همشهری آنلاین- ندا شریف: اتاق‌خواب مناسب یعنی فضایی که در آن آرامش داشته و برای روز بعد آماده و شاداب باشید

هنگام خواب بدن کارهای مهم رشد و ترمیم بافت‌ها را انجام می‌دهد پس مهم است محیطی که در آن هستید، مانع هشت ساعت خواب شما نشود. اتاق خواب باید باعث سلامت مجدد و آرام‌بخش جسم و روحتان باشد. با انتخاب رنگ و دکور مناسب به آرامش و شادی خود کمک کنید. 

نکات مهم:

در صورت امکان، میز یا کامپیوتر خود را در اتاق خواب قرار ندهید چون کار در اتاق‌خواب سخت‌تر از آن است که فکرش را بکنید.

اگر چاره‌ای جز گذاشتن میز کار در اتاق‌خواب ندارید، مجلات را در جای مناسب قرار دهید تا انبوهی از کاغذ پیش رو نداشته باشید.

تشک‌های ضدباکتری انتخاب خوبی برای افراد دارای آلرژی است.

تشک‌های دارای فوم، فرم خود را به مرور زمان از دست نخواهند داد.

هر نوع وسیله اضافه را از اتاق‌خواب بیرون آورید.

اتاق‌خواب شلوغ، استرس ایجاد می‌کند.

لوازم اضافی مانند فهرست سه بعدی عمل می‌کنند و شما را یاد کارهایی که باید انجام دهید یا چیزهایی که لازم دارید، می‌اندازند.

دکور اتاق‌خواب، کم‌ترین حد ممکن باشد. تنها به چند چیز که ارزش احساسی دارد و آرامش بیشتری به محیط می‌دهد، اکتفا کنید. سعی کنید هر عکس و چیزی که در اتاق‌خواب می‌گذارید، یادآور لحظات خوش زندگیتان مثلا تعطیلات باشد تا بتوانید افکار مثبت را موقع خواب افزایش دهید.

تلویزیون پلاسما یا ال‌سی‌دی در اتاق‌خواب ممکن است نشانه مرفه‌بودن باشد، ولی اگر مشکل خوابیدن دارید، دیدن تلویزیون در رختخواب فکر خوبی نیست چون صدا و تصویر فکرتان را مشغول و اعصابتان را تحریک ‌کرده، رفع خستگی سخت‌تر می‌شود.

خواندن یک کتاب به خواب بهتر کمک می‌کند.

اگر بدانید چطور مشکل وسایل اضافی را حل کنید، بدون زحمت اتاق‌خوابی مرتب خواهید داشت. تمیز کردن سطوح پر از وسیله کار سختی است، ضمن آن که اتاق‌خواب به هم ریخته و شلوغ، گرد و غبار را جذب کرده و ممکن است بیماری‌های تنفسی و آلرژی ایجاد ‌کند.

  • محیطی عاری از مواد شیمیایی داشته باشید:

ترکیبات عالی فرار سرطان‌زا بوده، به لایه ازن آسیب می‌رسانند، بیماری‌های تنفسی ایجاد می‌کنند و به پوشش گیاهی آسیب می‌رسانند.

از رنگ‌های کم‌بو و بدون سم و کاغذ دیواری‌های ساخته شده از چوب و سازگار با محیط‌ ‌زیست استفاده کنید. مطمئن شوید هر وسیله چوبی که می‌خرید،‌ مقاوم است و آسیبی به محیط نمی‌رساند.

در دکوراسیون اتاق‌خواب به دنبال وسایل مارک‌دار و مطمئن از فروشگاه‌های معتبر که آسیبی به محیط زیست نمی‌زنند، باشید.

مطمئن شوید ملحفه تخت شما کتان و از رنگ‌های طبیعی است. اگر آسم یا مستعد آلرژی هستید، ملحفه‌های ضد‌آلرژی و ضدغبار از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

محیطی ایده‌آل برای خواب:

خوب نیست اتاق خواب را خیلی گرم نگه ‌دارید، چون بدن هنگام خواب دمای کمتر را ترجیح می‌دهد.

به عقیده کارشناسان دمای مناسب برای اتاق‌خواب 21-16 درجه سانتی‌گراد است. از چند لایه روانداز استفاده کنید تا بتوانید درجه حرارت خود را در طول شب تغییر دهید.

اتاق‌خواب باید خوب تهویه شود. هوای اتاق را با باز کردن پنجره‌ها یا خرید یک دستگاه تهویه مرتب تصفیه کنید.

از نور مناسب در اتاق خواب استفاده کنید. 

تیره‌بودن پرده، به خواب عمیق‌تر کمک می‌کند.  اگر خواب سبکی دارید، از وسایل صوتی با نورهای آماده یا ساعت دیجیتال در اتاق‌خواب استفاده نکنید، در عوض از نورهای طبیعی بهره ببرید.

کد خبر 99658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز