سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۲ - Jun 14, 2005
درپي انفجارهاي كور در اهواز و تهران روي داد
واكنش هاي داخلي و خارجي به انفجارهاي تروريستي
004614.jpg
گروه سياسي:روز يكشنبه ۴ انفجار در اهواز ۸ كشته و بيش از ۸۰ مجروح بر جاي گذاشت. سه گروه به نامهاي شهداي عرب خوزستان، افواج النهضه و المسلحه الاهواز و جبهه دموكراسي خلق عرب مسئوليت اين انفجارها را بر عهده گرفت.
اين در حالي بود كه معاون امنيتي انتظامي وزير كشور شيوه بمب گذاري انجام شده را مشابه روش هايي خوانده كه در گذشته از سوي استخبارات عراق به كار گرفته مي شده است.
با قراردادن اين مشابهت و سخنان مسئول كميته تبليغات شوراي عالي امنيت ملي مبني بر اينكه گروههاي تروريستي مسلح با هدايت آمريكا از خاك عراق به داخل ايران نفوذ كرده اند
توجه جدي تر به مرزها آن هم در چنين شرايطي را ضروري تر مي نمايد. جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم اين انفجارهارا نقدي جدي به نيروهاي امنيتي و نظامي مي داند كه نتوانستند در اين شرايط دقت عمل بيشتري داشته باشند.
مردم در گفتگو با خبرنگار ما ايجاد فضاي ناامن و تاثيرگذاري بر روند تصاعدي حضور حداكثري مردم را دو علت اصلي اين انفجارات كور مي دانند كه درخارج طراحي شده و متاسفانه عده اي درصدد ايجاد شرايطي هستند تا با القاء نوعي ناامني و بحران، فضاي كشور را از حالت عادي به سمت غيرعادي به نوعي بكشانند كه ضرورت حضور بيشتر نيروهاي امنيتي و انتظامي طرح شود.
عكس العمل مردم به سخنان نادران نماينده مجلس بود كه بعد از انفجار تهران با انتقاد از دستگاههاي اطلاعاتي و امنيتي كشور خواستار ايفاي نقش بيشتر بسيج شده بود و اين اظهارات ابهاماتي را در ميان مردم بوجود آورد و نوعي نگراني را دامن زد.
همانطور كه گفتيم ترديدي وجود ندارد كه انفجارهاي اخير براي مرعوب كردن مردم و جلوگيري از حضور حداكثري پاي صندوق هاي راي است كه توسط قدرتهاي استعماري برنامه ريزي شده است.
در اين خصوص، علاوه بر محكوم كردن اين حوادث از سوي كانديداهاي رياست جمهوري، رؤساي ستادهاي آنها نيز در اين خصوص اظهارنظر نمودند.
زري بافان رئيس ستاد انتخاباتي احمدي نژاد حوادث اهواز و تهران را مشكوك خواند و از مسئولان خواست براي يك بار هم كه شده اين حوادث را ريشه يابي و با آن برخورد كنند. فرهنگي سخنگوي ستاد انتخاباتي لاريجاني عوامل بمب  گذاري را كساني دانست كه با كليت نظام و ملت ايران مخالفند.
سخنگوي ستاد رضايي هم اين كارها را اقدامي سازمان يافته از خارج دانست كه با سه هدف تحت الشعاع قراردادن فضاي انتخابات، كاهش حضور حداكثري و ايجاد فضاي ناامن در ايام انتخابات صورت گرفته است.
سخنگوي ستاد قاليباف هم خواست با تلاش شبانه روزي ضمن اعلام اعتماد و اطمينان به مردم براي جلوگيري از وقايع مشابه، عوامل آن را شناسايي و سريعاً  با آنها برخورد شود.
سخنگوي ستاد كروبي نيز با محكوم كردن بمب گذاريها آن را براي كمرنگ كردن وضعيت انتخابات خواند. رئيس ستاد دكتر معين هم انفجارهاي اخير را براي برهم زدن فضاي انتخابات دانست.
رئيس ستاد مهرعليزاده هم ضمن محكوم كردن بمب گذاري ها، هدف اين افراد را ايجاد ناآرامي و برهم زدن امنيت كشور  خواند.
سخنگوي ستاد هاشمي هم در اين رابطه گفت: همانطور كه برگزاري پرنشاط اين انتخابات كليه دلسوزان انقلاب را خوشحال مي كند، ضدانقلاب را هم بر آن مي دارد تا درجهت مرعوب كردن مردم براي عدم حضور گام بردارد.
اقدامات ضدانقلابي بمب گذاري در رسانه هاي خارجي هم واكنش گسترده اي داشت اما اين اقدام تروريستي تنها با «انفجار بمب» توصيف شد.
نيويورك تايمز نوشت: انفجار بمب در ايران ۱۰ كشته بر جاي گذاشت.
گاردين هم نوشت: روز يكشنبه انفجارها در تهران و جنوب ايران جان ۹ تن را گرفت.
روزنامه لس آنجلس نيز با انتشار گزارشي با عنوان بمب گذاري ها ايران را پيش از انتخابات لرزاند نوشت: درست ۵ روز پيش از انتخابات ملي رياست جمهوري در ايران ۶ انفجار در اهواز و تهران حداقل ۹ كشته بر جاي گذاشت.
خبرگزاري رويتر، بي بي سي، آسوشيتدپرس، سينهواي چين و تعداد ديگر از روزنامه هاي اروپايي بدون تروريستي خواندن اين بمب گذاريها به آن اشاره نمودند.

بررسي تطبيقي شرايط داوطلبان رياست جمهوري
كشورهاي مختلف
ايسنا: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در آستانه برگزاري نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با انجام يك مطالعه تطبيقي، شرايط و ضوابط داوطلبان رياست جمهوري در كشورهاي مختلف را مورد بررسي قرار داد.
دفتر مطالعات سياسي مركز پژوهشهاي مجلس در مطالعه تطبيقي، داوطلبان رياست جمهوري كشورهاي مختلف را به دليل تفاوت نظام هاي سياسي حاكم بر كشورها، عوامل سياسي و اجتماعي و اهميت و جايگاه منصب انتخابي بسيار متفاوت و متغير دانست.
در اين گزارش شرايطي چون تابعيت، سن، جنس، نداشتن محكوميت كيفري، داشتن سمت ها و مناصب دولتي و عمومي براي داوطلبان رياست جمهوري كشورهاي مختلف نيز مورد بررسي قرار گرفته است.
دفتر مطالعات سياسي مركز پژوهش ها با استناد به قانون اساسي افزود: براي داوطلبان نامزدي رياست جمهوري در قانون اساسي كشور، محدوديت هايي وجود دارد كه براي داوطلبان ساير مناصب انتخابي از جمله نمايندگي اين محدوديت ها پيش بيني نشده است كه از آن جمله، شرط ايراني الاصل بودن، پيروي از مذهب رسمي  كشور و تأكيد بر مديريت و تدبير و امانت و تقواي داوطلبان رياست جمهوري مي باشد.
بر اساس اين گزارش، از شرايط داوطلبان رياست جمهوري در ايران كه قانون اساسي جمهوري اسلامي  بر آن تأكيد دارد، تابعيت ايراني و ايراني الاصل بودن داوطلبان انتخابات رياست جمهوري مي باشد.
اين گزارش در خصوص سن داوطلبان رياست جمهوري مي افزايد: سن داوطلبي براي رياست جمهوري در آمريكا حداقل ۳۵ سال و در فرانسه سن انتخاب شدن برابر با سن راي دهندگان ۲۳ سال مي باشد در حالي كه در جمهوري اسلامي  قانون شرط سني مشخصي براي داوطلبين رياست جمهوري تعيين نكرده است، اما قدر مسلم مي توان گفت كه سن داوطلبي براي تصدي سمت رياست جمهوري در ايران فاصله زيادي با سن راي دادن در انتخابات دارد.
دفتر سياسي مركز پژوهش ها در گزارش خود، ضمن بحث پيرامون محروميت از حق انتخاب شدن به دليل داشتن محكوميت هاي كيفري، با تقسيم بندي جرايم داوطلبان رياست جمهوري به جرايم انتخاباتي و غير انتخاباتي تصريح كرد: در آلباني، ارمنستان، بلاروس، بوسني و هرزگوين، پاكستان، اسلواكي، فرانسه و بسياري كشورهاي ديگر، جرائم قوانين انتخاباتي مانع نامزدي براي رياست جمهوري مي شود و در جرايم غير انتخاباتي نيز در برخي كشورها هرگونه سابقه كيفري مانع از نامزدي براي رياست جمهوري مي شود و در كشورهايي چون تركيه، ورشكستگي، اعسار و داشتن بدهي هاي پرداخت نشده نيز از موانع نامزدي در سمت رياست جمهوري به شمار مي آيند.

هاشمي شاهرودي:
انفجارهاي اخير موجب حضور گسترده 
مردم در پاي صندوق هاي رأي مي شود
ايسنا: رئيس قوه قضاييه وقوع حوادث تروريستي اخير در شهرهاي تهران و اهواز را نشانه ترس و نااميدي دشمن از شور و شعور مردم و مسئولان براي برگزاري انتخابات برشمرد.
آيت الله هاشمي  شاهرودي رئيس قوه قضاييه روز گذشته در جلسه مسئولان عالي قضايي با تبريك ولادت حضرت زينب(س) و روز پرستار، حضور پرشور قشرهاي مختلف مردم در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را تضمين كننده اقتدار و انسجام نظام جمهوري اسلامي و يأس و نااميدي دشمنان انقلاب دانست.رئيس قوه قضاييه با اشاره به حادثه تروريستي وقوع انفجار در شهرهاي اهواز و تهران، آن را نشانه ترس و نااميدي دشمن از شور و شعور مردم و مسئولان براي برگزاري انتخابات پرشكوه در روز جمعه ۲۷ خرداد برشمرد و با تسليت به خانواده شهداي اين دو حادثه تروريستي گفت: حادثه اسفناك انفجار بمب در اهواز و تهران موجب تأثر و تألم شد و نشان داد كه دشمنان انقلاب مي خواهند با توسل به انواع توطئه ها، ترور و انفجار بمب، شركت جريانات و قشرهاي مختلف در انتخابات را كمرنگ كنند و از اين طريق به مردم و نظام جمهوري اسلامي ضربه بزنند.
هاشمي  شاهرودي با آرزوي شفاي عاجل براي مجروحان و مصدومان حادثه بمب گذاري افزود: اين گونه توطئه ها و شهيد و مجروح كردن هموطنان غيور و هوشيار در اين مملكت اسلامي  نه تنها مردم را دلسرد نمي كند، بلكه موجب وحدت بيشتر مردم و حضور گسترده تر آنها در پاي صندوق هاي راي مي شود.
وي با اشاره به حضور گسترده مردم در مجموعه انتخابات گذشته حتي در دوران جنگ تحميلي و ساير توطئه هاي دشمنان نظام تأكيد كرد: مطمئنا حضور پررنگ قشرهاي مختلف مردم با هر گرايش و سليقه سياسي در پاي صندوق هاي راي، پايبندي و تعهد مردم و گروه هاي مختلف سياسي به نظام مقدس جمهوري اسلامي را به جهانيان نشان خواهد داد.

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح:
رأي بيشتر موجب افزايش اقتدار ملي است
ايسنا: سردار سرلشكر بسيجي سيد حسن فيروزآبادي - رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، در جمع گروهي از مقامات عاليه  نظامي كشور و كاركنان نيروهاي مسلح، از امت هميشه بيدار اسلامي و جميع كاركنان نيروهاي مسلح دعوت كرد  كه همچون گذشته در انتخابات رياست جمهوري شركت نمايند.
سرلشكر فيروزآبادي در اين مراسم گفت: روز ۲۷ خرداد، روز برگزاري انتخابات باشكوه رياست جمهوري در كشورمان  است. از همه  ملت شريف، مرد و زن، نوجوان و جوان به خصوص همرزمان عزيزم در نيروهاي مسلح و خانواده  محترمشان و فرزندان عزيز نيروهاي مسلح، سربازاني كه در خدمت مقدس دفاع از جمهوري اسلامي خدمت مي كنند دعوت مي كنم كه همه با هم در پاي صندوق هاي اخذ راي حاضر بشوند و به رئيس جمهور مورد نظر خودشان راي بدهند.
عضو شوراي عالي امنيت ملي در ادامه گفت: ما نظامي ها هر كدام يك راي داريم و راي خود را با بصيرت و تشخيص به صندوق ها مي ريزيم.بنده به عنوان رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح همين كار را مي كنم، همه برادران نظامي در ارتش، سپاه، وزارت دفاع، نيروي انتظامي و بسيج هم به همين ترتيب عمل كنند.مهم اين است كه ويژگي هايي را كه مقام معظم امامت و ولايت حضرت آيت الله العظمي  خامنه اي تعيين كردند كه يك رئيس جمهور اصلح و شايسته باشد براي نظام، در نظر بگيريم.
سرلشكر فيروزآبادي در ادامه در خصوص حضور مردم در پاي صندوق هاي اخذ راي و ارتباط آن با اقتدار ملي، گفت: در كشوري كه انقلاب اسلامي، مردم سالاري ديني را به همه هديه كرده است انتخابات از اركان اصلي است و شركت در انتخابات مستحكم كردن پايه هاي حكومت مردمي است. شركت در انتخابات، تكليف ديني و ملي و اخلاقي است. رأي بيشتر در انتخابات مثل يك سرباز بيشتر در جبهه موجب افزايش اقتدار ملي است. شركت حداكثري مردم در انتخابات تضمين امنيت ملي و بهترين قدرت بازدارندگي است.

دو توصيه خيلي جدي
داوطلبان محترم انتخابات رياست جمهوري!
علي اكبر اشعري
- هرچند تا پايان ساعات راي گيري وقت زيادي باقي نمانده، ولي به هرحال از قديم گفته اند وقت طلاست؛ اگر به نظرسنجي ها اعتقاد و اعتماد داريد، نگاهي به نظرسنجي ها بكنيد و رابطه آن را با صعود و نزول موقعيت هريك از كانديداها در نتايج نظرسنجي ها بسنجيد. اين كار مي تواند به شما در انتخاب رفتار مناسب تبليغاتي در فرصت باقيمانده كمك كند.
- ضمن اين كه قاعدتا تا آخرين دقايق فرصت تبليغاتي سعي خواهيد كرد تا شايد نظر راي دهندگان بيشتري را به سمت خود جلب نماييد، اما شايد بد نباشد از هم اكنون به فكر راي نياوردن هم باشيد؛ هرچند ممكن است تصورش هم برايتان خوشايند نباشد. ولي واقعيتي است كه بايد آن را پذيرفت. هرچند آنانكه دنبال ايفاي وظيفه بوده اند، پيروزي و شكست براي شان مفهومي ندارد و از اين كه توانسته اند به وظيفه خود عمل كنند درهرحال خوشحالند.

اخبار كوتاه
روحاني: فعاليت هاي هسته اي ايران هيچ تأثير سوئي بر
محيط زيست و كشورهاي همسايه ندارد

ايسنا: حسن روحاني گفت: براي مقامات عربستان شفاف ساختيم كه فعاليت هاي هسته اي ما در راستاي قوانين و مقررات معاهدات بين المللي است و بر محيط زيست و كشورهاي همسايه تاثيري ندارد.
به گزارش روزنامه الرياض چاپ عربستان، حسن روحاني - دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران قبل از ترك رياض در فرودگاه اين شهر در يك مصاحبه خبري در جواب اين سوال كه آيا در اين ديدار توافقي براي تسليم سعودي هاي دستگير شده توسط ايران صورت گرفته است؟ پاسخ داد: هم اكنون نزد ما ايراني ها سعودي دستگير شده وجود ندارد؛ البته در سابق چندين نفر دستگير شده بودند كه به مقامات عربستاني تحويل داده شدند.
وي ادامه داد: اين مذاكرات پيشرفت هاي خوبي در زمينه  همكاري امنيتي مخصوصا در مبارزه با تروريسم و بقيه زمينه هاي روابط دو كشور صورت گرفت.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران افزود: مي خواستيم كه پرونده هسته اي ايران به طور واضح و شفاف براي مقامات عربستان و به  خصوص اميرعبدا... ارايه شود.
ايران بيانيه شوراي همكاري خليج فارس عليه
سه جزيره ايراني را رد كرد

ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه ايران مفاد بيانيه نود و پنجمين اجلاس وزراي امور خارجه شوراي همكاري خليج فارس در خصوص جزاير سه گانه  ايراني ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك را به طور كامل رد كرد.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان گفت: اين سه جزيره بخش جدايي ناپذير سرزمين ايران بوده و خواهند بود و ادعاهاي مطرح شده در اين مورد فاقد پايه  حقوقي بوده و بي اساس است و از نظر جمهوري اسلامي  ايران كاملا مردود مي باشد.
وي دخالت جانبدارانه  طرف هاي ثالث در سوءتفاهم جزيي موجود ميان ايران و امارات درباره  جزيره  ابوموسي را در حالي كه تماس و گفت وگو ميان دو طرف در سطوح مختلف وجود دارد، نشانه  حسن نيت اين طرف ها ندانست و خاطرنشان كرد: همانطور كه قبلا هم اعلام كرده ايم، اين سوء تفاهم فقط از طريق مذاكرات دوجانبه برطرف مي شود.
پاكستان فشار آمريكا جهت انصراف از پروژه
خط لوله صلح را نپذيرفت

روزنامه  داون به نقل از منابع ديپلماتيك نوشت: اين اعتقاد وجود دارد كه پاكستان به آمريكا اطلاع داده كه نمي تواند با وجود مخالفت شديد واشنگتن، پروژه  خط لوله  گاز ايران به پاكستان و هند را ترك كند.
اين روزنامه  پاكستاني ادامه داد: اين پروژه در ديدار خورشيد محمود قصوري و كاندوليزا رايس، وزيران امور خارجه  پاكستان و آمريكا روز جمعه در واشنگتن مورد بحث قرار گرفت.
فضاي انتخاباتي دانشگاه ها مطلوب است
ايسنا: معاون فرهنگي نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها معتقد است: با توجه به نظرسنجي هاي انجام شده، حضور دانشجويان در عرصه انتخابات همانند حضور ساير جامعه و شايد بيشتر از آن خواهد بود.
حجت الاسلام «اكبري جدي» با بيان اينكه «فضاي انتخابات يك فضاي ويژه است»، گفت:  دانشجويان براي انتخابات رياست جمهوري امسال نسبت به انتخابات هاي گذشته فعاليت هاي بهتري داشته اند و حضور كانديداهاي احتمالي در پيش از اعلام صلاحيت ها و استقبال خوب دانشجويان نشانگر فضاي مساعد انتخاباتي در دانشگاه هاست، بنابراين در مجموع فضاي عمومي دانشگاه ها در بحث انتخابات مطلوب است و نگراني خاصي نبايد داشت. وي تصريح كرد: بدنه دانشجويي از قشر محدودي از دانشجويان طرفدار عدم شركت  استقبال نكرد و در نتيجه طرفداران آن به چند دسته تقسيم شده و وارد فعاليت هاي انتخاباتي شدند، البته در دانشگاه مانند جامعه برخي مسايل مانند طرح عدم شركت در انتخابات پيش مي آيد اما بدنه دانشجويي انگيزه خوبي براي فعاليت انتخاباتي دارد.
وي تنوع كانديداها، تغيير ديدگاه ها نسبت به انتخابات و افزايش اطمينان از تعيين كننده بودن آرا را از علل مهم ايجاد انگيزه در مردم براي شركت در انتخابات برشمرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |