همزمان با دهه اول محرم و ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، بنای معظم و سرپوشیده‌ بازار تاریخی تبریز، شاهد سوگواری عزاداران حسین‌بن علی(ع) است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌شرقی، دسته‌جات عزاداری محلات قدیمی تبریز طبق سال‌های گذشته، امسال نیز با همان سبک و شیوه سنتی خود، به یاد حضرت سیدالشهداء(ع) سوگواری می‌کنند.

بازاریان تبریزی که عشقشان را به اباعبدالله الحسین (ع) با نصب پارچه‌های سیاه‌رنگ و پرچم‌های منقش به اسماء متبرکه "یا حسین(ع)" و "یا فاطمه(س)" نشان می‌دهند، بازار را سیاه‌پوش کرده‌اند و امسال نیز همچون سال‌های گذشته پذیرای سو‌گواران عزای امام حسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش هستند.

بازار تبریز، این روزها در سوگ مظلومیت، شهامت، شجاعت و بی‌کسی امام‌حسین(ع) و یارانش به عزا نشسته است تا نشان دهد علاوه بر اینکه قلب تپنده اقتصاد کشور است، در آیین‌های دینی و معنوی نیز مرکزی برای عزاداری شیعیان محسوب می‌شود.

تلفیق هنر اصیل معماری ایرانی - اسلامی بازار بزرگ سرپوشیده تبریز و نوع عزاداری‌ها بر ارزش‌های این شهر که به عنوان نخستین پایتخت شیعی جهان اسلام ثبت ملی شده است، افزوده و حال و هوای خاصی به این بنای معظم تاریخی بخشیده است.

دسته‌جات مختلف زنجیرزنی و سینه‌زنی از محلات گوناگون تبریز، شب تاسوعای حسینی، اقدام به شرکت در این مراسم می‌کنند و تا روز سوم شهادت امام حسین(ع) نیز ادامه می‌یابد.

هر محله ممکن است یک دسته یا چندین دسته عزاداری با شیوه‌های مختلف داشته باشد. غیر از دسته‌جات زنجیرزنان، دو نوع عمده دسته سینه‌زنی هم در این نوع عزاداری‌ها رایج است که به آن‌ها سینه‌زنان عرب و سینه‌زنان عجم می‌گویند.

عزاداران حسینی از در صندوقچی بازار وارد بازار شده، با گذر از قسمت‌های مختلف بازار از جمله بازار صادقیه، بازار مسگر‌ها، بازار دلالان، بازار کلاه‌فروشان و بازار قندفروشان، وارد تیمچه مظفریه شده، در این تیمچه به عزاداری خود پایان می‌دهند.

این عزاداری‌ها بعد از ظهر آغاز می‌شود و ترتیب حضور دسته‌جات در بازار تبریز را قرعه‌کشی تعیین می‌کند. دستجات عزادار با عبور از نقاط مختلف بازار تبریز به تیمچه زیبا و تاریخی مظفریه می‌رسند که اوج عزاداری‌ها در آنجا برگزار می‌شود.

از مشهورترین و پرشورترین دسته‌جات عزاداری تبریز می‌توان به زنجیرزنان راسته کوچه، سینه‌زنان عجم ویجویه و سینه‌زنان عرب لیل‌آباد اشاره کرد.

عزاداران بازار با نظم و نظام خاصی، سر تا پا سیاه‌پوش و با دستارهای سیاه بر سر، در سوگ حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، مراسم سنتی و مذهبی سینه‌زنی و زنجیرزنی را برگزار می‌کنند.

علاوه بر اینکه نوع عزاداری محله‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، نوع لباس و شیوه عزاداری آنها نیز با یکدیگر فرق می‌کند.

در مقابل هر یک از این دسته‌جات نیز، علم‌هایی به عنوان معرف دسته‌ی عزاداری و محله‌ی عزاداران حمل می‌شود که برخی از این علم‌ها قدمت تاریخی زیادی دارند و حکم شناسنامه و قدمت هیات را دارد.

مرثیه‌ و نوحه‌های عزاداری بازار تبریز، اغلب به زبان ترکی آذری و با لحن و سبک قدیمی خوانده می‌شود که الفاظ قدیمی زیادی نیز در آنها به گوش می‌رسد.

علاوه بر عزاداران حسینی محله‌های مختلف قدیمی، موج مردم عادی نیز که برای سوگواری و اشک ریختن در سوگ اباعبدالله الحسین(ع) به مسیر حرکت دسته‌های عزاداری می‌روند، قابل توجه است.

بازار تبریز، همچنین محل پخش احسان‌ها و نذورات خاص این ایام است، برخی از مغازه‌ها با پخش نذورات از عزاداران امام حسین(ع) پذیرایی می‌کنند.

معنویت و روحانیت خاصی که در شب‌های محرم بر بازار تبریز حاکم است، حال و هوای خاصی دارد

کد خبر 98097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز