سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۲ - Jun 14, 2005
نظام مهندسي نرم افزارموفقيت 
پروژه ها را تضمين مي كند
004548.jpg
گروه انفورماتيك: سمينار تخصصي تشريح فاز ۲ نظام مهندسي توليد و توسعه نرم افزار و توجيه شركت هاي انفورماتيكي، روز يكشنبه در دانشگاه صنعتي شريف، از سوي دبيرخانه شوراي عالي انفورماتيك برگزار شد.
دبير اجرايي اين همايش در گفت وگو با خبرنگار همشهري گفت: سال گذشته نظام مهندسي در فاز اول تدوين شد و طبق بخشنامه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به اجرا درآمد.
دكتر محمد سپهري راد افزود: در اين فاز برنامه ريزي هاي لازم براي تعيين وظايف اصلي كار مشخص شد يعني اين كه در سفارش يك پروژه چه مراحلي بايد دنبال شود.
وي در ادامه تصريح كرد: طراحي نظام مهندسي توليد و توسعه نرم افزار با هدف افزايش موفقيت پروژه هاي نرم افزاري بر اساس ضابطه ها و الگوهاي تبيين شده به منظور موفقيت در اجراي تهيه و تضمين كيفيت پروژه ها بوده است.
دبير شوراي عالي انفورماتيك به فاز دوم نظام مهندسي توليد و توسعه نرم افزار اشاره كرد و اظهار داشت: در فاز دوم تكاليف و وظايف شركت ها و توليدكنندگان و اين كه چه ضوابطي را براي موفقيت يك پروژه اجرا كنند كه در نتيجه آن كيفيت محصولات آنها تضمين شود مشخص شد.
وي افزود: اين سمينار در جهت توضيح و تشريح فاز دوم براي شركت هاي انفورماتيكي برگزار شد، و فضايي به وجود آورد تا از نظرات آنها استفاده كنيم تا بتوانيم در جهت بهبود اين نظام قبل از ابلاغ رسمي مشورت و كمك آنها را داشته باشيم.
سپهري راد با اشاره به چالش هاي پيش روي توليد و توسعه نرم افزار در كشور اظهار داشت: چالش ها در اين خصوص بسيار است و تعريف نامناسب پروژه، درخواست از پيمانكاران بدون در نظر گرفتن ضوابط مشخص و تدوين شده، روش هاي نامناسب ارزيابي پروژه ها و نداشتن ناظر كيفي، از جمله چالش هايي است كه سبب كاهش كيفيت در اجراي پروژه ها مي شود.
وي تصريح كرد: پايه ريزي و تدوين نظام مهندسي در جهت تدوين الگوهايي بوده است كه با رعايت آنها، چالش ها برطرف شده و يك پروژه از ابتدا يعني تعريف آن تا انتها يعني گرفتن پيمانكار و بستن قرارداد و نهايتاً اجرا و تحويل گيري و پشتيباني بعدي همه مراحل بر اساس ضوابط مدون انجام شده و بهبود كيفي حاصل شود. دبير اجرايي سمينار نظام مهندسي توليد و توسعه نرم افزار همچنين يادآور شد: رعايت ضوابط و حركت  شركت ها بر اساس الگوهاي مدون هزينه هاي سربار آنها را پايين آورده و اطمينان در تضمين كيفي محصول را بيشتر مي كند و نتيجتاً سبب آن مي شود كه سابقه خوبي از توليد كننده در اجراي موفق پروژه  باقي بماند.
سپهري راد در توضيح اين كه اين نظام بر اساس استانداردهاي جهاني است خاطرنشان كرد: استانداردهاي جهاني بسيار است، اين نظام هم بر پايه استانداردهاي جهاني پايه ريزي شده است كه شرايط ايران هم در آن گنجانده شده تا اجراي آن به واقعيت نزديك شود.
وي افزود: اما هر چقدر كه زمان بگذرد و در اجراي اين نظام پيش رويم مي توانيم استانداردهاي بيشتر و قوي تر و دقيق تري به كار ببريم و ما فعلاً در ابتداي اين راه هستيم.
دبير شوراي عالي انفورماتيك به بحث نظارتي كيفي بر روند كاري شركت ها و توليد نرم افزار اشاره كرد و يادآور شد: افزايش كيفيت يك فرآيند دائمي است بنابر اين نظارت دائمي هم صورت مي گيرد.
سپهري راد در پاسخ به اين سؤال كه آيا حضور در نمايشگاه هاي بين المللي سبب رشد و ايجاد انگيزه در توليد كنندگان داخلي براي رسيدن به استانداردهاي جهاني و ارتقاء كيفي محصولاتشان مي شود، اظهار داشت: شركت در نمايشگاه هاي بين المللي سبب افزايش كيفيت محصولات توليد كنندگان مي شود، اما اين نكته مهم است كه نمايشگاه بيشتر جنبه حضور و معرفي داشته و همچنين زمينه تجارت و فروش را هموارتر مي كند و اگر يك شركت قادر است در نمايشگاهي شركت كند، به اين معناست كه از يك حداقلي برخوردار است يا حداقل محصولي دارد كه مي تواند در قيمت و كيفيت  با ديگر توليد كنندگان رقابت كند.
وي افزود: استانداردهاي نظام مهندسي مخصوص عموم شركت ها در داخل كشور است و شركت هايي كه مي خواهند در كار صادرات باشند، شايد نياز به ضوابط و روش هاي ديگري داشته باشند.
سپهري راد در پايان يادآور شد: اما حضور در نمايشگاه ها و ايجاد انگيزه براي بالا بردن سطح كيفي محصولات مؤثر است.همچنين مسئول كميته نرم افزار و عضو هيأت مديره انجمن شركت هاي انفورماتيك در گفت وگو با همشهري در اين باره گفت: حضور در نمايشگاه هاي بين المللي مانند cebit آلمان چهره عمومي ايران را به معرض نمايش گذاشته و هويت علمي را اثبات مي كند.
وي افزود: ايران سه دوره در cebit و سه دوره در Gitex به طور متوالي حضور داشت كه هر سال موفقيت هاي بيشتري را كسب كرد و در سطح جهان هويت و دستاوردهاي علمي و خصوصاً نرم افزاري را به جهان معرفي كرد.
وي اظهار داشت: هدف حضور در اين نمايشگاه ها تنها ارائه محصول و فروش آن نيست بلكه نمايشگاه محلي براي عرضه محصول و كسب تجربه است.خوانساري ابراز اميدواري كرد و گفت: ايران هنوز فرصت دارد تا حضور شايسته تري در نمايشگاه هاي بين المللي در سطح نرم افزار و ديگر شاخه هاي ICT داشته و خود را به جهان معرفي كند، زيرا هنوز برخي كشورها در نمايشگاه ها حضور ندارند و برخي حضور اول خود را تجربه مي كنند.

رباتيك ايران در راه ژاپن
004551.jpg
گروه انفورماتيك: مسابقات ربوكاپ بين المللي در حاشيه همايش ربوكاپ اواخر تير ماه در ژاپن برگزار مي شود و تيمهاي رباتيك ايران كه اينك در حال آمادگي بسر مي برد در آن حضور خواهد يافت.
سرپرست مركز تحقيقات رباتيك دانشگاه صنعتي اميركبير در گفت وگو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب گفت: سازمان جهاني ربوكاپ كه از سوي دانشمندان و محققان در سال ۱۹۹۶ ميلادي با هدف توسعه تحقيقات در زمينه علوم رباتيك و هوش مصنوعي ايجاد شده است حدودا تير ماه هر سال در سطح جهاني برگزار مي شود.
مهندس آرش رحيمي افزود: اين سازمان در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰ تيمي برتر از ميان تيم هاي رباتيك جهان را آماده كند و در مسابقه اي، جام جهاني سال ۲۰۵۰ را شكست دهد.وي با اشاره به مسابقه ماه آينده در ژاپن گفت: در اين مسابقه كه حدودا ۱۰ روز به طول مي انجامد، سه هزار شركت كننده در قالب تيمهاي مختلف در بخش هاي شبيه سازي و ساخت رباتيك گردهم مي آيند.
رحيمي خاطر نشان كرد: مسابقات در سطح بالايي از رقابت بين تيمهاي برتر دنيا انجام شده و برترين ها مشخص و به عنوان ليدر تحقيق معرفي مي شوند.
وي يادآور شد: همچنين نشست هايي نيز در موضوع رباتيك و هوش مصنوعي و پيرامون آنها با حضور دانشمندان و دانشجويان و محققان با ارائه مقالات و آخرين دستاوردهاي آنان برگزار مي شود.
رحيمي تصريح كرد: سابقه فعاليت رباتيك در ايران به سال ۱۹۹۹ ميلادي برمي گردد كه در سال ۲۰۰۳ به طور رسمي در ايتاليا شركت كرد و تيم شبيه سازي دانشگاه اميركبير مقام اول و تيم شبيه سازي فوتبال مقام هفتم يعني بهترين مقام تا آن زمان براي ايران را كسب كرد.
وي ادامه داد: در سال ۲۰۰۴ در رشته شبيه سازي فوتبال سه بعدي تيم رباتيك مركز تحقيقات رباتيك اميركبير مقام اول را در سطح جهاني كسب كرد و تيم شبيه سازي امداد اين مركز نيز موفق به كسب جايزه ويژه انجمن بين المللي مهندسي كنترل شد.
وي تصريح كرد: امسال نيز تيمهاي دانشگاه در ۴ تيم و ۴ رشته شبيه سازي امداد، شبيه سازي فوتبال ۲ بعدي و ۳ بعدي و شبيه سازي مربي فوتبال در مسابقات جهاني در ژاپن شركت خواهند كرد.
سرپرست مركز تحقيقات رباتيك دانشگاه اميركبير به چالش هاي موجود در رباتيك ايران اشاره كرد و افزود: تيمهاي برنده به خاطر رقابت غرض ورزانه با يكديگر، باعث انتشار اخبار اشتباه از مسابقات جهاني در بين اقشار جامعه مي شوند.
رحيمي همچنين تاكيد كرد: رباتيك و برگزاري مسابقات در ايران متولي ندارد و نظارتي خاص بر آن صورت نمي گيرد، اگر ۷ تيم شركت كننده داشته باشيم و ۵ تاي آن در حد مطلوب نباشند، بايد فكر اساسي براي آن صورت بگيرد كه در غير اينصورت سرمايه هاي ملي به هدر مي رود.
وي افزود: مسابقات اصلي در سطح محدودي برگزار مي شود به طوري كه جنبه ارزيابي توانمندي و بررسي براي حضور قوي در سطح بين المللي بر آن وجود ندارد.
رحيمي تصريح كرد: تا به حال ۷ دوره مسابقات داخلي برگزار شده است كه ۴ دوره آن به صورت يك دوره داخلي و ۳ دوره utopen آزاد اميركبير در سطح بين المللي بوده است.
وي در زمينه هوش مصنوعي خاطر نشان كرد: در مسابقات رباتيك و شبيه سازي، بيشتر بحث شبيه سازي به زمينه هوش مصنوعي توجه دارد و تيمهاي شركت كننده از روشهاي زيادي استفاده مي كنند.
اغلب مسابقات جهاني ربوكاپ در ژاپن برگزار مي شود به گونه اي كه از ۶ ماه قبل از برپايي تيمهاي مختلف از سراسر جهان در آن ثبت نام و مدارك فني و طرح خود را به دبيرخانه مسابقات مي فرستند كه پس از تاييد، ۴ ماه به برگزاري مانده به آماده سازي تيم هاي منتخب براي حضور در آن مي پردازند.

فرهنگ IT به روستاها مي رود
ايلنا: زماني كه IT وارد روستاها شود، دستگاه  هاي اجرايي مرتبط فرهنگ سازي را متناسب و به همراه ارايه خدمات انجام خواهند داد.
مدير اجرايي ICT روستايي با اعلام اين مطلب در خصوص فرهنگ سازي توسعه ICT در روستاها، گفت: ارايه خدمات ICT و ايجاد بستر و امكانات مورد نياز با مسئوليت و سرمايه  گذاري وزارت ICT صورت مي  گيرد؛ ولي در رابطه با ارايه خدمات دولتي و پيشخوان دولت، كليه ارگان  هايي كه تمايل دارند خدمات به صورت الكترونيكي عرضه شود در اين فرهنگ سازي نقش تعيين كننده  اي دارند.
رسول آذر خويش با اشاره به اين مطلب كه اجراي طرح  هايي نظير تكفا، تكريم ارباب رجوع و دولت الكترونيكي، در اين فرهنگ سازي مؤثر هستند، بيان كرد: زماني كه IT وارد روستاها شود، دستگاه  هاي اجرايي مرتبط فرهنگ سازي را متناسب و به همراه ارايه خدمات، انجام خواهند داد.وي، با بيان اين مطلب كه در گسترش ICT به كليه روستاهاي كشور مانعي جدي وجود ندارد، خاطر نشان كرد: در اين ميان، اولويت  ها تعيين كننده  اند، اين اولويت  ها از روستاهاي پر جمعيت شروع شده و در نهايت روستاهاي كم جمعيت را تحت پوشش قرار خواهد داد.

پژوهش
جلبك هاي خطرناك
لندن _ ايرنا: جلبك هاي سبز- آبي موسوم به «سيانوباكتريا» كه قديمي ترين و شايع ترين ارگانيزم هاي باستاني بر روي زمين محسوب مي شوند، براي سلامتي انسان ها خطرناك معرفي شدند.
اين جلبك ها ماده اي سمي به نام BMAA توليد مي كنند كه مي تواند انواع بيماري هاي زيست- عصبي نظير آلزايمر، پاركينسن و لوگريگ را توليد كند.
به نوشته ماهنامه علمي «ساينتيفيك آمريكن» به تازگي يك گروه بين المللي از محققان به بررسي انواع گونه هاي اين ارگانيزم در محيط هاي درياي، آب شيرين، و آب شور پرداخته اند و رابطه برهم افزايي ميان اين ارگانيزم و گياهان و گلسنگ ها را مورد تحقيق قرار داده اند.
در اين پژوهش گسترده روشن شد كه ۹۰ درصد از ۴۱ گونه مختلف اين ارگانيزم توليدكننده ماده سمي BMAA هستند و از ديگر انواع باقيمانده اين ارگانيزم نيز در شرايط مناسب و زمان مناسب مي توانند اين ماده سمي را توليد كنند.
محققان در بررسي هاي خود به نمونه هاي اين ماده سمي در درياي بالتيك و در شكوفه هاي جلبك هاي دريايي در اقيانوس ها برخورد كردند.
اين نكته حكايت از آن دارد كه اين ارگانيزم قادر است مقادير زيادي ماده سمي BMAA توليد كند.
نگراني محققان آن است كه با افزايش آلودگي آبها و بالا رفتن دماي زمين بر ميزان زاد و ولد اين جلبك كه هم اكنون سطح بسيار وسيع چند صد كيلومتري را در درياها و آبها مي پوشاند، افزوده شود و خطرات بهداشتي گسترده اي براي ساكنان زمين به بار آورد.

امنيت
۸۴ درصد رايانه ها به برنامه هاي جاسوسي آلوده اند
گروه انفورماتيك: گزارش هاي به دست آمده از سوي شركت هاي امنيتي حاكي از آن است، در سال گذشته تقريباً بيش از ۸۴ درصد از رايانه هاي افراد آلوده به برنامه هاي جاسوسي بوده است و عملكرد آنها توسط متخلفان مورد بررسي قرار مي گرفته است.
به گزارش موج، با گذشت زمان بر ميزان متخلفان اينترنتي، جاسوسان و فيشرها افزوده مي شود به طوري كه شركت هاي امنيتي اعلام داشتند در سال ۲۰۰۴ تقريباً ۸۴ درصد از رايانه هاي افرادي كه از خدمات اينترنتي بهره مند بودند و به گشت و گذار در اينترنت مي پرداختند، مورد حمله جاسوسان اينترنتي قرار گرفته اند.
تحقيقات نشان مي دهد، ۴۲ درصد از كاربران كه مورد حمله جاسوسان واقع شدند از اين كه چگونه رايانه شخصي آنها به اين برنامه آلوده شده است بي اطلاع هستند در حالي كه ۳۸ درصد آنها اعلام كردند با دانلود نرم افزارهاي رايگان اينترنتي خود راه را براي ورود جاسوسان به رايانه هاي خود هموار كردند.۸ درصد از كاربران با ورود به بعضي سايت ها رايانه خود را مورد هدف برنامه هاي جاسوسي قرار داده اند.
شركت هاي امنيتي به تمامي كاربران اينترنتي اعلام كردند، براي مقابله با جاسوسان رايانه  اي از ورود به هر سايت ناشناس و دانلود نرم افزارها از هر سايت اينترنتي خودداري كنند و نيز برنامه هاي ضد جاسوسي را نيز در رايانه هاي خود نصب كنند.

نرم افزار
عرضه پايگاه داده جديد مايكرو سافت
گروه انفورماتيك: مايكروسافت بعد از ماه  ها تأخير، نسخه  هاي جديد محصولات طراحي نرم  افزار خود را عرضه مي  كند. به گزارش ايلنا، شركت مايكروسافت اعلام كرد: نسخه جديد محصولات طراحي نرم  افزار اين شركت SQL SERVER2005 و VISVAL STUDIO2005 كه عرضه آنها چندين بار به تأخير افتاده بود، تا قبل از ماه نوامبر به دست  كاربران خواهد رسيد.
مايكروسافت، همچنين اعلام كرد: در طول نيم  سال اول ۲۰۰۶ نرم  افزارهايي را مخصوص برنامه  ريزي و كنترل داده  هاي حاصل از دستگاه  هاي شناسايي فركانس راديويي (RFID) عرضه خواهد كرد.
اين نرم افزارها به نرم افزار WINDOWS SERVER اين امكان را مي  دهد كه داده  ها را از دستگاه  هاي RFID جمع آوري و پردازش كنند.
ديگر برنامه  هاي مايكروسافت، شامل سرور BIZTALK و پايگاه داده
SQL SERVER، قادر خواهند بود داده  هاي RFID را ذخيره كنند و در اختيار تقسيم  هاي مركزي قرار دهند اين نرم  افزار جديد مايكروسافت را هم مي  توان در برنامه  هاي ديگر گنجانده و هم به صورت مستقل به كار گرفت.
مايكروسافت BIZTALK2006 را كه قادر است داده  ها را به درون نرم  افزارهاي آفيس تزريق كند، در سه ماهه اول ۲۰۰۶ عرضه خواهد كرد. اين محصول مايكروسافت نوع ارتقا يافته از نرم  افزار ادغام مايكروسافت است كه اطلاعات را بين نرم  افزارهاي مختلف انتقال مي  دهد.

رصد خانه
مشاهده پديده «شفق قطبي» در مريخ
گروه دانش: گروهي از ستاره شناسان با به كارگيري يكي از دستگاه هاي نصب شده برروي مدار گرد «مارس اكسپرس» به نام «اسپيكم» موفق به مشاهده پديده شفق در مريخ شدند.
به گزارش پارس اسكاي، بنا به گفته دانشمندان، شفق قطبي مريخ، واقعا قطبي نيست و تفاوت بسياري با اين پديده در ساير سياره هاي منظومه شمسي دارد زيرا مريخ مانند زمين داراي ميدان مغناطيسي دروني نيست و اين پديده تنها به علت وجود بي نظمي در ميدان مغناطيسي پوسته اي آن و در اطراف سنگ ها و صخره هاي مغناطيسي روي مي دهد. دانشمندان پديده اي شبيه به اين شفق را در زهره نيز كشف كرده بودند؛ زهره نيز مانند مريخ فاقد ميدان مغناطيسي دروني بوده و شفق در همه جاي آن در اثر برخورد الكترون هاي ساطع شده از خورشيد به جو ديده مي شود و دانشمندان توانسته بودند اين پديده را در قسمت هاي تاريك زهره آشكار كنند.

كاهش ميزان شنوندگان راديويي
گزارش هاي به دست آمده نشان مي دهد، ميزان شنوندگان راديويي در سال جاري با كاهش همراه بوده است. اگر چه هنوز هم راديو نزد بسياري از افراد محبوبيت ويژه اي دارد و اكثرا به گوش دادن به برنامه هاي راديويي به خصوص موسيقي علاقه بسياري دارند، در مجموع تعداد شنوندگان برنامه هاي راديويي ۴ درصد افت داشته است.در سال ۲۰۰۴ ميزان شنوندگان راديويي ۲۰۳ ميليون نفر بوده است در حالي كه در سال جاري اين ميزان به ۱۹۴ ميليون نفر تقليل يافته است.

آسيب پذيرترين كشورها در مقابل هكرها
در تازه ترين آماري كه شركت سيمانتك از تحقيقاتش در خاورميانه به دست آورده، ۱۰ كشور به عنوان بي حفاظ ترين كشورها در مقابل حملات هكري دسته بندي شده اند كه ايران در اين رتبه بندي مقام اول را دارد. بعد از ايران ، كويت، امارات، عربستان و مصر در مقام هاي بعدي قرار دارند و تعدادي از اين كشورها نيز هم اكنون با مشكلات جدي دزدي اطلاعاتي و نفوذ هاي هكري مواجهند. به طوري كه در يك عمليات خرابكارانه در سال ۲۰۰۳ حدود ۵ ميليارد دلار از دستگاه هاي خود پرداز در امارات ربوده شد.

ايران
طراحي دستگاه كنترل از راه دور رايانه
گروه انفورماتيك: نخستين دستگاه «ريموت كنترل» رايانه با قابليت كنترل تمامي اعمال صفحه كليد و ماوس، انجام تنظيمات مختلف و اجراي تمامي برنامه ها به همت سه مخترع جوان ايراني طراحي و ساخته شد.
مرتضي علي بابايي، كارشناس سخت افزار و از مخترعان اين دستگاه در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: با استفاده از اين دستگاه كه عملكردي مشابه دستگاه هاي ريموت (كنترل از راه دور) تلويزيون و وسايل صوتي تصويري دارد مي توان سيستم عامل رايانه ها را تحت كنترل درآورده و تمامي اعمال آن را از راه دور كنترل كرد. با بهره گيري از اين سيستم ريموت مادون قرمز موسوم به PCRC در هنگام استفاده از رايانه براي اجراي برنامه هاي مختلف نيازي به استفاده از صفحه  كليد يا ماوس نيست و مي توان از فاصله دور تمامي فرمان ها و كنترل هاي مورد نظر را اعمال كرد. وي درباره اجزاي اين سيستم گفت: سخت افزار اين دستگاه به پورت USP رايانه متصل مي شود و هر دو نوع ۱/۱ و ۲ را پشتيباني مي كند. نرم افزار آن هم يك برنامه سازماني با سيستم عامل Windows است كه به صورت tray در حافظه باز و اجرا مي شود.
علي بابايي درباره كاربرد ها و قابليت هاي اين دستگاه گفت: فشردن تمامي كليدهاي صفحه كليد، حركت دادن موس  در هشت جهت اصلي و فرعي(كليك چپ و راست به صورت تك كليك و دو بار كليك شتابدار موس اين امكان را مي دهد كه نشانگر موس به سرعت در صفحه جابه جا شود)، اجراي هر نوع فايل با هر پسوندي در Windows مانند:WAV.MP3, MPG,DAT,EXE و ... ، كنترل صداي سيستم از قبيل كم و زياد كردن صدا و يا قطع كامل صدا، كارهاي عمومي Windows شامل Shut Down و Restart فعال كردن Screen saver بستن پنجره فعال انتخاب پنجره فعال و Drag and Drop را انجام مي دهد.
وي در پايان با اشاره به اين كه طراحي و ساخت سيستم هاي سخت افزاري و نرم افزاري اين دستگاه كاملا به همت مخترعان داخلي انجام شده و دستگاه آماده عرضه به مصرف كنندگان است، اظهار داشت: از ديگر قابليت هاي اين ريموت كنترل، كليدهاي Media آن است كه به كاربر امكان مي دهد نرم افزارهاي Jetaudio، Winamp،Media Player،djplayar و هر نرم افزار مالتي مدياي ديگر را كنترل كند.
راه اندازي پايگاه اطلاع رساني تخصصي شهرسازي و معماري ايران
گروه انفورماتيك: پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري ايران به منظور اطلاع رساني تخصصي و به موقع در حوزه شهرسازي در نشاني WWW.UAN.ir به دو زبان فارسي و انگليسي شروع به كار كرد. هدف از راه اندازي اين پايگاه، پر كردن خلا موجود يا به عبارتي حلقه گمشده اتصال گروه هاي مختلفي است كه در حوزه شهرسازي فعاليت مي كنند و انعكاس فعاليت هاي آنها در بستري پرسرعت و مستند در افكار عمومي. پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري ايران بر آن است تا با انعكاس اخبار، تحليل ها و پيشنهادات كارشناسان و طرح مسائل و موضوعات مبتلابه حوزه شهر و شهرسازي ضمن اطلاع رساني به جامعه متخصص و شهروندان به ادبيات رسانه اي ويژه شهر و شهرسازي دست يابد و با تعاريف و اخبار خود سرمايه  اجتماعي اين حوزه را بيش از پيش فزوني بخشد.
معماري، فرهنگ، شهرداري ها، ميراث فرهنگي، محيط زيست، توسعه و حفاظت و قوانين از بخش هاي مختلفي است كه در اين سايت ديده مي شود.

كشف
كشف يك آنتي بيوتيك گياهي جديد
گروه دانش: دانشجوي ايراني دكتراي ميكروب شناسي دانشگاه «پونا» در هند موفق به كشف يك آنتي بيوتيك و نگهدارنده گياهي جديد مواد غذايي شد.
به گزارش ايسنا، منصور امين، موفق شد يك ماده ضد ميكروبي از گياهي از خانواده LILIACEAE بدست بياورد. اين ماده اثرات كشنده بر روي انواع ميكروارگانيزم هاي بيماري زا از قبيل قارچ ها و باكتري ها دارد و همچنين مي توان از اين ماده به عنوان نگهدارنده مواد غذايي در برابر ميكروب هاي فاسد كننده استفاده كرد.
اين ماده به دليل داشتن منبع خوراكي گياهي عوارض نامطلوبي به همراه ندارد. همچنين مقدار مورد استفاده و قدرت تأثير آن با آنتي بيوتيك ها و موادشيميايي كه به عنوان نگهدارنده موادغذايي استفاده مي شوند، برابري مي كند. اين ماده آنتي بيوتيكي گياهي در برابر ۱۲۱ درجه سانتي گراد حرارت در شرايط اسيدي و قليايي به مدت طولاني پايدار است. مؤثرترين كاربرد اين ماده در صنايع بسته بندي مواد غذايي و كنسروسازي بوده و در درمان بيماري هاي قارچي، پوستي به صورت تجربي مورد تأييد قرار گرفته و تحقيقات بيشتر براي مصرف خوراكي اين ماده براي درمان عفونت هاي ميكروبي ادامه دارد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |