یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

جوابیه سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به گزارش ارتشی بود، ارتشی نبود: سرتان به کار خودتان باشد

روزنامه همشهری در تاریخ 18/9/88 با عنوان «ارتشی بود ارتشی نبود» در موضوع کشف بقایای ارتش کمبوجیه در مصر مطلبی منتشر کرد که نظرات کارشناسان مختلفی را در بر می‌گرفت. [‌ارتشی بود، ارتشی نبود]

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با ارسال جوابیه‌ای به این مطلب پاسخ داده است که البته به ‌نظر تحریریه روزنامه همشهری محتوای این جوابیه با مطلب کارشناسی منتشرشده از سوی همشهری ارتباطی ندارد اما ضمن پوزش از خوانندگان محترم، تقاضا می‌کنیم حوصله به‌خرج داده و حتماً این جوابیه «خواندنی!» را بخوانند. آرامش و خونسردی خودتان را حفظ کنید. چشمانتان را خوب ببندید. در عالم خیال تجسم کنید دارید از تونل توحید عبور می‌کنید.

وارد خیابان پر از درختان قدیمی و کهنسال آزادی شوید. نگذارید دیو نفس به شما تلنگر بزند که مدت‌هاست درختان خیابان آزادی را بریده‌اند و همشهری هم صدایش درنیامد. همینطور به تجسمتان ادامه دهید. سوار یکی از اتوبوس‌های BRTپارک شده خالی در کنار ایستگاه که انتظار شما را می‌کشد شوید و در اولین ایستگاه مترو با عزت و احترام پیاده شوید. سوار پله برقی سالم وارد ایستگاه مترو شوید. تاکید می‌کنیم همین‌طور به خیالاتتان ادامه دهید و به دیو نفس که وابسته به استکبار جهانی است اجازه ندهید شما را از خواب بیدار کند. فقط تجسم کنید. بعد از چند ثانیه در اولین صندلی راحت و خلوت واگن مترو که جلوی پایتان توقف کرد، بدون هیچ عجله‌ای مستقر شوید... .

حالا در کمال آرامش، روزنامه همشهری را باز کنید و یک راست سراغ صفحات کاریابی نیازمندی‌های آن بروید. اصلا گوشتان به حرف‌های دیو نفستان بدهکار نباشد که بعضی از این آگهی‌های کاریابی دروغی است. بالاخره در همشهری چاپ شده و اصلا نمی‌شود که دروغ باشد!!... فقط به ستون‌های نیازمندی‌ها توجه کنید. سعی کنید آگهی صفحه اول توجه شما را به خودش جلب نکند چون ممکن است حواستان پرت شود و از سروصداهای پشت سرتان که می‌گویند برو جلو اتوبوس رفت، غافل شوید!!...

اصلا توجه نکنید و به دیو نفستان هم راه ندهید که به شما می‌گوید بیدار شو تو در 3کیلومتری ایستگاه اتوبوس انقلاب ایستادی. در ضمن، روی صندلی‌های ایستگاه هم ننشین چون پودرلباسشویی تو خونه نداریم. خیالت راحت باشد. روزنامه همشهری که همراهت هست برو روی جدول کنار خیابان بنشین تا اتوبوس بعدی... .

امیدوار بودیم که شاید حداقل حریم غرور ملی و تاریخ ایران عزیز قربانی مطامع سیاسی نشود اما گویا برخی حتی به قیمت پایمال شدن غرور ملی و خوشحالی بیگانگان حاضرند تا آنجا پیش بروند که شاید به نان و نامی برسند... ماجرا از آنجا آغاز شد که چندی قبل تعدادی از مراکز و محافل رسمی و رسانه‌های علمی جهان، اخبار و تصاویر کشف آثار ایرانی در کشور مصر را( که گفته می‌شود متعلق به بقایای ارتش کمبوجیه است) منتشر کردند.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز براساس وظیفه ذاتی خود با کسب اجازه و حمایت ریاست محترم جمهور، تمایل خود را  برای پیگیری و بررسی بیشتر این خبر در قالب اعزام هیات باستان‌شناسی به مصر اعلام کرد.

لازم به ذکر است در تاریخ باستان‌شناسی کشورمان این نخستین بار بود که مقام ارشدی در این سطح، به میدان حمایت از باستان‌شناسی و باستان‌شناسان آمده بود. پس از گذشت حدود یک ماه از انتشار خبر کشف آثار ایرانی ارتش کمبوجیه در مصر،‌ یک مقام مصری( که به داشتن گرایشات شدید ملی‌گرایی نیز شهرت دارد) مدعی عدم صحت خبر آن هم نه در قالب اطلاعیه رسمی، بلکه در صفحات داخلی وبلاگ شخصی خود شد؛ ادعایی که بنا بر قاعده می‌بایست به صورت بیانیه رسمی- آن هم در زمان انتشار جهانی خبر- صورت می‌گرفت. 

اما از اینجا به بعد ماجرا بسیار جالب می‌شود: روزنامه همشهری به جای حمایت از اقدام ملی و وطن‌پرستانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گویی در انتظارواکنش این فرد لحظه شماری کرده و وبلاگ شخصی او را پس زمینه صفحه مانیتور خود قرار داده بود تا به محض آپلود نوشته‌های او آن را منتشر کند؛ سرعت عملی که حتی روزنامه‌های بیگانه نیز از آن عقب مانده و در تاریخ حیات این روزنامه برای اولین‌بار از آنها سبقت گرفت.

گویی مسئولیت این ماموریت بس مهم را روزنامه همشهری  بر عهده گرفته است. روزنامه همشهری در این رابطه، طبل به دست گرفته که «بشتابید بشتابید آخرین خبر، یک خبر مهم؛ طبق مطلب صفحه داخلی یک وبلاگ، خبر آثار ایرانی کشف شده متعلق به ارتش کمبوجیه در مصر صحت ندارد.»

هرچه با خود کلنجار رفتیم انگیزه و چرایی این رفتار را درنیافتیم. آخر عدم ارتباط مناسب با یک دستگاه دولتی که نباید به بهای پایمال کردن غرور ملی و تاریخ کشور تمام شود. اصلا گیریم این مسئله درست نباشد. شما چرا این چنین برآشفته شده‌اید؟ چه نفعی در این ماجرا برای شما متصور است؟ از همه مهم‌تر، چرا با اعزام هیات کاوش به مصر جهت پیگیری موضوع مخالفت می‌کنید؟

سخن ما با گردانندگان اصلی روزنامه همشهری این است که اگر فکر می‌کنید از این رهگذر دولت را تخریب می‌کنید سخت در اشتباه هستید. آقایان! سوژه‌ای که در دست گرفته‌اید از جنس تخریب دولت نیست؛ بلکه از جنس تخریب کشور و غرور ملی ایرانیان است و به کلی با قضایایی چون قضیه مترو و سنگ فرش کردن خیابان ولی‌عصر متفاوت است. 

 اما اگر روزنامه همشهری قصد ارائه سرویس ویژه و کسب درآمد دارد چرا پروژه‌ها و سوژه‌هایی این چنین سخت را در دست می‌گیرد؟ سوژه‌های آسان‌تر هم هست اگر فکر می‌کنید دولت اینگونه تخریب می‌شود بروید گزارش‌های برخی معاندین در مورد جزایر سه‌گانه، غیر ایرانی بودن بوعلی‌سینا(دانشمند بزرگ ایرانی) و خلیج‌فارس را هم منتشر کنید: چون تا دلتان بخواهد در سایت‌ها و وبلاگ‌های برخی بیگانگان در این مورد ادعا وجود دارد.

چرا در حمایت از تغییر نام خلیج همیشه فارس طومار جمع نمی‌کنید و به ادعاهای بی‌اساس برخی سایت‌های اینترنتی تمسک نمی‌جویید؟ مگر نه آنکه طبق رویکرد شما در قبال خبر ارتش کمبوجیه در مصر، شما ظاهرا فقط اظهارات مقامات بیگانه برایتان اهمیت داشته و مورد وثوق است؟ از این دست مطالب در وبلاگ‌های شخصی آنان به وفور یافت می‌شود. البته این قبیل رفتارها فرصت بسیار خوبی را برای مردم ایران فراهم می‌آورد تا ایران دوستان و میراث دوستان واقعی را بشناسند.

رجال گرداننده روزنامه مذکور بد نیست بدانند که حتی رئیس دفتر حفاظت منافع مصر و هیات همراه در دیدار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موضعی همچون این روزنامه نگرفته‌اند. این مقام مصری نه فقط این خبر را تکذیب نکرد بلکه تاکید  کرد که موضوع کشف آثار ایرانی در کشور مصر می‌تواند صحت داشته باشد. اما باید توسط کارشناسان مورد مطالعه قرار گیرد تا از نزدیک بتوان به حقیقت ماجرا پی برد.

اما مقصود اصلی گزارش روزنامه همشهری در بخشی از این گزارش بیشتر خودنمایی می‌کند: چرا که ظاهرا از نظر این روزنامه اگر در کاری سود اقتصادی  یا سیاسی نباشد که اصولا آن کار نباید انجام شود. اینجاست که براساس  ظن خود بخشی از گزارش را به این موضوع اختصاص می‌دهند که چه بسا حتما این فتح‌بابی است برای برقراری رابطه ایران با مصر ولی از آنجا که سازمان میراث فرهنگی برخلاف روزنامه همشهری  اساسا اهل کار سیاسی نبوده و به کار تخصصی خود مشغول است، پاسخ به فرضیه ایشان را به نهادهای مسئول واگذار می‌کنیم.

اما در ابتدای گزارش مذکور نوشته بودید «سرمان به کار خودمان گرم بود و داشتیم زندگیمان را می‌کردیم» لذا ما هم تاکید می‌کنیم سرتان به کار خودتان باشد و به جای حمایت از برخی بیگانگان و فرافکنی مسائل و معضلات بزرگ کلانشهر تهران، کمی نیز راجع به مسائل ذیل بنویسید:

* معضل امروز تهران، آلودگی شدید هوا که به واسطه مشکلات ناشی از حمل‌ونقل عمومی، هر روز تعداد زیادی از مردم را روانه بیمارستان‌ها می‌کند است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، موضوع یکطرفه‌شدن خیابان‌های تهران و از بین رفتن مشاغل متعدد و اعتراض شدید مردمان این مناطق است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، تأخیرهای مکرر در افتتاح تونل توحید است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، تعویق اتمام  145 پروژه کلان این شهر به‌رغم تأکیدات شورای شهر تهران است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، چشم‌پوشی مدیران شهری بر تخلفات فراوان در ساخت‌‌وسازها - به‌زعم رئیس شورای شهر تهران- است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، مشکلات شدید مردم ساکن نواب است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، عدم اجرای مصوبات شورای شهر تهران است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران عدم ارائه خدمات اتوبوسرانی در شأن مردم تهران- به زعم سخنگوی شورای شهر- است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران وقوع مواردی همچون فروریختن ساختمان‌ها به‌علت سهل‌انگاری است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، سیاسی‌کاری در توسعه متروی تهران است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، وجود مشکلات زیاد و ناتوانی در مدیریت برخی تاکسیرانی‌های خصوصی است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، صرف میلیاردها تومان برای سنگ‌فرش کردن خیابان‌های تهران و بعداز آن کندن این سنگ‌فرش‌ها برای ارائه سایر خدمات به مردم است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، فقدان یک شهر بازی و وعده‌های محقق‌‌نشده ساخت آن برای این ابرشهر است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، رشد بی‌سابقه حاشیه‌نشینی در اطراف تهران به‌علت کاهش نظارت از سوی دستگاه مربوطه است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، بی‌توجهی به تذکرات دلسوزانه اعضای شورای شهر منتخب مردم از سوی متولیان امر است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، نارضایتی و اعتراض‌های مداوم کسبه خیابان دماوند تهران است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، تخریب‌های متعدد و پرشمار آثار تاریخی از سوی نهاد مدیریت شهری است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، اعتراض اعضای شورای شهر به انحرافات اساسی در بودجه مدیریت شهر تهران است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، تغییر ناگهانی و چندباره پلاک منازل و سرگردانی‌های شدید ناشی از آن است یا آن هم تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟!

* معضل امروز تهران، بلاتکلیف‌ماندن مصوبه صریح دولت هشتم در خصوص حمایت‌های مالی و مرمتی از بناهای تاریخی تحت‌نظارت میراث فرهنگی توسط شهرداری است یا این تعلل نیز تقصیر سازمان میراث فرهنگی است؟...

اینها مشتی نمونه خروار است که در صورت لزوم و فقدان سوژه در آینده نیز حاضریم بانک‌ سوژه‌ای از معضلات اساسی امروز تهران که چشمانتان را روی آن بسته‌اید، به رایگان در اختیارتان قرار دهیم تا به جای فرافکنی و بزرگ‌نمایی مسائل میراث فرهنگی، اندکی هم راجع به مشکلات واقعی مردم تهران که وظیفه رفع و حل آنها برعهده شماست، بنویسید.

کد خبر 97637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز