مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه دانش-حمیدضیایی‌پرور: از اول سال 88 تا‌کنون چندین بار وعده داده‌اند که نقشه جامع علمی کشور 2 ماه دیگر رونمایی و ابلاغ می‌شود

این دو ماه دیگر، چند بار آمد و رفت و از نقشه خبری نشد. گفتند مراحل نهایی ادغام را طی می‌کند اما نگفتند که چه چیزی را با چه چیزی ادغام می‌کنند. قرار بود از اول یک نقشه جامع تدوین شود اما ظاهرا 2 نقشه جامع تدوین شد تا نقشه نهایی خیلی جامع باشد.

در حالی که قرار بود اصول نقشه جامع علمی در تدوین برنامه پنجم توسعه مورد استفاده قرار گیرد، برنامه پنجم در دولت تدوین و تصویب شد، به مجلس رفت و در نوبت تصویب قرار گرفت اما از نقشه جامع خبری نشد.

حالا در تازه‌ترین اظهار نظر از اظهارات سریالی مسئولان مربوطه، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفته: این نقشه تدوین نهایی شده و در اختیار اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و روسای 3 قوه قرار گرفته است و به‌زودی آخرین نظرات به‌خصوص نظر روسای قوا را خواهیم گرفت و سیر ابلاغ را طی خواهد کرد.

وی افزوده: نخستین بار است که چنین سندی با این وسعت در کشور تهیه می‌شود و هرچه دقیق‌تر بوده و اشکال کمتری به آن وارد باشد به صواب نزدیک‌تر است؛ البته قرار بود رونمایی در یک ماه گذشته صورت گیرد اما به‌دلیل همین نکات به تاخیر افتاده است.

در اظهارات دکتر مخبر دزفولی چند نکته وجود دارد؛اول، «به‌زودی». این مفهوم به هیچ وجه مشخص‌کننده زمان دقیق و قابل سنجشی نیست و می‌تواند از یک روز تا یکسال و حتی بیشتر را شامل شود. تازه اگر هم به‌زودی تحقق نیافت مگر آسمان به زمین می‌رود یا زمین به آسمان؛ همان اتفاقی خواهد افتاد که الان بعد از گذشت چند 2ماه از تاریخ وعده داده شده، اتفاق افتاده است.

دوم، گفته شده به‌دلیل همین نکات رونمایی نقشه جامع به تاخیر افتاد. ما که هر چه گشتیم نکاتی نیافتیم جز اینکه گفته شده: نخستین بار است که چنین سندی با این وسعت در کشور تهیه می‌شود و هرچه دقیق‌تر بوده و اشکال کمتری به آن وارد باشد، به صواب نزدیک‌تر است.

این جملات کلی و پر ابهام به هیچ وجه تعیین‌کننده علت تاخیر در رونمایی نقشه جامع علمی کشور نیست؛ چراکه اولا سند چشم‌انداز سندی بالاتر از نقشه جامع علمی کشور است که سال‌های پیش طی برنامه زمانی مشخصی تدوین و تصویب شده است.

ثانیا فرایند‌های دقت‌نگاری و رفع اشکالات باید طی دوره زمانی‌خاصی صورت می‌گرفت و به پایان می‌رسید، نه اینکه ماجرا آنقدر کش پیدا کند که به زعم برخی از مسئولان علمی کشور ماجرا دچار ابهام و تردید شود.

از همه اینها گذشته نقشه جامع علمی برای این تدوین می‌شود که برنامه‌های علمی کشور طی دوره‌های زمانی معینی به سرانجام برسد و اساسا نقشه داشتن و برنامه داشتن به مفهوم رعایت اصول علمی تدوین سیاست‌ها و راهبردهای اجرایی و علمی است وگرنه می‌توان همین طوری و بدون برنامه هم بسیاری از کارها را طی فرایند زمانی نامحدود و نامشخص انجام داد.

وقتی در تدوین خود نقشه جامع علمی اینقدر تاخیر و ناهماهنگی و بی‌نظمی وجود دارد چگونه می‌خواهیم اصول این نقشه را در عمل و به‌طور منظم اجرا کنیم و به رشد و توسعه علمی برسیم؟

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بهتر است به‌جای کلی‌گویی و ابهام‌آفرینی توضیح روشن و شفافی برای جامعه علمی کشور ارائه داده و زمان دقیق و نهایی ابلاغ نقشه جامع علمی کشور را اعلام کند.

کد خبر 100873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز