همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای سید حسن نصرالله شخصیت برجسته‌ای هستند که نقش مهمی در لبنان دارند و ممکن است ایشان نیز سفری به ایران داشته باشد

رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد این اجلاس که اعلام شده بود قرار است در تهران برگزار شود، گفت: با توجه به حساسیت مساله انتخابات در عراق این نشست می‌تواند به برگزاری هر چه بیشتر انتخابات کمک کند.

وی هم چنین در مورد اخباری مبنی بر حضور مقامات آمریکایی در این نشست گفت: پیشنهاد ما این بود که همسایگان عراق در این اجلاس شرکت کنند.

سفر مقامات ایران به مصر، لبنان و ژاپن

مهمانپرست در پاسخ به این پرسش که سفر وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان و رییس مجلس به مصر و آقای جلیلی به ژاپن در چه راستایی انجام شد گفت: سفرهای متعددی در راستای تحرکات دیپلماتیک ایران با سایر کشورها انجام شده و یا در دست پیگیری است که به طور طبیعی نشان دهنده اهمیت منطقه ما و اهمیت ایران و رایزنی‌های مستمری که صورت می‌گیرد است.

وی افزود: سفر متکی به لبنان با توجه به تشکیل دولت وحدت ملی و خرسندی از این که در این کشور ثبات ایجاد شده است و رویه مردم سالاری با امید این که ثبات و پیشرفت حاصل این وحدت خواهد بود انجام شد. [متکی عازم لبنان می‌شود]

مهمانپرست هم چنین در مورد سفر علی لاریجانی به مصر گفت: اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی در مصر تشکیل شده است و آقای لاریجانی برای ارایه نقطه نظراتی که کشور ما در مورد اصلاح ساختارها و تقویت همکاری‌ها بین مجالس کشورهای اسلامی بود، به مصر سفری داشت و در حاشیه این سفر ملاقات‌هایی با سایر مقامات مصری انجام داد.

وی در مورد سفر آقای جلیلی به ژاپن نیز گفت: در این سفر مسایل مختلف دوجانبه و بین‌المللی در دستور کار بود، با این گونه سفرها و بحث و تبادل نظری که در مورد موضوعات مورد علاقه انجام می‌شود به یافتن ظرفیت‌های جدید همکاری و افزایش روابط کمک خواهد کرد. سفر مقامات سایر کشورها به ایران هم در چارچوب روابط دوجانبه برای بحث و تبادل نظر در مورد گسترش روابط و پیدا کردن ظرفیت‌های جدید ادامه پیدا خواهد کرد.[تاکید جلیلی بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران]

یکی از خبرنگاران پرسید علی لاریجانی در سفر به مصر حامل پیام رییس جمهور برای حسنی مبارک بوده است که این موضوع نیز از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده است؟ مهمانپرست پاسخ داد: سفر آقای لاریجانی با موضوع اصلی نشست بین المجالس کشورهای اسلامی بوده است که در حاشیه آن هم ملاقات‌هایی انجام گرفته است، بحث‌هایی که در حواشی این سفر از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده است، به لحاظ جایگاهشان چندان قابل اعتماد نیست.

دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس لندن

خبرنگار دیگری پرسید آیا اخباری مبنی بر دعوت میلیبند از ایران برای شرکت در اجلاس بررسی موضوع افغانستان در لندن را تایید می‌کنید گفت: در مورد اجلاس لندن در مورد مسایل مربوط به افغانستان از جمهوری اسلامی ایران هم برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است که این دعوت در دست بررسی است.

خسارت‌های جنگ جهانی دوم و جنگ تحمیلی پیگیری می‌شود

یکی از خبرنگاران با اشاره به نامه رئیس جمهوری به اسفندیار رحیم مشایی برای پیگیری خسارت‌های ایران در جنگ جهانی دوم و اولویت و اهمیت پیگیری خسارت‌های ایران در جنگ تحمیلی پرسید.[دستور رئیس جمهور برای پیگیری خسارات جنگ جهانی دوم]

سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: طبیعی است خسارت‌هایی که به کشور و مردم ما وارد شده است، در دست پیگیری قرار دارد. وزارت امور خارجه به عنوان یکی از وظایف اصلی خود همه این موارد را دنبال می کند. بحث خسارت‌هایی که در جریان جنگ تحمیلی صدام به کشورمان وارد شد نیز در دستورکار هست؛ طبیعی است که آقای احمدی‌نژاد دستور مطالبه همه حقوق از جمله مسایلی که مربوط به دوران جنگ جهانی بوده است پیگیری می‌کند و در دستور کار قرار می‌دهد.

خبرنگار دیگری پرسید بهتر نیست مقامات ایران خسارت کشورمان از عراق را در دستور کار قرار دهند تا این که به موضوع جنگ جهانی دوم و خسارت‌های ایران در آن جنگ که مربوط به سال‌های پیش بوده است بپردازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: پیگیری مطالبات حقوق یک ملت هیچ گاه دچار مرور زمان نخواهد شد و همواره باید در دستور کار دستگاه سیاست خارجی ما باشد.

ژاپن، همکار ایران در زمینه مسائل هسته‌ای

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید آیا امکان جایگزینی ژاپن به جای روسیه در مورد همکاری‌های هسته‌ای وجود دارد مهمانپرست گفت: بازدید از پایگاه‌های هسته‌ای ژاپن به درخواست و دعوت طرف ژاپنی انجام شد. طبیعی است که ما با هر کشوری در صورت فراهم شدن شرایط در مورد مسایل هسته‌ای همکاری داشته باشیم. این نکته حساسی نیست.

وی توضیح داد: کشور ما، کشوری هسته‌ای و دارای دانش بومی و هسته‌ای است و آمادگی خود را در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای و همکاری با همه کشورها اعلام کرده است و ژاپن هم می‌تواند یکی از این کشورها باشد.

یکی از خبرنگاران در مورد اظهاراتی مبنی بر حضور اعضای خانواده بن‌لادن در ایران و زندانی بودن آن‌ها پرسید.

مهمان‌پرست گفت: در مورد اخباری که به نقل از بعضی از نزدیکان بن لادن مطرح شده است باید گفت بهتر است منابع خبری را از قول پایگاه‌هایی که برای این جریان از نظر مالی و اجتماعی خوراک تهیه می کنند بررسی کرد.

امکان سفر سید حسن نصرالله به ایران

وی هم چنین در مورد اخباری مبنی بر سفر سید حسن نصرالله به ایران نیز گفت: سفرهایی به صورت ادواری بین شخصیت‌های برجسته در کشورهای اسلامی و کشورهایی که در منطقه ما هستند صورت می گیرد. جناب آقای سید حسن نصرالله نیز شخصیت برجسته‌ای هستند که نقش مهمی در لبنان دارند. ممکن است ایشان نیز سفری به ایران داشته باشد.

یکی از خبرنگاران در مورد اجلاس چهارجانبه ترکیه برای بررسی موضوع گرد و غبار و طوفان پرسید و گفت: آیا قرار است از ایران نیز نماینده‌ای در این اجلاس شرکت کند، مهمانپرست گفت: یکی از موضوعاتی که در منطقه ما به وجود آمده مربوط به محیط زیست است، این موضوع به تغییرات آب و هوایی ارتباط دارد که در اجلاس کپنهاگ نیز راجع به آن صحبت شد. معتقدیم تاثیراتی که گازهای گلخانه ای در وضعیت آب و هوایی داشته است باعث می‌شود کشورهای مختلف خسارت‌هایی ببینند؛ به ویژه کشورهایی از منطقه ما نیز درگیر این موضوع شوند که طبیعی است برای پیدا کردن راه حل‌های آن نشست‌هایی برگزار می شود. این مسایل بیشتر به محیط زیست مربوط می‌شود.

راه حل نظامی برای بر طرف کردن مسائل یمن مناسب نیست 

وی در مورد بمباران شمال یمن توسط جنگنده‌های آمریکایی نیز گفت: بارها تاکید کرده‌ایم از وضعیتی که در کشور یمن اتفاق افتاده متاسفیم و آن را برادر کشی و اختلاف درونی در آنجا می‌دانیم که متاسفانه برای حل آن روش درستی پیگیری نمی‌شود. راه حل نظامی را راه حل مناسبی برای این موضوع نمی‌بینیم و این کار غیرانسانی است چرا که در این مساله کسانی که درگیر مسایل نظامی نبوده‌اند کشته می‌شوند. باید هر چه سریعتر از طریق مذاکره و گفت‌وگو و قطع دخالت‌های کشورهای خارجی به این مساله رسیدگی شود و راه‌های تفاهم حاصل شود.

یکی از خبرنگاران گفت: وزیر دفاع آمریکا درخواست کرده است که اوباما موضوع جنگ علیه ایران را یک بار دیگر روی میز قرار دهد و عنوان شده است که آمریکا می‌خواهد موشک‌هایی را با برد هدف قرار دادن ایران بسازد. موضع ایران دراین رابطه چیست؟

سخنگوی وزارت خارجه گفت: به نظر می‌آید که جریان لابی صهیونیستی بسیار تلاش می‌کند که سیاست‌های دولت جدید آمریکا با سیاست‌های دوران نو محافظه کاران تطابق نزدیکی پیدا کند و تمام مسایلی که رفتار عمومی آمریکا را تحت الشعاع قرار می‌دهد برای تغییر جدی در سیاست خارجی هدف قرار داده است و بیشتر بر نقش لابی‌های صهیونیستی برای جنگ‌های روانی باید توجه کرد.

یکی از خبرنگاران پرسید آیا شما خبر نامه کتبی احمدی نژاد به همتای مصری خود را تایید نکردید؟ مهمانپرست گفت: موضوع اصلی سفر بین المجالس بود.

بازنگری در خطوط مرزی ایران و عراق

در ادامه این نشست سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده در روزهای اخیر در مورد منطقه نفتی فکه گفت: بحث میله گذاری و تعیین خطوط مرزی با توجه به جنگ هشت ساله‌ای که صدام به کشور ما تحمیل کرد و هم چنین حوادث طبیعی که در طول این سال‌ها رخ داده است باید مجددا مورد بازنگری قرار گیرد. براساس معاهده 1975 پیش بینی شده که کمیته‌ای برای بازنگری و بحث میله گذاری مرزی که می‌تواند برای تمام سوتفاهمات احتمالی راه حل پیش بینی کند، ایجاد شود. مدت‌هاست که ما درخواست رسمی‌مان را برای تشکیل این کمیته به طرف عراقی اعلام کرده ایم، ما معتقدیم این موضوع بحثی فنی و تخصصی است و کارشناسان باید آن رابررسی کنند تا از این سوءتفاهم‌ها جلوگیری شود. این که این بحث‌ها خبری می شود و سعی می‌کنند از این موضوعات جنجالی ایجاد کنند از دیدگاه ما بیشتر به تحولات داخلی عراق مربوط می‌شود.

یکی دیگر از خبرنگاران گفت: موضوع چاه نفتی فکه از سوی مقامات نفتی ایران تکذیب شد در حال حاضر مقامات عراقی به این موضوع اشاره صریح کرده اند. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟ مهمانپرست گفت: موضع ما در این رابطه کاملا روشن است. راجع به چاه نفتی که گفته شد مورد سوتفاهم قرار گرفته است اعلام کرده‌ایم که این مباحث مربوط به تعیین وضعیت دقیق خطوط مرزی می‌شود و راه حل آن پیش بینی شده است، کمیته‌ای برای بررسی مسایل مرزی طبق معاهده 1975 تعیین شده و بهترین راه حل این است که هر چه سریعتر این کمیته تشکیل شود و متخصصین این موضوع را بررسی کنند. در تماس تلفنی متکی با همتای خود در عراق این موضوع بررسی شد و به توافق رسیدند.

دیدگاه ایران درباره رابطه با مصر

یکی از خبرنگاران پرسید: دیدگاه ایران در رابطه با برقراری رابطه با مصر چیست؟ مهمانپرست گفت: به صورت کلی ایران از همگرایی بیشتر در منطقه، تقویت و ارتقای هر چه بیشتر روابط با کشورهای اسلامی و ایجاد وحدت در بین جهان اسلام گفت و گو مشورت و مشارکت برای توسعه در کنار موضوعات مربوط به مسایل دوجانبه و منطقه‌ای حمایت کرده و احساس می‌کنیم اگر بخواهیم به سمت آینده‌ای بهتر حرکت کنیم باید با همکاری هر چه بیشتر کمک کنیم تا ثبات و امنیت در منطقه ما ایجاد شود، قطعا کسانی که علاقمند به توسعه روابط و همگرایی نیستند کشورهایی هستند که با منافع جهان اسلام رابطه خوبی ندارند و از نزدیکی روابط خوشحال نمی‌شوند.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید که اعلام شده است شهرام امیری کارمند سازمان انرژی اتمی نبوده است، مهمانپرست تاکید کرد: کسی نگفته بود ایشان عضو سازمان انرژی اتمی است. حتی به یاد ندارم اعلام کرده باشیم که وی دانشمند هسته‌ای نیز بوده باشد. این‌ها نوعی خبرسازی است که برخی منابع خبری برای اهداف خاصی آن را دنبال می‌کنند، بحث ما این است که یک شهروندی که برای زیارت عازم کشور دیگری بوده است مفقود و ربوده شده است، بنابراین پیگیری حقوق همه اتباع ما جدا از این که چه سمت و شغلی داشته باشند، جزو وظایف اصلی وزارت خارجه است و ما آن را به صورت جدی در دست پیگیری قرار دادیم.

یکی دیگر از خبرنگاران گفت: اخباری منتشر شده که کوشنر وزیر امورخارجه فرانسه اعلام کرده است حاضر است کلوتید رایس تبعه فرانسوی را که پس از انتخابات در ایران دستگیر شده است با ضارب شاپور بختیار معاوضه کند. دیدگاه ایران در این رابطه چیست؟

مهمانپرست گفت: در مورد اتباعی که دچار تخلف می‌شوند و رویه رسیدگی به پرونده آن‌ها رویه حقوقی و قضایی است، این گونه صحبت کردن‌ها درست نیست. طرح این موارد در مورد حقوق انسان‌ها رویه دیپلماتیک و مناسبی نیست، ما هیچ گاه بحث رسیدگی به حقوق اتباع ایرانی و خارجی و هر کس که دچار تخلفی شده باشد را با موضوعات دیگر گره نمی‌زنیم، این گونه برخوردها با موضوعاتی که مربوط به اتباع ایرانی و خارجی باشد درست نیست.

یکی دیگر از خبرنگاران گفت: عنوان شده هواپیمای تایلندی که برای ایران سلاح حمل می‌کرده است، توقیف شده است. مهمانپرست گفت: متاسفانه هر گاه بحثی در مورد حقوق هسته‌ای صلح آمیز ما مطرح می‌شود، وقتی طرف‌های غربی سعی می‌کنند از احقاق حقوق ما خودداری کنند و به ویژه وقتی برخی از کشورها اعلام می‌کنند که در صورت عدم پذیرش با فشارهای زیادی ایران مواجه خواهد شد از این گونه اخبار در دنیا نیز به سرعت منتشر می‌شود که نشان می‌دهد این اخبار جزو برنامه‌هایی است که برای افزایش فشار سیاسی و تبلیغات روانی علیه ایران طراحی شده و از قبل آماده شده است و هر موقع که لازم می دانند تا فشار بیشتری به ایران وارد کنند این موارد را مطرح می‌کنند. از دیدگاه ما این موارد دیگر در دنیای امروز کارایی ندارد و این مسایل را به شدت رد می‌کنیم.

یکی دیگر از خبرنگاران درمورد موضوع سه آمریکایی بازداشت شده در ایران پرسید مهمانپرست تاکید کرد: بحث محاکمه اتباع خارجی را باید با توجه به تخلفات آن‌ها از محاکم قضایی پیگیری کنیم.

وی هم چنین در مورد این که آیا دیدار اوباما و مدودف از دیدگاه ایران نزدیکی آمریکا و روسیه محسوب می‌شود و تاثیرات آن بر ادامه همکاری ایران با مسکو گفت: آنچه که مورد انتقاد جدی کشورهای مستقل و متعهد به پادمان NPT است توجه به عدم پذیرش بندهای مربوط به NPT در رابطه با کشورهایی که سلاح هسته‌ای دارند و سلاح ها خطر جدی برای وضعیت مردم در کره زمین ایجاد کرده است. متاسفانه علی رغم فشارهای به ناحق و رفتارهای تبعیض آمیز که با کشورهای مستقل در جهت ایجاد محدودیت برای برخورداری از حقوق صلح آمیز هسته ای دارند هیچ کدام تاکنون در جهت از بین بردن سلاح های هسته‌ای خود اقدام نکرده‌اند و ملاقات‌ها و مذاکرات در حد حرف باقی می‌ماند و متاسفانه هر روز اخباری می‌شنویم در رابطه با رقابتی که کشورها در ایجاد سلاح‌های جدید هسته‌یی منتشر می‌کنند و حتی بعضی از کشورهای دیگر را تهدید به استفاده از این سلاح‌ها می‌کنند.

وی تاکید کرد: این رفتار نوعی دوگانگی و ناعادلانه بودن رویه مربوط به موضوع هسته‌ای را به جهانیان نشان می‌دهد.

مهمانپرست هم چنین در مورد این که آیا قرار است حریری به تهران سفری داشته باشد نیز گفت: در سفر آقای متکی به لبنان که در رابطه با تشکیل دولت و برنامه‌هایی که برای آینده طراحی شده و مناسبات دو جانبه بحث و گفت و گوهای خوبی به عمل آمد از جمله آقای حریری برای سفر به ایران دعوت شد و پذیرفت. زمان آن بررسی می‌شود و در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا اخبار مربوط به سفر جان کری به تهران را تایید می کنید، گفت: ما خبر رسمی در رابطه با سفر ایشان به تهران تاکنون دریافت نکرده‌ایم.

کد خبر 97914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز