یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در پی قطع مجدد 170 اصله درخت هیرکانی در پارک ملی گلستان در شنبه گذشته، نفوذ دیدگاه‌های غیر‌کارشناسی و اصرار مسئولان بر گذر راه را علت اصلی این تخریب دانست.

به گزارش مهر، اسد قدسیان با تاکید بر نگرانی جریان‌های علمی و دلسوزان محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور نسبت به وضعیت پارک ملی گلستان گفت: سال‌هاست که پروژه ساخت جاده از مسیر میانی پارک ملی گلستان علاقه‌مندان به محیط‌زیست را می‌آزارد و کارشناسان با ادامه این روند مخالف هستند اما برخلاف دیدگاه‌های کارشناسی و تخصصی، اقدامات تخریبی ادامه دارد.

رئیس پیشین دفتر امور زیستگاه‌های سازمان محیط‌زیست با اشاره به پیشنهادهای کارشناسی مطرح شده در سال‌های قبل برای انحراف مسیر راه‌سازی به سمت مناطق شمالی‌تر و کاهش اثرات تخریبی در ازای افزایش اندک هزینه‌ها، افزود: برخی دیدگاه‌ها مانع پیشبرد برنامه‌های کارشناسی می‌شود و دستگاه‌های دولتی اصرار بر کشیدن راه در این زیست کره منحصر به‌فرد دارند.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور مساحت کل پارک‌های ملی کشور را 19/1 درصد کل مساحت کشور ارزیابی کرد و گفت: پارک ملی گلستان بخش ناچیزی از کل پارک‌های ملی کشور است و این رقم به نسبت کل مساحت ایران بسیار ناچیز است. حال این سؤال مطرح است که چرا دستگاه‌های مدیریتی کشور نباید بتوانند این پارک را از نیات غیر‌کارشناسی و مخرب نجات دهند؟

بررسی‌های تخصصی کارشناسان محیط‌زیست در ایران نشان می‌دهد که 114گونه گیاهی و درختی در پارک ملی گلستان وجود دارد و همین ویژگی منحصربه‌فرد باعث شده تا این پارک ارزش جهانی داشته باشد اما تنوع زیستی و بسیار ارزشمند این پارک با طرح‌های راه‌سازی غیراصولی و غیرکارشناسی نادیده گرفته می‌شود.

شریف موسوی، مدیرعامل شبکه سبز گلستان پیش‌تر ساخت پل‌ها و دیواره‌های ضخیم بتونی در پارک ملی گلستان را درست کردن ظاهر قضیه عنوان کرده بود و گفت: این دیواره‌های بتونی جان هیچ مسافری را از خطر سیلاب‌های ویرانگر گلستان نجات نخواهد داد و در این پروژه واقعا هیچ توجهی به مباحث زیست‌محیطی نشده است.

با این همه، حدود 170 اصله درخت کهنسال در پارک ملی گلستان در حالی شنبه گذشته قطع شده که استاندار گلستان به تازگی از این پارک بازدید کرده است. قطع این تعداد درخت که با مخالفت اداره محیط‌زیست استان متوقف مانده است، برای تکمیل پل شماره 10 از سوی وزارت راه و ترابری  صورت گرفته  و پوزه‌سنگی گلزار نیز در معرض تخریب قرار  دارد.

کد خبر 99693

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز