گروه بورس: جدول بزرگان بازار سهام نسبت به آغاز امسال تغییرات زیادی داشته است

ورود مخابرات به بورس، جایگاه اول بازار سرمایه را دربست در اختیار این شرکت سابقا دولتی قرار داده است. مخابرات  با 8 میلیارد دلار ارزش بازار، در جایگاه اول بورس جای دارد.
شرکت ملی مس هم دومین شرکت بزرگ بورس است. این شرکت با ارزشی معادل 4میلیارد دلار به این عنوان دست یافت. این شرکت ابتدای سال با یک و نیم میلیارد دلار ارزش، رتبه پنجم بورس تهران را دراختیار داشت.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در طول یکسال اخیر عمدتا در جایگاه دوم بورس تهران قرار داشت اما هم‌اکنون با 3 میلیارد دلار ارزش بازار عنوان سومین شرکت بورس را در اختیار دارد. شرکت پالایش نفت اصفهان ابتدای اسفند نسبت به ابتدای سال با کاهش ارزش مواجه شد و در نهایت رتبه سومی خود را نیز از دست داد.

این شرکت هم‌اکنون به‌عنوان چهارمین شرکت بورس ایران شناخته می‌شود. مپنا از ابتدای اسفند ماه یکی از مهم‌ترین شرکت‌های بورس شده است، این شرکت که طی چند ماه اخیر با استقبال بازار مواجه بود،  نسبت به ابتدای سال با حدود ۱۰۰ درصد افزایش روبه‌رو شد و از جایگاه یازدهم به پنجم تغییر رتبه داد.

فلزات، مالک16 درصد بورس

تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که  ارزش بازار فلزات اساسی با افزایشی چشمگیر در سال 88 به 98 هزار و 939 میلیارد ریال رسید تا این صنعت در پایان بهمن ماه امسال 05/16 درصد ارزش بازار اوراق بهادار تهران را به‌خود اختصاص دهد.

گروه بانک‌ها نیز امسال با ورود بانک‌های صادرات و تجارت به 7 شرکت رسید. بانک‌ها با ارزش بازار 86 هزار و 709 میلیارد ریال 06/14 درصد بازار را در اختیار دارند. هلدینگ‌ها هم بیش از 10 درصد ارزش بازار را در اختیار دارند. خودروسازان و قطعه سازان هم با دارا بودن28 شرکت در بورس اوراق بهادار02/7 درصد از بازار سرمایه را دربرگرفته‌اند.

ارزش بازار این صنعت با بیش از 280 هزار سهامدار 43 هزار و 425 میلیارد ریال ثبت شده است. در عین حال، معادن که در بازار سرمایه 8 شرکت دارد با ارزش 41 هزار و 272 میلیارد ریال، 69/6 درصد بازار را به‌خود اختصاص داده است.

سودآور‌ترین‌ها

بررسی آمارهای پیش‌بینی سود شرکت‌های فعال در بورس حاکی است که شرکت‌های ملی مس، سایپا و فولاد مبارکه در این فهرست با بیش از ۲ میلیارد دلار پیش‌بینی سود برای سال‌جاری، در رتبه‌های اول تا سوم پرسود‌ترین شرکت‌های بورس قرار گرفته‌اند.

شرکت ملی مس امسال با تحقق 781 میلیون دلار سود، رتبه اول سودآورترین شرکت بورس را در اختیار گرفته است. مس سال گذشته 463 میلیون دلار سود بین سهامداران خود تقسیم کرده بود.

شرکت خودروسازی سایپا هم سودآورترین شرکت خودروسازی بورس است. این شرکت با پیش‌بینی سود 700 میلیون دلاری خود لقب دومین شرکت سودآور بورس را در اختیار گرفته و به‌نظر می‌رسد با این شرایط توانایی تحقق کامل سود پیش‌بینی شده را داراست. سایپا درصورت تحقق این میزان سود، 674 ریال به هر سهم خود سود خواهد پرداخت.

فولاد مبارکه اصفهان نیز با پیش‌بینی سود 600 میلیون دلار خود به‌عنوان سومین شرکت پرسود بازار سهام ایران مطرح شده است. شرکت مخابرات ایران هم با وجود آنکه با بیش از 8میلیارد دلار ارزش، بزرگ‌ترین شرکت بورس است اما با پیش‌بینی 500 میلیون دلار سود در جایگاه چهارمین شرکت سود ده بورس قرار دارد.

بانک صادرات هم که تازه در سال‌جاری پا به بورس گذاشته در میان بانک‌ها، پرسود‌ترین بانک است. این بانک درصورت تحقق سود پیش‌بینی شده می‌تواند برای هر سهم خود 230 ریال سود پرداخت کند.

کد خبر 102673

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز