جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

گروه شهری استان‌ها- زهره ترسایی: انتخاب شهر دزفول به‌عنوان یکی از گزینه‌های برتر در حوزه مدیریت شهری، ما را برآن داشت تا پای صحبت محمدعلی دوایی‌فر – شهردار دزفول – بنشینیم.

از او درباره علت انتخاب این شهر با وجود همه کاستی‌های آن پرسیدیم. دوایی‌فر در پاسخ، اختصاص بودجه قابل توجه برای انجام کار‌های پژوهشی و مطالعات گسترده در حوزه شهرسازی را از جمله دلایل انتخاب دزفول به‌عنوان شهرداری برتر برشمرد. 

وی  در این مصاحبه تدوین سند راهبردی برای اداره شهر را هم از اقدامات ابتکاری شهرداری دزفول در توسعه و مدیریت این شهر عنوان کرد.

  • شهر دزفول در بین یکی از 4 گزینه شهر برتر در حوزه مدیریت شهری قرار گرفته است. دست‌یابی به این مهم چگونه محقق شد؟

ابتدای سال 87 بود که برای ساماندهی امور شهری، تدوین سند چشم‌انداز شهرداری را در دستور کار قرار دادیم. براساس این سند، مطالعات گسترده‌ای را برای شناسایی وضعیت شهر از جمله نیاز‌های شهر تا رسیدن به شاخص‌های استاندارد، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود و منابع درآمدی را مورد بررسی قرار دادیم.

بعد از انجام مطالعات و شناسایی نقاط ضعف در بخش‌های مختلف از جمله کمربند فضای سبز، بافت قدیم شهر، حمل‌ونقل و ترافیک و... با هماهنگی شورای شهر اعتبار مورد نیاز برای هر طرح تعریف و براساس اولویت‌ها مرحله در فاز طراحی، مکان یابی و در نهایت اجرایی پیگیری شد.

  • به‌نظر می‌رسد که شهرداری دزفول نسبت به همتایان خود یک گام جلوتر باشد چرا که اقدامات خود را وارد مرحله اجرایی کرده است، این درحالی است که اقدامات دیگر شهر‌های منتخب محدود به کار‌های پژوهشی است؟

بله؛ نتیجه مطالعات پژوهشی گسترده در شهرداری دزفول 60 طرح بود که بلافاصله درخصوص برنامه عملیاتی آن برنامه‌ریزی شد. در حال حاضر کار مطالعات تمامی طرح‌ها به پایان رسیده و در بخش اجرا 10 درصد طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده، 10 درصد در حال اجرا و بقیه طرح‌ها هم براساس برنامه سند طی 5 سال آینده براساس اولویت و تامین اعتبار لازم در دستور کار قرار خواهند گرفت، هر چند ممکن است اجرای طرح‌ها بیش از 5 سال به طول بینجامد.

  • در صحبت‌های خود به نیاز‌های شهر و برنامه‌ریزی براساس آنها اشاره کردید، کمبودها بیشتر در چه حوزه‌هایی بود، ضمن اینکه نیازسنجی‌ها از چه طریقی انجام شد؟

قبل از تدوین سند راهبردی در یک نظرسنجی نظرات مردم شهر را جویا شدیم و سعی کردیم اولویت اجرا با طرح‌های مورد درخواست مردم باشد، که البته بیشتر درخواست‌ها رسیدگی به فضای سبز، بهبود عبور و مرور از جمله افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس، احداث تقاطع غیرهمسطح، احداث پارکینگ طبقاتی و همچنین احیای بافت‌های قدیمی و تاریخی بود.

البته براساس مطالعات و پژوهش‌های کارشناسی مشاوران در تمامی بخش‌ها کمبود و توجه جدی احساس می‌شد. بر این اساس، شهرداری در تمامی بخش‌ها از جمله بهبود محیط شهری، افزایش سرانه فضای سبز و احداث پارک‌ها در نقاط مختلف شهر، ایجاد فضاهای فرهنگی - ورزشی از جمله احداث کتابخانه و قرائت خانه، مجتمع ورزشی چندمنظوره و پارک مخصوص بانوان، اقدامات خدماتی همچون مکانیزه کردن جمع‌آوری زباله و جارو کردن خیابان‌ها و معابر و به‌کارگیری فناوری الکترونیک و مکانیزه کردن کل سامانه اداری، اقدامات قابل‌قبولی به مرحله اجرا رسانده است.

بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح‌های سند مورد نظر هم بیشتر از محل درآمد شهرداری و بخشی هم از محل کمک‌هایی که از سوی وزارت کشور به این کار اختصاص داده شده بود، تامین شد.

  • طراحی سند تا چه اندازه در کاهش مشکلات موجود در شهر مؤثر بوده است؟

ما براساس سند، شاخص‌های استاندارد را به‌عنوان هدف مشخص و در مطالعات پژوهشی فاصله از هدف را اندازه‌گیری کردیم و تمام سعی مان بر این است که طرح‌های شناسایی شده را اجرایی کنیم، هرچند که ممکن است زمانی بیشتر از 5 سال مورد نیاز باشد.

همچنین در اجرای این سند ضمن اینکه کمبود‌ها رفع خواهد شد، به‌دلیل انجام مطالعات دقیق، از تمرکز طرح‌ها در یک نقطه از شهر جلوگیری شده و شاهد اجرای آنها در نقاط مختلف شهر هستیم که همین مسئله یک نوع عدالت اجتماعی در شهر را موجب خواهد
 شد.

کد خبر 100014

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز