گروه اقتصادی: هزینه‌ای که تصادفات رانندگی سالانه به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند بیش از 43 هزار میلیارد تومان برآورد شده که معادل بیش از دو‌برابر کل بودجه عمرانی کشور است

به گفته رئیس پژوهشکده حمل‌ونقل کشور، طبق برآوردهای سال‌جاری فوت یک انسان در تصادفات رانندگی بالغ بر 700 میلیون تومان خسارت بر جامعه تحمیل می‌کند و در مجموع، هزینه تصادفات امسال بیش از 43 هزارمیلیارد تومان خواهد شد.

این رقم باورنکردنی ناشی از تصادفات رانندگی در حالی است که در مقایسه با ارقام بودجه‌ای ملاحظه می‌شود هزینه‌ای که تصادفات رانندگی به کشور تحمیل می‌کند بیش از  دوبرابر بودجه عمرانی 20هزار میلیارد تومانی سال‌جاری است.

این رقم همچنین معادل یک هفتم کل تولید ناخالص داخلی کشور است. به هزینه فوق البته باید کشته شدن سالانه 25 هزار انسان و چندین برابر آن مجروح و معلول را اضافه کرد.  بنا بر اظهارات محمود عامری، رئیس پژوهشکده حمل‌ونقل کشور، هزینه تصادفات براساس روش تولید از دست رفته و نرخ دیه برآورد شده است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در سال‌جاری با توجه به نرخ ارزش جان افراد، هزینه فوت یک انسان در تصادفات رانندگی 700‌میلیون تومان در نظر گرفته شده است چراکه نرخ دیه نسبت به سال 83 افزایش یافته است. درحالی‌که در سال 83 حدود 181 میلیون تومان برای فوت هر نفر در تصادفات و 282 میلیون تومان برای نقص‌عضو هر انسان در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: یک میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه متوسط یک تصادف رانندگی منجر به فوت در سال 83 برآورد شده بود که در سال‌جاری به بیش از 5 میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین شدت یک تصادف فوتی نزدیک به هزار برابر و تصادف جرحی حدود 25 برابر تصادفات خسارتی برآورد شده است.

کد خبر 100609

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز