سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

روشنک محمدی: 6 سال پیش، ساعت 3 نیمه شب، وقتی صدای شکستن پنجره را شنیدم، شوهرم را بیدارم کردم و با هم به سمت حیاط خانه رفتیم. آن زمان نمی‌دانستم که این آخرین قدم‌هایی است که در کنار هم بر می‌داریم.

‌  با اینکه سختی گذر زمان پیرش کرده بود اما ایستاده بود تا 4 دختر قدم و نیم قدش را بزرگ کند. می‌گوید 6 سال پیش همسرش را کشتند.  آن اوایل 40 مظنون را در این رابطه دستگیر کردند اما بعد از بازجویی 3 نفر را نگه داشتند و بقیه را آزاد کردند. آنها 3 سال در حبس بودند و الان مدتهاست که همان‌ها هم با قرار وثیقه آزاده شده‌اند؛ دستم به جایی بند نیست.

سرهنگ تقی ایروانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌های کشور درخصوص قاچاق چوب در استان گیلان می‌گوید: قاچاق چوب در استان‌های شمالی 80 درصد کاهش یافته و با رسیدگی به پرونده‌های قاچاق سال‌های قبل تا 6 ماهه نخست امسال روند تخریب جنگل به 27 درصد کاهش یافته است.

اما عبدالله که یکی از روستائیان است نظر دیگری دارد: باید بروید خودتان نگاه کنید. دیگر جنگل مثل سر قاسم، پسر کدخدا شده، کچل کچل! بیچاره‌ام ‌کلثوم! دامادش افتاد توی این کار، آدمیزاد است دیگر، شیر خام خورده، پول می‌خواست برای عمل زنش، رفت تو کار چوب، شوخی که نیست. خدانشناس‌ها با کسی شوخی ندارند، آن بیچاره فکر کرده بود اگر یک مدتی با آنها کار کند می‌تواند پول عمل را جور کند و بعد هم خلاص، اما نشد، از فردای روزی که رفت به آنها بگوید من دیگه نیستم، گم شد!

فقط 300 نفر!

سرهنگ اصغر اکبری، فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی گیلان هم با بیان اینکه فقط 300 نیروی حفاظتی اعم از مدیر، جنگلبان، قرق بان، مامور نیروی انتظامی، نیروهای بسیجی، راننده و نیروهایی از این دست، حفاظت از یک میلیون و 17 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی گیلان اعم از جنگل، مرتع، بیشه‌زار و غیره را بر‌عهده دارند

 ادامه می‌دهد: فقط 167 نفر از این 300نفر، جنگلبان و قرق‌بان‌اند و به ناچار هر‌یک از آنها موظف‌اند روزانه از حدود 6 هزار و 89 هکتار جنگل، مرتع و بیشه‌زار (معادل وسعت شهر رشت) حفاظت کنند کار آنها سخت و پرخطر است و احتمال دست‌اندازی قاچاقچیان را بسیار بالا می‌برد.

این درحالی است که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان بر این باور است که در این استان مافیای قاچاق چوب وجود ندارد و این نیرو حفاظتی برای نگهبانی از درختان کافی نیست.

قانون چه می‌گوید؟

همه آنهایی که نزدیک جنگل زندگی می‌کنند می‌دانند که قاچاقچیان به ازای قاچاق هر 3 متر‌مکعب چوب، یک هکتار را جنگل نابود می‌کنند. یعنی با یک حساب سرانگشتی معلوم می‌شود قاچاقچیان در سه سال و نیم گذشته با قاچاق 3 هزار و 473 متر‌مکعب چوب، یک‌هزار و 157 هکتار از جنگل‌های گیلان را نابود کرده‌اند.

 فرامرز احدی، وکیل گیلانی و کسی که به قول خودش دغدغه جنگل‌های استان را دارد معتقد است: بیشترین قاچاق چوب از جنگل‌های گیلان صورت می‌گیرد.قاچاقچیان از ترس قانون ناچارند چوب قاچاق را در کوتاه‌ترین زمان و بسیار ارزان‌تر از چوبی که از راه‌های قانونی توزیع می‌شود به فروش برسانند. همین عامل سبب می‌شود چوب‌های آنها مورد پسند مشتری‌ها قرار گیرد و بازار بسیار گرمی داشته باشند.

همچنین ضعف ساختار حفاظت از عرصه‌های جنگلی امکان فعالیت قاچاقچیان را فراهم می‌کند. وی ادامه داد: هر‌کس بدون پروانه حمل، مبادرت به حمل چوب و هیزم و زغال از جنگل کند چنانچه عوارض ‌نپرداخته باشد مرتکب قاچاق شده و طبق قانون مجازات مرتکبان قاچاق با او رفتار خواهد شد و درصورتی که عوارض را پرداخته باشد چوب‌ و هیزم و زغال محموله به سود سازمان جنگلبانی ضبط خواهد شد.

 همچنین هر‌کس بدون داشتن پروانه یا اجازه مأموران صلاحیت‌دار سازمان جنگلبانی مبادرت به قطع یا شکستن یا ریشه‌کن کردن نهال از جنگل کند علاوه بر ضبط نهال برای هر نهال 10 هزار ریال از او به‌عنوان جریمه‌اخذ خواهد شد  در جنگل‌های قرق شده علاوه بر پرداخت جریمه نقدی مرتکب به حبس تأدیبی از 11 روز تا 2 ماه محکوم خواهد شد.

ابراهیم آبادانی وکیلی دیگر از استان گیلان از مجازات این قاچاقچیان این‌گونه گفت: ضرر ناشی از قاچاق چوب به جنگل‌ها جبران‌ناپذیر است و قانون جزای موجود نیز با انعطافی که نسبت به این قاچاقچیان نشان داده حتی ذره‌ای از این ضرر را نمی‌تواند جبران کند.

او ادامه می‌دهد: برای هر هکتار نهال‌کاری 15 میلیون ریال هزینه می‌شود به عبارتی برای بازسازی عرصه‌های جنگلی‌ای که قاچاقچیان دست‌کم در سه سال و نیم گذشته نابود کرده‌اند باید 17 میلیارد و 355 میلیون ریال هزینه شود. البته نباید فراموش کرد این حساب و کتاب فقط مربوط به آمار چوب‌های قاچاق کشف شده است و مشخص نیست به‌طور واقعی چه مقدار از چوب درختان ارزشمند گیلان به دور از چشم ماموران منابع طبیعی قاچاق شده است.

همشهری استانها

کد خبر 100811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز