در سال‌های اخیر تثبیت قیمت فراورده‌های لبنی، افزایش بدهی‌های معوق بانکی و نبود تعامل لازم بین تولید‌کنندگان و مسئولان صنعتی کشور، شرایط سختی را پیش روی واحدهای تولیدی لبنی قرار داده است.

در این رابطه با علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • کسب‌وکار واحدهای صنعتی لبنی چگونه است؟

با توجه به فضای نامساعد کسب و کار و رکود حاکم بر بخش صنعت، وضعیت کنونی واحدهای لبنی نیز خوب نیست؛ چراکه کاهش 20 درصدی تقاضا برای فراورده‌های لبنی، فشار بانک‌ها برای دریافت مطالبات معوق این واحدها و افزایش هزینه‌های تولید موجب شده است تا اکنون بسیاری از واحدهای صنعتی این بخش یا تعطیل شوند و یا با حداقل ظرفیت تولید به فعالیت ادامه دهند.

در این شرایط دولت نیز با کاهش یارانه پرداختی به شیر یارانه‌ای و شیر مدارس شرایط را برای ادامه فعالیت واحدهای مذکور سخت‌تر کرده است.

شرایط سخت ادامه فعالیت واحدهای لبنی در سال‌های اخیر موجب شده تا بیش از 20 درصد واحدهای فعال در این بخش تعطیل شوند و اکنون نیز بخش عمده‌ای از این واحدها تنها با 50 تا 60درصد ظرفیت به فعالیت ادامه دهند. با توجه به کاهش مصرف لبنیات، بالا رفتن هزینه‌های تبعی، افزایش فشار بانک‌ها برای دریافت مطالبات معوق و فعالیت نیم‌بند شرکت‌های لبنی، نمی‌توان انتظار وضعیت چندان مناسبی را  برای این واحدهای صنعتی داشت.

  • تاثیر قیمت‌گذاری  در بحران کنونی صنایع لبنی تا چه حد بوده است؟

قیمت‌گذاری فراورده‌های لبنی فشار مضاعفی را به تولید‌کنندگان این بخش وارد کرده است. در شرایطی که دولت هیچ نقش و نظارتی بر تامین مواد اولیه مورد نیاز این بخش نداشته و از سوی دیگر سایر هزینه‌های تولید مانند حمل‌ونقل، دستمزد، قیمت‌ حامل‌های انرژی و...

نیز متاثر از افزایش نرخ تورم افزایش می‌یابد، وادار کردن تولید‌کنندگان به تثبیت قیمت‌ لبنیات موجب می‌شود تا فشار مضاعفی به این صنعت وارد شود و بسیاری از واحدهای تولیدی را به تعطیلی بکشاند یا کاهش میزان تولید و تعدیل نیروی انسانی را به‌دنبال داشته باشد.

  • حمایت‌ مسئولان بخش صنعت از واحدهای لبنی  را چگونه ارزیابی می کنید؟

با وجود بحران حاکم بر بسیاری از واحدهای صنعتی این بخش، دولت هیچ‌گونه حمایتی از تولید‌کنندگان محصولات لبنی نداشته و بعید نیست که کشورمان در آینده نه‌چندان دور به یکی از واردکنندگان عمده لبنیات تبدیل شود.

این در حالی است که لبنیات،  از جمله صنایع مادر محسوب می‌شود که به‌دلیل ارتباط مستقیم با سایر بخش‌ها مانند کشاورزی سهم عمده‌ای در اشتغال‌زایی دارد.

با این شرایط بسیاری از واحدهای لبنی به‌دلیل بدهی‌های معوق بانکی با مشکلات بسیاری روبه‌رو  هستند  و از سوی دیگر بانک‌ها نیز همانند گذشته تعامل لازم را با بخش تولید نداشته و با واگذار کردن وصول مطالبات خود به بخش خصوصی، تولید‌کنندگان این واحدها را با بحران مواجه کرده‌اند.

کد خبر 97716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز