یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: در روزهای اخیر همزمان با دیدگاه‌های مطرح شده در زمینه افزایش تعرفه واردات محصولات نهایی کشاورزی به 30درصد، قیمت برخی انواع میوه و مرکبات افزایش داشته است...

این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این مسئولان وزارتخانه‌های بازرگانی، جهاد کشاورزی و اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط از تکافوی تولید داخلی مرکبات و سیب و ذخیره‌سازی مناسب این محصولات برای روزهای پایانی سال خبر داده و اعلام کرده بودند این افزایش تعرفه تأثیری در افزایش قیمت‌ها نخواهد داشت. گرچه هنوز مباحث مطرح پیرامون افزایش یا کاهش تعرفه واردات میوه ادامه داشته و برخی از دست‌اندرکاران از امکان کاهش این تعرفه درصورت افزایش قیمت میوه و مرکبات خبر می‌دهند اما به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت‌های کنونی میوه و مرکبات ریشه در برخی مسائل دیگر مانند ناکارآمدی نظام عرضه و نظارت بر تنظیم بازار دارد.

براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی مواد غذایی در سطح شهر تهران، قیمت انواع میوه در بازار افزایش یافته است. با این روند این روزها بسیاری از میوه‌ها که تا چند هفته پیش، از ثبات قیمتی بیشتری برخوردار بوده‌اند با افزایش مواجه شده‌اند به‌نحوی که هم‌اکنون قیمت برخی از میوه‌ها مانند انار به بیش از 3 هزار و 300 تومان، خیار 900تومان و انگور به حدود 2هزار تومان افزایش یافته که نشان از بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار میوه و مرکبات طی روزهای پایانی سال دارد.

براساس اعلام بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی در سطح شهر تهران در هفته منتهی به 30بهمن‌ ماه امسال انار درجه یک با افزایش قیمت بیش از 9درصدی به بیش از 3300تومان در هر کیلو رسیده است، این در حالی است که قیمت انار در هفته منتهی به 23بهمن،‌ حدود 3هزار تومان بوده است. همچنین تازه‌ترین آمارهای سازمان‌های مختلف مانند سازمان بازرگانی استان تهران این قیمت‌ها را تأیید می‌کند.

قیمت انگور نیز با رشد 12درصدی از 1700 به 1950تومان افزایش یافته است. همچنین نوع مرغوب و ممتاز انگور در میادین میوه و تره‌بار به 3هزار تومان و قیمت‌ انواع درجه یک و درجه دو آن نیز به هزارو800 تا 2 هزار و 500تومان رسیده است.

سیب و مرکبات از جمله انواع میوه است که برخی مسئولان پس از تغییرات تعرفه‌ای اخیر خواستار تداوم تعرفه صفر درصدی برای واردات آن شدند، این دیدگاه‌ها در حالی مطرح می‌شود که در سال‌های گذشته صفر شدن تعرفه واردات این محصولات تأثیر مشهودی بر کاهش قیمت سیب و مرکبات در بازار مصرف نداشته است.

با این روند پرتقال تامسون که 2هفته پیش از 800 به 980تومان افزایش یافته بود، اکنون با قیمت‌های متفاوت و از 990 تا هزار و 400تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. همچنین قیمت انواع نارنگی پاکستانی و داخلی که تا چندی قبل به‌ترتیب به قیمت هزار و هزار و 700تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شد اکنون به هزار و 300 تا هزار و 800تومان افزایش یافته است.

قیمت سیب نیز که در چند هفته گذشته روند نزولی را طی کرده و به هزار تومان در هر کیلو کاهش یافته بود این روزها با افزایش همراه شده است، به‌نحوی که اکنون سیب قرمز با قیمت‌های متفاوت هزارو 100 تا هزار و 600تومان به مردم عرضه می‌شود. همچنین قیمت هر کیلو سیب زرد از هزار و 200 به هزارو 300تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر خیار که تا چندی پیش به قیمت‌های 525 تا 700تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شد اکنون به بیش از 900تومان افزایش یافته است.همچنین قیمت سیب‌زمینی، پیاز و گوجه فرنگی نیز که پیش از این افزایش قیمت حدود 12درصدی را تجربه کرده بود اکنون افزایش دوباره‌ای را شاهد بوده است به‌نحوی که اکنون قیمت هر کیلو سیب‌زمینی به 545 تومان، پیاز به بیش از 750 تومان و گوجه فرنگی به حدود 700 تومان رسیده است.

کد خبر 102486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز