یکشنبه ۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اگر کاستی‌‌های بخش جلوه‌های ویژه رفع و اعتبار آن تامین و قرارداد بسته شود، می‌توانیم امیدوار باشیم سریال مختارنامه بعد از سریال در چشم باد در اوایل تابستان 1389 از شبکه اول پخش شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، داود میرباقری کارگردان سریال مختارنامه این سخنان را در برنامه مستندی که از مراحل ساخت این سریال در شبکه دوم و در روز تاسوعای حسینی پخش می‌شد، بیان کردو افزود: : الان 6 الی 7 ماه است که ما کار تصویربرداری را به پایان رسانده و وارد مرحله پس از تولید شده‌ایم. با توجه به حجم بسیار زیاد کار الان حدود 30 اپیزود را در تدوین بسته‌ایم و همزمان مراحل فنی دیگر نیز ادامه دارد، اما یک بخشی از بخش پس از تولید که به نظر من حساس‌ترین بخش کار است، بخش جلوه های ویژه است که در این بخش، متأسفانه تا به حال هیچ اتفاقی نیفتاده است و کم کم دارد دیر می‌شود.

میرباقری از جمله دلایل تاخیر و دیرکرد این بخش را مشکلات مالی عنوان می‌کندو می افزاید:مسائل و مشکلات مالی باعث شده تا نتوانیم این بخش را همزمان با تدوین راه اندازی کنیم. این مرحله از لحاظ فنی بسیار پیچیده است و کار به شیوه 35 میلیمتری شده و برگردان این کار برای کامپیوتر و انجام عملیات فنی روی آن و برگردان دوباره آن به فیلم پیچیده و پرهزینه است.

الان تنها مساله نگران کننده کار در مرحله پس ازتولید همین بخش است و بخش های دیگر هیچ مساله‌ای ندارد و با سرعت و دقت و حساسیت جلو می‌رویم.

وی ساخت یک کار در اندازه و حجم مختارنامه را بسیار دشوار دانست و گفت بسیاری گمان می‌کنند که با پایان فیلمبرداری کار سریال تمام شده است در حالی که مرحله پس از تولید بسیار حساس‌تر است و حساسیت‌اش اگر بیشتر از تولید نباشد، کمتر از آن نیست و نمی شود در این مرحله کار را تمام شده تلقی و آن را رها کرد.

کارگردان سریال امام علی در زمینه حساسیت کارهای باقی‌مانده در بعد از مرحله تولید و به خصوص بخش جلوه‌های ویژه کار که در پیچ و خم مسائل مالی گیرکرده است، گفت: : برای این که بتوانیم یک پلان را قابل قبول دربیاورید و یک فضایی را به مخاطب منتقل کنید، 10 الی 15 ثانیه می‌توانید و وقت دارید که یک نما را برداشت کنید و همان فضا را از لحاظ باورپذیری به مخاطب منتقل می‌کنید. جلوه‌های ویژه کامپیوتری نیز همین ویژگی را دارد. ممکن است حجمش خیلی زیاد نباشد، اما هنری است که از جهات مختلف، ابعادش، اندازه‌اش و اتفاقی که در آن می‌افتد، محاسبه شده تا در این زمان کم بهترین اثرگذاری را داشته باشد.

وی که قرار بود سریال سلمان فارسی را بسازد و به جای آن 7 سالی است درگیر ساخت سریال مختارنامه‌است درباره کیفیت کار گفت: مختار در مجموع حدود 20 هزار پلان دارد که فکر می کنم روی حدود 200 پلان باید اصلاحاتی صورت بگیرد و چون فکر می‌کردم سیکل پیچیده باشد، سعی کردیم 80 درصد اتفاقاتی را که می‌افتد، سرصحنه بازسازی کنیم و آنهایی که نمی‌شد را بناست با کامپیوتر بازسازی کنیم. در حقیقت قرار نیست کامپیوتر چیزی را از بنا برای ما بسازد بلکه یک پلان هایی را ترمیم و اصلاح می‌کند.

میرباقری که در ساخت سریال امام علی(ع) از همکاری استاد فرهاد فخرالدینی برای موسیقی متن بهره گرفته بود، درباره واگذاری موسیقی متن به یک چهره نه چندان شناخته شده گفت: ما بعد از مذاکرات بسیار زیاد و گذراندن مراحل مقدماتی و مذاکره با یکسری از آهنگسازها، به این نتیجه رسیدیم که آقای توسلی بیش از دیگران انرژی و انگیزه برای کارکردن دارد. حقیقتش در موسیقی مثل بخش‌های دیگر سریال بیشتر به دل آدم‌ها تکیه کردم تا به فن و دانش و تواناییشان. البته این بدان معنا نیست که توانایی‌ها را نادیده بگیرم، اما به این نتیجه رسیدم که او انرژی کافی را دارد و جلساتی داشتیم و با علاقه بسیاری سرصحنه‌ها حضور پیدا می‌کرد که فکر می‌کنم خیلی موثر است و من قطعه‌هایی را شنیدم که بسیار درخشان بود و امیدوارم یک موسیقی فوق‌العاده را در این کار بشنویم.

میرباقری ادامه داد: با توجه به این که بخشی از مختارنامه از لحاظ محتوایی به کربلا برمی گردد، ریشه‌های بسیار زیاد و زمینه‌های بسیاری داشتیم و کافی است شما به موسیقی نوحه‌های تاریخ که در راستای واقعه عاشورا ساخته شده، توجه کنید. ما هم در همین راستا تحقیق و کاوش کردیم و علاقه‌مند بودم که ریشه‌های موسیقی «مختارنامه» به نوعی به ریشه‌های موسیقی سنتی برگردد.

وی تصریح کرد: به هرحال موسیقی کار تم‌های مختلف دارد و در بخشی که بیشتر عاشورایی است، از این بخش استفاده می‌شود و بقیه نیز ریشه‌های عربی دارد و به هرحال با فضاهای متفاوت و شخصیت‌های متفاوت به موسیقی‌های مختلفی نیاز خواهیم داشت و همه این‌ها را تفکیک کرده‌ایم. فعلا آنچه شنیدم و آنچه که ساخته شده، تم‌های عاشورایی دارد.

فریبرز عرب‌نیا و محمد صادقی در صحنه‌ای از سریال مختارنامه-

به گزارش همشهری‌آنلاین در سریال مختارنامه فریبرز عرب‌نیا نقش مختار ابن ابوعبیده ثقفی را بازی می‌کند و بازیگران معروفی چون اکبر زنجانپور،مهدی فخیم‌زاده،ویشکا آسایش،رضا کیانیان،آهو خردمند،حسن پورشیرازی،جعفر دهقان، داود رشیدی،الهام حمیدی، محمد صادقی ، مهدی فخیم‌زاده و ... ده‌ها بازیگر شناخته‌شده دیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال 40 قسمتی مختارنامه، روایت زندگی مختار ابن ابوعبیده ثقفی است که بعد از قیام عاشورا به خونخواهی امام حسین(ع) بر می‌خیزد و برخی از سران و قاتلان آن حضرت را دستگیر و مجازات می‌کند.

در این سریال سعی شده است دوران جوانی و میانسالی تا مرگ مختار به تصویر کشیده شود.

کد خبر 98134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز