سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۲ - Jun 14, 2005
آسيب شناسي بي توجهي براي بيمه شدن
كارگران زيرزميني، شغل را به بيمه ترجيح مي دهند
004563.jpg
گروه اجتماعي _ ليلا خاكسار:كليه كارگران كارگاههاي زيرزميني براساس قوانين سازمان تأمين اجتماعي تحت پوشش بيمه اي قرار مي گيرند.
احمد پايور رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت ضمن اعلام اين مطلب در گفت وگو با همشهري گفت: بسياري از كارگران شاغل در كارگاههاي زيرزميني به دليل مشكلات معيشتي و بيكاري به دنبال حق و حقوق بيمه اي خود نيستند و داشتن شغل را به بيمه ترجيح مي دهند، اما نكته اساسي اين است كه قبل از هر كاري سازمان تأمين اجتماعي بايد از وجود چنين كارگاههايي مطلع شود تا بتواند كارگران را تحت پوشش حمايتهاي بيمه اي قرار دهد.
وي افزود: برخي از اين كارگاهها توسط بازرسان بيمه اي شناسايي مي شوند و مورد رسيدگي قرار مي گيرند، اما همواره تعدادي كارگاه نيز وجود دارد كه نياز به شناسايي از سوي مردم، به ويژه كارگران شاغل در آنها دارد. تا پس از شناسايي بتوانيم نسبت به موارد مختلف، رسيدگي هاي لازم را انجام دهيم.
پايور همچنين گفت: كارگران در صورت معرفي كارگاههايي كه از بيمه كردن آنان خودداري مي كرده اند، نبايد نگران بيكاري باشند، زيرا اولا كارفرما نمي تواند مطلع شود كه چه كسي كارگاه او را شناسايي و معرفي كرده و چنانچه تصميم به اخراج همه كارگران بگيرد، مراجع حل اختلاف در وزارت كار به اين امور رسيدگي خواهند كرد.
وي در مورد چگونگي بيمه كارگران فصلي و ساختماني گفت: تعريف ما از كارگران فصلي كارگراني است كه در كارخانه هايي كار مي كنند كه بنا به نوع فعاليت در فصول مشخصي مشغول به كار هستند. مانند كارخانه قند و نيشكر، كنسروسازي، كارگاههاي ماهيگيري و... اين نوع كارگران در طول مدتي كه مشغول به كار هستند اگر چنانچه مشكل كاري برايشان پيش بيايد و بيكار شوند، بيمه بيكاري به آنها تعلق مي گيرد، اما اگر در دوره بيكاري باشند، نمي توانند از بيمه بيكاري استفاده كنند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا كارگران براي حفظ كار خود در سال بعد تضميني دارند يا خير؟ گفت: نوع قرارداد اينها به شكلي است كه براي سال بعد نيز از آنها استفاده خواهد شد و قرارداد آنها در نوع كارشان مستتر است كه تا چه مدتي در سال كار دارند. اما در مورد بيمه بيكاري همانند كارگران ثابت هستند، منتها با اين شرط كه در زمان فعاليت كاري مشكلي برايشان پيش بيايد و منجر به بيكاري آنها شود.
محمدرضا واعظ مهدوي معاون سياست گذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه نيز در خصوص بيمه كارگران ساختماني و فصلي گفت: براي حمايت از كارگران فصلي تدابيري اتخاذ شده تا كارگران فصلي و ساختماني نيز تحت پوشش بيمه قرار بگيرند و مانند مابقي كارگران درصدي از حق بيمه خود را بپردازند هم اكنون نيز اين امر در حال پيگيري و انجام است.
رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تأمين اجتماعي در مورد بيمه كارگران ساختماني گفت: تعريف كارگران ساختماني از نظر ما با كارگران فصلي متفاوت است و به دليل پراكندگي كه در گروههاي مختلف اين كارگران وجود دارد، وضعيت بيمه اي آنها با مشكلاتي همراه است.
وي افزود: گروهي از اين كارگران كه تحت پوشش شركتهاي ساختماني هستند، وضعيت قابل كنترلي دارند و شركتها موظفند همانند بقيه جاها، طبق قانون اين كارگران را بيمه كنند.
اما گروهي كه تحت پوشش بيمه مشخصي نيستند، تنها كاري كه تأمين اجتماعي براي حمايت از آنها مي تواند انجام دهد اين است كه زماني كه صاحب ملك براي مجوز ساخت اقدام مي كند، مبلغي به عنوان بيمه حوادث شغلي كارگران مي پردازد و چنانچه اين كارگران در طول مدتي كه مشغول كار بر روي اين ساختمان مشخص هستند، حادثه اي براي آنها پيش بيايد، تأمين اجتماعي با توجه به نوع حادثه آنها را تحت حمايت خود قرار مي دهد و اين نوع بيمه، اجباري است.
وي افزود: در مورد اين كارگران راه ديگري كه وجود دارد اين است كه به عنوان كارگر ساختماني، از بيمه حرف و مشاغل آزاد استفاده كنند و بصورت شخصي نسبت به پرداخت حق بيمه اقدام نمايند تا بتوانند از خدمات حمايتي تأمين اجتماعي استفاده كنند.

دانشجويان خواستار دخالت دولت در برگزاري
مراسم ازدواج هستند
004554.jpg
گروه اجتماعي: يك عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با انتشار نتايج پژوهش خود درباره ازدواج هاي دانشجويي، نگاه دانشجوياني را كه به اين شيوه ازدواج كرده اند، اعلام كرد.
دكتر شهلا كاظمي پور در اين تحقيق نشان داد كه بيش از ۸۰ درصد از دانشجويان با دخالت دولت در امر ازدواج جوانان موافق بوده و خواستار ادامه آن هستند تا ساير جوانان هم بتوانند از مزاياي اين ازدواج ها بهره مند شوند.
به گزارش ايسنا، دكتر شهلا كاظمي پور عضو هيأت علمي دانشگاه تهران با اشاره به نتايج طرح پژوهشي خود با عنوان «سنجش نگرش مزدوجين جشن هاي ازدواج دانشجويي نسبت به اين جشن ها» اظهار كرد: جامعه آماري در اين بررسي مزدوجين جشن هاي ازدواج دانشجويي هستند كه آمار آنها حدود  ۹۰ هزار نفر است.
وي با بيان اينكه اين طرح پژوهشي در سالهاي  ۸۱ تا  ۸۲ انجام شد، تصريح كرد: در اين طرح نمونه ها به نسبت ۵۰ درصد مرد و ۵۰ درصد زن بطور تصادفي انتخاب و مورد پرسشگري قرار گرفتند.
وي با اشاره به ويژگيهاي جامعه آماري در اين طرح پژوهشي اظهار كرد:  ۵۰ درصد جامعه آماري در اين تحقيق در سنين  ۱۸ تا  ۳۰سال هستند و ميانگين سن مردان در اين طرح  ۲۶و زنان ۵/۲۲ بوده است. همچنين ميانگين سن ازدواج اين افراد
۵/۲۲ سال در مردان و ۹/۲۱ درصد در زنان بوده است.
دكتر كاظمي پور افزود: از نظر مدرك تحصيلي  ۱۲درصد ديپلم،  ۹ درصد فوق ديپلم، ۶۸ درصد ليسانس،  ۸ درصد فوق ليسانس و  ۳ درصد داراي مدرك تحصيلي دكترا بودند. همچنين  ۶۷ درصد از دانشجويان پاسخگو از سهميه ورودي آزاد،  ۲۳درصد از سهميه مناطق،  ۳/۶درصد از سهميه شاهد،  ۲ درصد از سهميه رزمندگان و  ۵/۱درصد از سهميه ايثارگران براي ورود به دانشگاه استفاده كرده اند. اين عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در ادامه خاطرنشان كرد:  ميانگين درآمد ماهانه پاسخگويان، همسر و يا هر دو معادل  ۴/۱۱۱ هزار تومان براي مردان پاسخگو و مساوي  ۲/۱۲۵ هزار تومان براي زنان است؛ همچنين، ميانگين درآمد ماهانه پدر پاسخگويان مرد و زن به ترتيب  ۱۴۷ و  ۱۶۰ هزار تومان بود.
به گفته وي، نحوه آشنايي پاسخگويان با همسرانشان به صورت زير بوده است: معرفي اقوام  ۳۹ درصد، خواستگاري  ۲۱ درصد، آشنايي در دانشگاه  ۲۱ درصد، آشنايي در محل كار  ۲ درصد و  ۲۴ درصد نيز خويشاوند بوده اند.
همچنين  ۱۱درصد از پاسخگويان اظهار كردند كه مدت آشنايي با همسرشان در حد صفر بوده و بقيه بين  ۱ ماه تا  ۱۲ماه با همسر خود قبل از ازدواج آشنايي داشته اند و عده اي نيز فاميل بوده اند. همچنين از نظر فرهنگي، مذهبي و زباني پاسخگويان با همسرشان هماهنگي زيادي داشتند به طوري كه به ترتيب  ،۸۴  ۸۷ و  ۸۴ درصد از آنها اين هماهنگي را در حد زياد دانستند.
وي در خصوص دلايل اصلي شركت پاسخگويان در جشن هاي ازدواج دانشجويي خاطرنشان كرد: حضور در بين ساير مزدوجين  ۱۵ درصد، استفاده از امكانات تفريحي جشن  ۱۴درصد، كم هزينه بودن ازدواج  ۵/۱۰درصد، پيروي از بزرگان و سنت پيامبر  ۹ درصد، سادگي مراسم  ۹ درصد و دريافت هدايا  ۹ درصد دلايل پاسخگويان را تشكيل مي داد.
وي با بيان اينكه  ۴۰ درصد از پاسخگويان جشن ازدواج دانشجويي براي شروع زندگي مشترك خود جشن ديگري نيز گرفته اند گفت: ۶۰ درصد از پاسخگويان از شيوه برگزاري مراسم ازدواج خود راضي و تنها  ۲ درصد از اين مراسم رضايت نداشتند. دكتر كاظمي پور ترغيب به ازدواج  ۵۳ درصد، ترويج ساده زيستي  ۲۰ درصد، از بين بردن انحرافات اخلاقي  ۱۵ درصد، گسترش فرهنگ ازدواج در دانشگاه ها ۲/۱۴ درصد و كاهش هزينه هاي ازدواج  ۴/۱۰ درصد را هدف مسئولان از برگزاري جشن هاي ازدواج دانشجويي از ديد پاسخگويان عنوان كرد.
همچنين،  ۷/۱درصد از پاسخگويان جشن هاي ازدواج دانشجويي را بدون نقطه ضعف دانسته و باقي نيز كمي امكانات ۸/۱۶ درصد، برنامه هاي سطحي و بي برنامه گي  ۱۴ درصد، وعده هاي كذب و ندادن هديه در روز جشن  ۶/،۱۱ كمبود هدايا ۱۱ درصد، محدوديت در داشتن مهمان  ۹ درصد و ضعف كل مراسم  ۸ درصد را از نقاط ضعف اين جشنها عنوان كردند.

رئيس انجمن جمعيت شناسي ايران:
نرخ بيكاري در دهه ۹۰ كاهش مي يابد
ايسنا: رئيس انجمن جمعيت شناسي ايران معتقد است كه مي توان اميدوار بود در دهه ۱۳۹۰ ميزان بيكاري در كشور كاهش يابد.
دكتر محمود ميرزايي، رئيس انجمن جمعيت شناسي ايران كاهش مرگ و مير بر اثر توسعه بهداشت و كاهش باروري و زاد و ولد را حركات اساسي انتقال جمعيت دانست و گفت: در نخستين سال هاي پس از انقلاب و دهه ۶۰ با افزايش شديد شاخصه هاي باروري در كشور شاهد رشد فزاينده جمعيت بوديم كه اگر ادامه مي يافت، جمعيت فعلي كشور بالغ بر ۱۰۰ ميليون نفر مي شد.
وي با اشاره به اين كه از سال ۶۷ با كاهش باروري در كشور و ايجاد چالش ساختاري و اساسي جمعيتي در جامعه اظهار كرد: تغيير ساختار سني موجب افزايش تعداد جوانان با فاصله سني ميان ۱۵ تا ۲۴ سال و در نتيجه مواجه به جمعيت بزرگ حساس به مسايل سياسي شده است.
رئيس انجمن جمعيت شناسي ايران با اشاره به حركت موجي پيش رو تمركز جمعيتي را در دهه ۹۰ ميان ۲۵ تا ۴۰ سال دانست و ادامه داد: پيش بيني مي شود در سال هاي ۱۴۲۰ به بعد جمعيت زير سالخوردگان تا حدي مساله ساز شود.
عضو انجمن جامعه شناسي ايران تصريح كرد: اين نويد وجود دارد كه با وجود تمام چالش هاي موجود از نظر ساختاري تا چند دهه آينده تمركز در كشور بر جمعيت فعال خواهد بود، اما در عين حال مي توان پيش بيني كرد كه اگر دهه ۸۰ را به سلامت پشت سر بگذاريم در دهه ۹۰ مسير روان تري را در پيش روي خواهيم داشت.
دكتر ميرزايي مهاجرت از روستا به شهرها را در كشورهاي در حال توسعه امري محوري دانست و خاطرنشان كرد: علي رغم آن كه پديده مهاجرت در كشور پديده اي مثبت است، اما از نظر پراكندگي جمعيت در ايران با مشكل توزيع نامتوازن روبه رو هستيم.
رئيس انجمن جمعيت شناسي ايران مسأله ازدواج را در كشور امري مهم كه داراي اختلاف نظرهاي فراواني است دانست و افزود: ساختار جمعيتي كشور به گونه اي است كه نسبت افراد در سنين پايين رو به كاهش است كه اين مساله مي تواند موجب شود در سال هاي آينده با تجرد قطعي زنان روبه رو شويم.
دكتر ميرزايي در پايان رشد فعلي جمعيت ايران را كمتر از ۵/۱ درصد دانست و تصريح كرد: اما رشد جمعيت فعال سه برابر اين مقدار است و اين موضوع سبب افزايش نرخ بيكاري نسبت به رشد جمعيت شاغل شده و همين امر يكي از چالش هاي عمده دهه ۸۰ است كه دولت با آن روبه رو خواهد بود.

در پي تصويب چتر ايمني رفاه اجتماعي
سبد مطلوب غذايي ايرانيان تا ۴۵ روز آينده تعيين مي شود
004557.jpg
ايسنا: آيين نامه اجرايي چتر ايمني رفاه اجتماعي در دولت تصويب شد.
چتر ايمني رفاه اجتماعي مجموعه اي از سياست ها و اقدامات جبراني و پيشگيرانه و ارتقايي است كه به منظور كنترل و كاهش فقر و پايداري جامعه سالم از سوي وزارت رفاه تدوين شده است.
جمعيت هدف چتر ايمني رفاه اجتماعي بر اساس آيين نامه مصوب به سه گروه درآمدي جمعيت زير خط فقر شديد، مابين خط فقر شديد و خط فقر مطلق و جمعيت بالاتر از خط فقر مطلق جامعه سالم تقسيم مي شوند كه اقدامات جبراني چتر ايمني براي دو گروه اول و دوم و اقدامات ارتقايي و پيشگيرانه براي كليه گروه هاي مذكور هدف گذاري شده و بر اين اساس براي كاهش مخاطرات و تعميم پوشش كامل گروه هاي آسيب پذير، محدوده  ۱۰ درصدي درآمدي بالاتر از خط فقر مطلق به جمعيت گروه دوم اضافه مي شود.
مرجع تعيين سبد مطلوب غذايي جمعيت تحت پوشش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بوده و اين وزارتخانه موظف است ظرف مدت ۴۵ روز نسبت به تعيين الگوي تغذيه مناسب مشتمل بر نيازهاي حداقل،  تغذيه مكمل و آموزشهاي مورد نياز گروه هاي آسيب پذير بويژه كودكان و مادران باردار و شيرده اقدام كند.
همچنين بر اساس اين آيين نامه وزارت رفاه و تأمين اجتماعي مكلف است بر مبناي اين سبد، معادل درآمدي خط فقر شديد را سالانه و معادل درآمدي خط فقر مطلق را در شش ماهه اول هر سال با استفاده از آمارهاي مركز آمار ايران و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران محاسبه و پس از تأييد شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي اعلام كرده و مبناي اجراي اين آيين نامه قرار دهد.
گفتني است بر اساس آمار در حال حاضر حدود يك ميليون نفر از افراد جامعه زير خط فقر مطلق گرسنگان (حدود ۴ درصد جمعيت ۱۷ درصدي زير خط فقر نسبي) هستند كه تمام درآمد آنها حداقل كالري مورد نيازشان را نيز تأمين نمي كند. اين افراد به عنوان آسيب پذيرترين گروه جامعه در اولويت چتر ايمني رفاه قرار دارند.
اين درحاليست كه تمام افراد جامعه با توجه به ميزان نياز و قرار گرفتن در يكي از لايه هاي فقر در زير چتر ايمني قرار مي گيرند؛ به گونه اي كه پس از لايه «فقر تغذيه» افراد به ترتيب بر اساس «فقر ناشي از كفايت و گستردگي پوششهاي بيمه اي» «ريسكهاي اقتصادي، طبيعي و حوادث غيرمترقبه» و «فقر ناشي از حوادث ناشي از كار» زير پوشش چتر ايمني مي روند.

هشت درصد بيماران براي ترخيص، اموال
خود را مي فروشند
ايرنا: حدود هشت  درصد بيماران  در كشور براي ترخيص  از بيمارستانهاي  دولتي  علاوه  بر خرج  پس  اندازهاي  خود، مجبور به  فروش بخشي  از اموال  و دارايي هاي  خود نيز هستند.
حميدرضا جوادي  افزود: همچنين  ۲۱درصد از بيماران  مجبور به  قرض  گرفتن  و ۲۹ درصد نيز جهت  ترخيص  مجبور به  وام  گرفتن  از بيمارستان هستند.
وي  با اشاره  به  اين  مطلب  كه  متاسفانه  از امكانات  بيمارستان هاي  مجهز به دستگاههاي  پيشرفته  تنها مردم  شهرنشين  بهره  مي برند، افزود: مردم  روستاها و افراد فقير در شهرها از توان  استفاده  از اين  امكانات  محروم  هستند.
وي  با بيان  اين  مطلب  كه  كشور ژاپن  بخش  زيادي  از رشد اقتصادي  خود را مرهون بهره وري  است ، افزود: متاسفانه  در كشور ما نه  تنها بهره وري  سهم  چنداني  در رشد اقتصادي  ندارد، بلكه  اثر منفي  نيز داشته  است .
به  گفته  حميدرضا جوادي  سال  گذشته  رشد اقتصادي  كشور حدود ۸/ ۵ درصد بوده  است كه  اگر بهره وري  صفربود اين  رقم  به  شش  درصد مي رسيد، ولي  چون  بهره وري  منفي بود، اين  رقم  كاهش  يافت .
رئيس  دانشگاه  علوم  پزشكي  قزوين  افزود: در برنامه  چهارم  توسعه  بايد رشد اقتصادي  كشور به  ۵/۸ درصد برسد كه  پيش  بيني  شده  است  در اين  ارتباط بهره وري  ۳۰ درصد نقش  داشته  باشد.

جسته ، گريخته
ثبت نام كارداني بدون كنكور آغاز مي شود
فارس: ثبت نام كارداني پيوسته بدون كنكور دانشگاه آزاد اسلامي، از روز شنبه، ۴ تيرماه همزمان در سراسر كشور آغاز مي شود.
رييس مركز آزمون اين دانشگاه امروز در يك نشست مطبوعاتي گفت: داوطلبان مي توانند دفترچه هاي ثبت نام خود را از طريق باجه هاي پستي تحويل گرفته و با توجه به مندرجات و ضوابط منتشر در آن نسبت به ثبت نام و ارسال مدارك به مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي، از طريق باجه هاي پستي اقدام كنند. ناصر اقبال، ارزش مدرك اين دوره را معتبر دانست و تصريح كرد: ارزش مدرك كارداني پيوسته بدون كنكور دانشگاه آزاد اسلامي، تفاوتي با مدارك سنوات قبل ندارد و از نظر نظام وظيفه نيز كليه مشمولين، شامل نظام وظيفه شده و شهريه نيز تفاوتي با سال هاي گذشته نكرده است.
وي با اشاره به اينكه اين ثبت نام صرفاً متعلق به ديپلمه هاي فني حرفه اي كار و دانش و فارغ التحصيلان هنرستان هاي قديم است، ادامه داد: دانش آموزان دبيرستاني و پيش دانشگاهي مجاز به ثبت نام در اين دوره نيستند. چون پذيرش بر اساس معدل ديپلم صورت مي گيرد.
بايد با مدارس ناامن مدارا كرد
فارس: وزير آموزش و پرورش مهمترين مشكل آموزش و پرورش كشور را در حال حاضر خطري به نام ساختمانهاي نامناسب اعلام كرد. مرتضي حاجي افزود: مجلس شوراي اسلامي در زمان تنظيم بودجه كشور در مورد بودجه آموزش و پرورش آنچه را كه دولت در لايحه بودجه ارائه كرده بود، تصويب كرد. وي گفت: اما آموزش و پرورش پيشنهادهاي شفاهي و كتبي بسياري را در خصوص مشكلات خود مانند مدارس خطرآفرين عنوان كرده بود و خواستار تخصيص اعتباري بيشتر در اين موارد بود. حاجي اظهار داشت: در هر حال دولت اعتبار لازم براي نوسازي و بازسازي مدارس خطرآفرين را تصويب نكرد و در اين حالت تنها ما مي توانيم با شرايط موجود مدارا كنيم.
رانندگان تاكسي بيمه مي شوند
004560.jpg
گروه اجتماعي: براساس مصوبه هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي، تمامي رانندگان تاكسي تحت پوشش سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني تهران كه كمتر از ۵۰ سال سن دارند، از ابتداي مهر ماه سال جاري تحت پوشش قانون تأمين اجتماعي قرار مي گيرند.به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي، در صورتي كه دارنده تاكسي داراي سوابق پرداخت حق بيمه باشد، به ميزان اين سابقه بر سن ۵۰ سال افزوده خواهد شد.
بر اين اساس ليست اسامي دارندگان تاكسي به تدريج و حداكثر تا پايان سال جاري از طرف سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني تهران براي سازمان تأمين اجتماعي ارسال خواهد شد و مسئوليت تنظيم و ارسال ليست و پرداخت حق بيمه دارندگان تاكسي تحت پوشش طبق ماده ۳۹ قانون تأمين اجتماعي برعهده سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني تهران است.
بيكاري در آلمان زاد و ولد را كاهش داده است
ايرنا: كارشناسان امور اجتماعي آلمان از كاهش چشمگير زاد و ولد در اين كشور و مشكل كهولت سني در آن نگران هستند.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، در حالي كه بيشتر كشور هاي جهان سوم با مشكل انفجار جمعيت روبه رو هستند، آخرين آمارها در مورد زاد و ولد در كشورهاي غربي حاكي از كاهش آن در آلمان به كمترين حد خود بين تمام كشورهاي جهان است.بيكاري بسيار بالا در آلمان و ضعف حمايت دولتي از كودكان و نبود تضمين هايي براي دستيابي به مهدكودك از جمله عوامل مؤثر در بروز كهولت و كاهش زاد وولد در اين كشور است.

سالانه بيش از ۸۰ ميليون واحد خون در سراسر
جهان اهدا مي شود
گروه اجتماعي: سالانه بيش از ۸۰ ميليون واحد خون در سراسر جهان اهدا مي شود، اما فقط ۳۹ درصد آن مربوط به كشورهاي در حال توسعه است كه ۸۲ درصد از جمعيت جهان را تشكيل مي دهند.
مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، امسال براي دومين بار روز جهاني اهدا كنندگان خون ۱۴ ژوئن ۲۰۰۵ برابر با ۲۴ خرداد ۱۳۸۴ از سوي ۱۹۲ كشور عضو سازمان جهاني بهداشت با شعار: «ستودن اهدائي شما» گرامي داشته مي شود.
بر پايه اين گزارش روز جهاني اهداي خون بر اين واقعيت تاكيد دارد كه اهدا كنندگان داوطلب بهترين منابع ارائه خون ايمن هستند، زيرا آنان در معرض كمترين آلودگي ها كه ممكن است از طريق خون منتقل شود، قرار دارند.
براساس اين گزارش، مدير كل سازمان انتقال خون استان تهران گفت: اهميت دادن به سلامت افراد اهدا كننده خون در واقع اهميت دادن به سلامت جامعه است.
دكتر زهره عطارچي افزود: اهدا كننده مستمر كسي است كه در طول يك سال ۲ بار خون اهدا مي كند و ۲ بار خونش مورد آزمايش قرار گرفته، معاينه و مشاوره مي شود.
وي تصريح كرد: اهدا كنندگان مستمر به دليل آشنايي كه با شرايط لازم براي داشتن خون سالم دارند، خونشان چندين بار سالم تر از اهدا كنندگان ديگر است.
مدير كل سازمان انتقال خون استان تهران در آستانه روز جهاني تقدير از اهدا كنندگان خون خاطر نشان كرد: بدون حضور اهدا كنندگان سازمان انتقال خون قادر به ادامه حيات نخواهد بود و ما اميدواريم كه تمامي افرادي كه از سلامت خونشان اطمينان دارند به عنوان يك وظيفه اجتماعي اين سازمان را كمك كنند.
دكتر عطارچي با اشاره به اين مطلب كه از هر واحد خون ۳ واحد فراورده هاي خوني تهيه شده و براي ۳ بيمار مورد استفاده قرار مي گيرد، گفت: اهميت سلامت خون اهدا كننده نيز به همين خاطر است، چرا كه هر واحد خون آلوده مي تواند ۳ بيمار را آلوده كند.
زهره عطارچي اظهار داشت: سازمان انتقال خون در آستانه روز جهاني تقدير از اهداكنندگان از بين افرادي كه بيش از ۱۰۰ بار خون اهدا كرده اند ، به قيد قرعه چند نفر را انتخاب كرده و با دادن نشان اهدا كننده دايم و لوح افتخار از آن ها تقدير به عمل خواهد آورد، ضمن اين كه در اين روز به تمامي اهدا كنندگان خون گل اهدا مي شود.

نخستين كنفرانس حوادث رانندگي برگزار مي شود
نرخ كشندگي آسيبهاي جاده اي در كشورهاي
در حال توسعه رو به افزايش است
گروه اجتماعي: در شرايطي كه نرخ كشندگي آسيبهاي جاده اي در كشورهاي پردرآمد روبه كاهش گذاشته است، اين نرخ در كشورهاي در حال توسعه (بخصوص در آسيا) به سرعت در حال افزايش است به طوري كه صدمات و جراحات مرتبط با تصادفات سومين علت اصلي از دست رفتن عمر در سراسر جهان خواهد بود.
براساس آخرين گزارش سازمان جهاني بهداشت، صدمات ناشي از حوادث جاده اي و رانندگي، به طور تقريبي مسئول يك سوم از بار بيماران حاد در بسياري از بيمارستانهاي كشورها با درآمد كم تا متوسط مي باشد.
با توجه به رقم تخميني ۳/۱ميليون مرگ در سال به دليل آسيب هاي ناشي از ترافيك جاده اي نبايد فرصت حفظ اين همه زندگي را به راحتي از دست داد.
براساس اين گزارش نخستين كنفرانس بين المللي حوادث رانندگي و جاده اي از سوي دانشگاه تهران با همكاري سازمانهاي مرتبط با هدف شناسايي پتانسيل ها و برنامه هاي موجود و راهكارها، براي حل معضل سوانح رانندگي و ايجاد بستري مناسب براي تعامل دست اندركاران در سطح ملي و بين المللي در تاريخ ۳۰ آذر ماه سال جاري برگزار مي شود.
عمده ترين محورهاي اين كنفرانس عبارتنداز، ايمني راه و خودرو، مقررات و نقش پليس، نجات و فوريتهاي پزشكي است.
همچنين بررسي ريشه هاي روان شناختي حوادث، ابعاد جامعه شناختي، جايگاه مسايل آموزشي و تربيتي و مديريت سوانح و هماهنگي سازمانهاي مرتبط از ديگر محورهاي اين كنفرانس مي باشد .

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |