چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

همدان – خبرنگار همشهری: شهرستان تویسرکان با 1556 کیلومتر مربع وسعت، دارای 54 هزار هکتار زمین کشاورزی اعم از زراعی و باغی است، که 3/34 درصد آن را اراضی آبی و 65/7 درصد را اراضی دیم تشکیل می‌دهد.

گردو در این منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به نحوی که بیش از 34 درصد شاغلان شهرستان تویسرکان در بخش کشاورزی که مهم‌ترین تولید آن گردو است، مشغول فعالیتند.

با توجه به کیفیت و کمیت محصول گردو در تویسرکان، این شهرستان توانایی تبدیل شدن به مرکز تولید گردو در جهان را دارد،  منتهی تحقق این امر با کشاورزی سنتی امکان‌پذیر نیست بلکه در این زمینه کشاورزی باید به صورت صنعتی و مکانیزه انجام شود.

در حال حاضر تویسرکان مقام اول تولید گردو را در کشور به خود اختصاص داده و کشورمان بالاترین آمار رشد تولید گردو را در جهان دارد. طبق آمار سازمان جهانی خواربار، ایران از نظر سطح زیر کشت و تولید گردو پس از چین و آمریکا مقام سوم جهان و از نظر کیفی چند سال مقام اول را کسب کرده است که در کسب این عنوان، تویسرکان بیشترین سهم را دارد.به همین جهت، کانون ملی گردوی کشور تویسرکان را به‌عنوان قطب تولید گردو در کشور شناخته است.

در این باره حسن بهرام‌نیا،  فرماندار تویسرکان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار داشت: بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده در کشور و  در قالب نگاه اقتصادی کلان  شهرستان تویسرکان به‌عنوان پایتخت تولید گردوی کشور برگزیده شد.

وی، تدوین نقشه راهبرد و اهداف برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و ترسیم چشم‌انداز نهایی را از وظایف کانون ملی گردو در تویسرکان عنوان کرد و افزود: در چارچوب ارتقای سطح کمی و کیفی گردو، این شهرستان شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت با همکاری دانشگاه بوعلی سینا، جهاد دانشگاهی و دانشگاه جامع علمی- کاربردی خواهد بود.

بهرام‌نیا اظهار داشت: کانون ملی گردوی کشور در تویسرکان می‌تواند در آینده با  همگرایی دستگاه‌های اجرایی استان و کشور، نقش اثرگذار خود را در ارتباط با تمامی عوامل درگیر در تولید و فرآوری گردو به بهترین وجه ایفا کند.

وی با اشاره به اثر مثبت برگزاری 2 جشنواره ملی گردو در تویسرکان، آمادگی این شهرستان را برای برگزاری جشنواره ملی و حتی جهانی اعلام کرد و گفت: از نکات تاثیرگذار برگزاری جشنواره ملی گردو می‌توان به رونق بی‌نظیر بازار گردو در سال جاری در تویسرکان اشاره کرد.

بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: مقرر شده تا در خصوص اجرای طرح‌های جاری شامل تامین نهال گردوی پیوندی، صنایع فرآوری و بسته بندی، احداث انبارهای فنی و مکانیزه و کلینیک‌های تخصصی مبارزه با آفات و بیماری‌های گردو طرح‌های لازم آماده شود.وی افزود: باید طرح‌های متناسب توسط مرکز تحقیقات کشاورزی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های صنایع و معادن و  جهاد کشاورزی استان تهیه و از طریق استانداری برای تامین اعتبار لازم به  معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارائه شود.

در ادامه این گفت‌وگو، مهندس محمد خاکسار، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان هم با اشاره به انتخاب تویسرکان به‌عنوان قطب تولید گردو گفت: برای بهبود وضعیت گردو، باید نکاتی را قبل و بعد از تولید در نظر داشت و قبل از تولید و با هدف بهره‌وری بیشتر، با ایجاد کلاس‌های آموزشی به بالا بردن سطح علمی باغداران کمک کرد.

از سوی دیگر، با تخصیص اعتبارات بیشتر و بالا بردن تعداد نیروهای متخصص در مرکز تحقیقات گردو می‌توان گام‌های بلندی برای بهبود وضعیت این محصول در استان برداشت. به‌علاوه، توجه به طرح خالص سازی باغ‌های گردو گزینه ای مؤثر در این راه است.

وی گفت: ایستگاه تحقیقات گردو در روستای کرزان، دومین مرکز تحقیقات گردو در کشور است و کار خود را با سرمایه‌گذاری بر روی 17 طرح تحقیقاتی به ویژه تحقیق و پژوهش  برای اصلاح ژنوتیپ‌های مختلف گردو و تولید نهال پیوندی آغاز کرده است.

خاکسار افزود: مرکز تحقیقات کرزان با تولید یک هزار اصله نهال پیوندی گردو در کشور به‌عنوان یکی از مراکز توانمند تحقیقاتی پژوهشی کشور مطرح است.

کد خبر 100418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز