شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تنوع اقلیمی، وجود منابع و ذخایر غنی، امکان ایجاد اشتغال مولد کم هزینه و زودبازده و وجود مزیت نسبی در تولید و صدور محصولات، از جمله قابلیت‌های بخش کشاورزی است.

وزارت جهاد کشاورزی

در سال ۱۳۸۲ حدود ۱/۱۴ در صد از تولید ناخالص داخلی، بیش از یک چهارم ارزش صادرات غیرنفتی، یک پنجم اشتغال، بیش از ۹۳ در صد از عرضه غذا در داخل کشور را بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است.

این بخش از نظر تولید، اشتغال، صادرات، حفاظت و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و خدادادی، توسعه تحقیقات و فنآوری‌ها و توسعه مشارکت‌های مردمی، یکی از ارکان مهم اقتصاد و امنیت کشور به حساب می‌آید.

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران، برنامه ریزان و دستگاه‌های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اما به علت برخی ناهماهنگی‌ها و سیاست‌ها، نظام‌ها و روش‌های ناکارا، تداخل وظایف، دوباره کاری‌ها ... و بروز حوادث طبیعی (نظیر خشکسالی و سیل) بخش کشاورزی در سال‌های اخیر با دشواری‌هایی روبه رو بوده که مانع از رشد مطلوب این بخش شده است.

به منظور رفع این نابسامانی‌ها و نارسایی‌ها، براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف شده تا در جهت اصلاح نظام اداری، کاهش تصدی‌های غیر ضروری، ارتقای بهره وری و کارایی نیروی انسانس و مدیریت دستگاه‌های اجرایی، حذف موازی کاری‌ها ... و تجمع امور کشاورزی، دام، توسعه و عمران روستایی تدابیر لازم را اتخاذ کند.

در این راستا، لایحه ادغام وزارتخانه‌های جهادسازندگی و کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه شد و پس از تصویب هیات وزیران در تاریخ 26 مرداد سال ١٣٧٩ با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

این لایحه پس از ماه‌ها بحث و بررسی کارشناسان، سرانجام در تاریخ 6 دی سال ٧٩ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ 10 دی ماه ١٣٧٩ توسط شورای نگهبان تایید شد.

وزیران جهاد کشاورزی

آخرین بروزرسانی Nov ۶, ۲۰۲۳ - دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲

کد خبر 99253
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز