یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: مطابق با سنوات گذشته از تردد خوردوهای بدون برگه معاینه فنی و خودروهای فرسوده در ایام نوروز جلوگیری می‌شود.

به گزارش ایلنا،‌ سردار اسکندر مومنی در جلسه هماهنگی که با حضور نمایندگان سایر نهادها به منظور تشریح اقدامات طرح نوروزی برگزار شد، تاکید کرد:‌ طرح‌های ترافیک نوروز از 26 اسفند آغاز شده و تا پایان 14 فروردین ماه سال آینده ادامه دارد اما با توجه به افزایش ترافیک و حجم مسافران اقدامات ترافیکی در درون شهرها از اوایل اسفند پیش‌بینی شده است.

کشته شدن 18 هزار نفر در جاده‌ها

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی یادآور شد: در نه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته چهار درصد کاهش تلفات داشتیم به طوری که امسال 18 هزار و 200 نفر در جاده‌ها کشته شدند و 800 نفر نیز نسبت به گذشته کاهش تلفات داشتیم. رویکرد ما آن است که موضوع ایمنی در آمد و شد و ترافیک را از اولویت‌های خود قرارداده و به آن توجه کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه در حال حاضر جدی‌ترین دغدغه مردم بحث ترافیک و مشکلات آن بوده تصریح کرد: برای حل مشکلات نباید تنها به یک سازمان و متغیراکتفا کرد در حالی که این دغدغه نیاز به همکاری بین بخشی دارد.
او افزود: در امر ترافیک و ایمنی باید ضمن توجه به قوانین و مقررات به توسعه حمل‌ونقل عمومی، ایمنی معابر و رفتارهای ترافیکی، فرهنگ رانندگی، نقش پلیس، رسانه، سیستم امداد و نجات، انتقال و مددرسانی و همچنین بیمه‌ها نیز توجه کرد.

مومنی ادامه داد: نوع تصادف و تلفات در جاده‌ها در کشور ما بالا است که باید با اقدامات ایجابی مانند ارتقای فرهنگ رانندگی مردم را هنگام سفر به آرامش دعوت کرد.

برای تعطیلات نیمه نوروزی غافلگیر نمی‌شویم

مومنی با بیان اینکه در سنوات قبل نیز در تعطیلات نیمه‌نوروزی گاهی خودروها بیش از 10 ساعت در معابر خروجی شهرها دچار مشکل ترافیک می‌شدند اما امسال پیش‌بینی شده تا با توجه به افزایش احتمالی تراکم مسافر و حجم سفرها، در تعطیلات نیمه‌نوروزی غافلگیر نشویم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی یادآور شد: رسانه‌ها باید برای ایام تعطیلات دهه فجر نیز قبل از این ایام اطلاع‌رسانی کنند. همچنین از راه‌وترابری درخواست داریم تا ضمن ترمیم و مرمت راه‌ها و معابر زمینه را برای رفع محدودیت‌ها ایجاد و اطلاع‌رسانی‌های قبلی را هم انجام دهند.

خودروهای بدون بیمه در کنار ایستگاه‌های پلیس بیمه می‌شوند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به خودروهای فاقد بیمه‌نامه تصریح کرد: اگرچه دستورالعملی صادر شده تا از تردد خودروهای فاقد بیمه جلوگیری شود اما اجازه نمی‌دهیم تا تعطیلات نوروزی مسافران به خاطر این مسئله خراب شود به طوری که مطابق با آنچه که در قانون پیش‌بینی شده شرکت‌های بیمه‌گر باید استقرار در کنار ایستگاه‌های پلیس نسبت به خودروهای فاقد بیمه‌نامه اقدامات بیمه‌ای را انجام دهند.

از تردد خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی جلوگیری می‌شود

مومنی در ادامه با بیان اینکه درصد زیادی از تصادفات مربوط به کامیون‌های فرسوده بوده، گفت: از تردد خودروهای فرسوده و فاقد برگه معاینه فنی خصوصا کامیون و اتوبوس‌ها جلوگیری می‌شود اما موضوع معاینه فنی نباید تنها به ایام نوروز خلاصه شود.

به گفته او اگر بر روی بستن کمربند ایمنی، سرعت غیرمجاز و معاینه فنی کار شود، می‌توان درصد زیادی از تلفات را کاهش داد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: حدود 78 درصد تصادفات به علت عدم توجه به سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و انحراف به چپ است اما این آمار ممکن است در هر استانی متفاوت باشد که باید ریز مشخصات علت تصادفات در هر استان مشخص شود.

برخی از راه‌های تکمیل نشده به طور موقت بهره‌برداری شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تاکید کرد: راه‌هایی مانند آزاد راه رشت که هنوز در دست اقدام بوده و تکمیل نشده بهتر است که در ایام نوروز به طور موقت باز شود و از قبل نیز به منظور اطلاع شهروندان آگاهی‌های لازم ارائه شود.

او افزود: استقرار نیروهای سایر سازمان‌ها و واحدها مانند اورژانس، هلال‌احمر، دستگاه‌های امداد خودرو و .... در نقاط حادثه‌خیز می‌تواند بسیار مفید باشد در عین حال در ایام طرح نوروزی باید اقدامات رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی انجام شود و حتی نقش همه دستگاه‌ها در این طرح‌ها شفاف‌سازی شود.

مکث یک دقیقه‌ای می‌تواند ترافیک ایجاد کند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به توزیع بروشور در جاده‌های کشور گفت: بهتر است این اقدام ساماندهی شده و حتی‌الامکان در محل‌های ایست و پاسگاه‌ها صورت گیرد چرا که یک توقف کوتاه می‌تواند ترافیک چند ساعتی ایجاد کند.

از اتوبوس‌های درون‌شهری برای سفرهای راهیان نور استفاده نشود

سردار مومنی با اشاره به سفر چند میلیونی شهروندان در ایام نوروز به مناطق جنگی و عملیاتی خاطر نشان کرد: لازم است تا برای این سفر تمهیدات لازم اندیشیده شود تا حادثه تلخ سال‌های گذشته تکرار نشود.

او افزود: ایمنی اتوبوس‌ها از جمله دغدغه اصلی نیروی انتظامی بوده و باید از اتوبوس استاندارد استفاده شود. وی ادامه داد: عدم استفاده از اتوبوس‌های درون‌شهری و اخذ برگه معاینه فنی نیز الزامی است.

افزایش سفرها و حجم مسافران در تعطیلات نوروز

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین در جمع خبرنگاران نیز تاکید کرد: با توجه به آنکه در سال جاری یک میلیون خودرو به چرخه حمل‌ونقل اضافه شده و حدود 15 درصد از حجم سفرها نیز افزایش پیدا کرده‌ است، پیش‌بینی می‌شود که حجم سفرها در سال جاری نیز افزایش یابد.

هواشناسی به مردم اطلاعات درست بدهد

 نماینده قوه قضائیه نیز در این مراسم با اشاره به لزوم در نظر گرفتن بیمه برای موقعیت های خاص تاکید کرد:یکی از مشکلات دستگاه های قضایی این است که گاهی افراد فاقد بیمه به عنوان مجرم تلقی شده در صور ت بروز تصادف پایشان به زندان کشیده می‌شود در حالی که اغلب افراد فاقد بیمه اتومبیل و .. که پایشان به زندان رسیده اغلب از قشر تحصیل کرده و حتی استاد دانشگاه بوده‌اند و جای راننده‌های متخلف افراد در زندان نیست .
او با ارائه پیشنهادی خاطر نشان کرد:لازم است تا بیمه و شرکت های بیمه گر برای موقعیت‌های خاص ،‌بیمه های خاص و مقطعی در نظر بگیرند .

نماینده قوه قضائیه در این مراسم با اشاره به لزوم دقت سازمان هواشناسی در دادن اطلاعات مربوط به آب و هوا به شهروندان یاد آور شد: اگر اطلاعات این سازمان درست باشد،‌برنامه ریزی‌های مردم برای تردد درست از آب در می‌آید ؛اما زمانی که اطلاعات هواشناسی درست از آب در نیاید مردم با اعتماد به این سازمان دچار مشکل می‌شوند.

کد خبر 100663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز