گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: مقاوم‌سازی‌ مدرسه دارالفنون یک سال دیگر طول می‌کشد، پیش از این زمان لازم برای مقاوم‌سازی‌ این بنای فرهنگی و تاریخی آخر سال 88 اعلام شده بود.

مقاوم‌سازی‌ مدرسه دارالفنون در اواخر اسفند ماه سال 1387 کلید خورد و تا‌کنون ادامه دارد.معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در آیین آغاز مقاوم‌سازی‌ مدرسه ماندگار دارالفنون- در سال 87- اعلام کرد که «عملیات اجرایی مقاوم‌سازی‌ و مرمت دارالفنون طی یک سال و در 2 مرحله انجام می‌شود. مرحله اول آن از امروز- 28 اسفند‌ماه 87 - آغاز می‌شود و تیر‌ماه 88 به‌پایان می‌رسد، مرحله دوم هم از اوایل تیر‌ماه(88) آغاز می‌شود.»

با وجود گذشته 7 ماه از وعده داده شده هنوز مرحله اول مقاوم‌سازی‌ دارالفنون به پایان نرسیده و معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته و در سالگرد تأسیس مدرسه دارالفنون، از« آغاز مرحله دوم مقاوم‌سازی‌ این مدرسه از سال 89 و همزمان با پایان مرحله اول» سخن گفت. در مرحله اول طرح قرار بود سالن اصلی به مساحت حدود 600 متر مقاوم‌سازی شود.

مرتضی رئیسی با عذر‌خواهی از تاخیر در عملیات مقاوم‌سازی مدرسه دارالفنون گفت: توجه به کیفیت در عملیات مقاوم‌سازی، دستیابی و به‌کارگیری شیوه مناسبی برای حفظ اصالت بنا با توجه به قدمت آن دلیل این تاخیر است. پهنای دهانه ورودی، ارتفاع زیاد سالن، وجود تیر‌های چوبی در سقف و همجواری با ساختمان‌های فرسوده، مشکلاتی را در عملیات مقاوم‌سازی‌ به‌وجود آورد زیرا در مقاوم‌سازی‌ امکان استفاده از تیرهای چوبی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: از طرفی سازمان میراث فرهنگی اصرار دارد که اصالت این بنای تاریخی باید حتما حفظ شود. الزاما باید از روشی استفاده می‌شد که کوچک‌ترین صدمه‌ای به سقف بنا وارد نشود و مورد تأیید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی باشد.

به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، طراحی و ساخت مدرسه دارالفنون صرفا براساس تجربیات بوده و عملیات مقاوم‌سازی‌ دقت و زمان بیشتری می‌طلبد. پس این بنا باید طوری مقاوم‌سازی‌ شود که تا قرن‌ها در برابر زلزله و بلایای طبیعی، آسیبی نبیند.

دارالفنون، موزه تعلیم و تربیت

مدیر حوزه ریاست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، فروردین امسال به واحد مرکزی خبر گفت: مدرسه تاریخی دارالفنون به موزه تعلیم و تربیت تبدیل می‌شود.
علا‌ءالدین کیا افزود: مرحله نخست مقاوم‌سازی‌ دارالفنون از 27 اسفند 87 با 700 میلیون تومان اعتبار آغاز شد و قرار است با پایان این طرح تا پایان خرداد امسال این بخش به موزه تبدیل شود.

در بند نقش ایوان

مدیر حوزه ریاست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آماده شدن نقشه این موزه اعلام کرد: همزمان با عملیات مقاوم‌سازی‌ دارالفنون پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حال طراحی نمای داخلی موزه و جمع‌آوری اسناد و آثار آن است.

علاء‌الدین کیا گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته این بنای تاریخی به‌شدت تخریب شد و بازسازی آن نیز به بودجه هنگفتی معادل حداقل 4میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت.

بازسازی در 2 مرحله

مرحله اول عملیات مقاوم‌سازی‌ مدرسه ماندگار دارالفنون، یادگار امیرکبیر -که قرار است تا پایان امسال انجام شود - شامل سالن اصلی با زیر بنای ۶۰۰ متر‌مربع است. مرحله دوم مقاوم‌سازی‌ که با استفاده از تجربیات مرحله اول انجام خواهد شد ۷ هزار و ۲۰۰ متر مربع، شامل کلاس‌های مشرف به حیاط مرکزی و سایر قسمت‌های دیگر دارالفنون است.

مدرسه تاریخی دارالفنون، نخستین و بزرگ‌ترین مدرسه به سبک جدید در کشور است که به ابتکار امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه قاجار با هدف آموزش علوم و فنون جدید ساخته شد.
این مدرسه که بیش از ۱۵8 سال قدمت دارد، سال‌های زیادی به مرکز تربیت معلم واگذار شده بود که پس از تخلیه به‌تدریج تخریب شد.

کد خبر 99438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز