سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: تهران در چنگ قحطی

کمبود مواد غذایی که از آغاز زمستان 1296 خورشیدی (1917 و 1918) در شهر تهران آشکار شده بود، از 14 بهمن این سال شدت یافت و مردم در چند نقطه شهر تشکیل اجتماع داده و به دولت اعتراض کردند که چرا قبلا پیش‌بینی‌های لازم را به‌عمل نیاورده بود.

یکی از دلایل این کمبود در تهران ناامنی راه‌ها بود. راهزنان از ضعف نیروی انتظامی به‌دلیل وجود سربازان خارجی در کشور سوءاستفاده کرده بودند و راه‌ها و روستاها و حتی پاره‌ای از شهرهای کوچک را ناامن ساخته بودند. سرانجام دولت مجبور شد در چند نقطه تهران به‌صورت محدود آشپزخانه رایگان دایر کند.

ماهواره امید ایران در مدار کره زمین

چهاردهم بهمن 1387 (دوم فوریه 2009) دانشمندان فضایی میهن ماهواره «امید ایران» را در مدار زمین قراردادند. این ماهواره که با موشک سفیر ـ 2 به مدار زمین فرستاده شده بود دارای 8 آنتن مخابراتی بود و هر شبانه‌روز 15 بار کره زمین را دور می‌زد.

ایران قبلا با یک موشک روسیه ماهواره مخابراتی به مدار زمین فرستاده بود ولی در ساخت و پرتاب ماهواره «امید ایران» و موشک بالا برنده آن از کمک و همکاری دیگران استفاده نشده بود.

نقش خبرنگار

پروفسور «ماری گاردنر» که اندیشه و آموزش‌های او تاثیر زیادی در پیشرفت روزنامه‌نگاری معاصر داشته، سوم فوریه 2004 در 83 سالگی درگذشت.

وی بود که نوشت: پشت سر هر سیاستمدار یا دولتمرد موفق و بلندآوازه یک خبرنگار لایق و زبردست ایستاده است که بدون این خبرنگار، آن مقام به این درجه از شهرت و قدرت نمی‌رسید. وی در کتاب خود «نقش خبرنگار» مثال‌های فراوان برای تایید این «تز» آورده است.

پس از انتشار این کتاب بود که در گوشه و کنار جهان مقامات به دست و پا افتادند تا رسانه‌ها بهترین خبرنگار خود را مامور پوشش کارهای آنان کنند و این مسابقه ادامه دارد. دکتر گاردنر که 5 دهه در دانشگاه‌های مینه سوتا، تگزاس و میشیگان «روزنامه‌نگاری» تدریس کرده و در چند دوره آموزش ضمن کار، روزنامه‌نگاران آمریکای لاتین را با روش نوین روزنامه نگاری آشنا ساخته بود در کتاب دیگرش «ژورنالیسم و صداقت» تحریف خبر، حذف برخی عناصر آن و یا آمیختن خبر به تفسیر و نظر و نوشتن آن با دید حب و بغض را برابر خیانت به جامعه خوانده و به سردبیران توجه داده است که خبرنگاران تازه کار (به کلام او: کوچک) را مامور پوشش کارهای حساس، بزرگ و حیاتی نکنند.

وی تاکید دارد که خبرنگار پیش از نوشتن شرح یک رویداد به‌صورت خبر ژورنالیستیک، پیرامون آن اطلاعات کافی به دست آورد، سوابق رویداد را بخواند و تنها به اظهارات و اعلامیه‌ها و نطق‌های رسمی و احیانا از پیش تهیه شده اکتفا نکند و... زیرا که امین مردم است و روشنگر آنان.

دکتر گاردنر که به‌موازات 55 سال تدریس، اطاق خبر چند روزنامه و تلویزیون را سازمان‌بندی کرده و مولف یک دفترچه راهنما برای چگونگی استخدام روزنامه نگار است اکیدا با اظهار نظر خبرنگار در قالب خبر مخالفت کرده و نوشته است مخلوط کردن خبر با نظر، میکروبی است که رسانه را بیمار و عمر آن را کوتاه می‌کند. جای نظر؛ صفحه مقالات است.

گاردنر در طول کار تدریس بارها دعوت شده بود که رسانه‌های در حال افول را درمان و بازسازی کند.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 100876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز