌اند و تا زمانی که پلیس وضعیت آنها را مشخص نسازد در پاکستان خواهند ماند.

مقامات پاکستان عقیده دارند که این افراد برای آموزش شبه‌نظامیان طالبان و القاعده پاکستان، وارد این کشور شدند و قصد داشتند در عملیات‌های ضد‌دولتی شرکت کنند. براساس این گزارش، پلیس پاکستان روز چهارشنبه این افراد را در منطقه سرگودها، یکی از شهرهای مهم ایالت پنجاب که به‌سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مراکز تحت نفوذ طالبان است، دستگیر کرد.

ورود ناتو به حریم هوایی پاکستان

پیش از ظهر21آذر 2 فروند بالگرد متعلق به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) حریم هوایی پاکستان را نقض کردند. این 2 بالگرد پس از گشتزنی برفراز مناطق قبیله نشین پاکستان از این کشور خارج شدند. براساس این گزارش، حضور بالگردهای ناتو در آسمان پاکستان با واکنش منفی ساکنان این مناطق همراه بوده است.

هنوز ناتو واکنشی را در ارتباط با نقض حریم هوایی پاکستان نشان نداده اما اسلام‌آباد پیگیر این موضوع است. نقض حریم هوایی پاکستان توسط بالگردهای ناتو به‌ندرت اتفاق می‌افتاد، اما در ماه جاری میلادی این برای چندمین‌بار است که مردم مناطق قبیله نشین پاکستان شاهد حضور بالگردهای خارجی در بالای سر خود هستند.

کد خبر 97183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز