همشهری آنلاین: ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهاى آمریکا در جنوب آسیا و خاورمیانه، از عزم امریکا برای تحت فشار گذاشتن ایران براى متوقف ساختن برنامۀ هسته ای جمهورى اسلامى ایران، خبرداد.

پترائوس که با شبکۀ تلویزیونى ان بى سى آمریکا گفتگو می کرد گفت: «فکر مى کنم هیچکس در حال حاضر نمى تواند بگوید که ایالات متحده و دیگر اعضاى جامعۀ جهانى، فرصت‌هاى کافى و لازم براى حل مسئله [اتمى ایران] از راه دیپلماسى را به کار نگرفتند.»

 پترائوس همچنین با اشاره به گزارش سازمانهای اطلاعاتی امریکا که درسال 2007 منتشر شد و اعلام کرد که ایران برنامه ای برای استفاده نظامی از انرژی هسته ای خود ندارد گفت:اقدام اخیر دولت ایران ( درغنی سازی 20 درصد اورانیوم ) درعرصۀ فعالیت هاى اتمى، موجب تجدیدنظر سرویس هاى اطلاعاتى ایالات متحده، از ابعاد فعالیت هاى اتمى جمهوری اسلامى شده است.

یوکیا آمانو در نخستین گزارش خود به شورای حکام این نهاد درباره پرونده هسته ای ایران اظهار نظر کرد که: «اطلاعاتی که آژانس به دست آورده است.... نگرانی ها درباره فعالیت‌های گذشته و فعلی اعلام نشده احتمالی ایران در ارتباط با توسعه کلاهک هسته‌ای را افزایش می دهد.»

 این برای نخستین بار بود که گزارش آژانس موضوع نظامی شدن برنامه اتمی ایران را مطرح می کرد. همین امر موجب استفاده امریکا و هم پیمانان اروپایی آن برای موضعگیری سخت ترعلیه برنامه هسته ای ایران شده است.

حتی روسیه نیز در مواضع خود ازاین موضع ایران ابراز تاسف کرده است. این درحالی است که مسولین جمهوری اسلامی ایران از جمله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه این گزارش را به سفارش امریکا و برای تحت فشار گذاشتن ایران ارزیابی کرده اند.

درحالی که امریکائیها البرادعی البرادعی؛ [مردی با دو چهره ] رئیس سابق آژانس را متهم به پنهان کاری درخصوص ابعاد پرونده هسته ای ایران کرده اند.

کد خبر 102046

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز