چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

دلارام عظیمی: ترور محمود المبحوح، فرمانده ارشد حماس در ژانویه گذشته که از جمله آخرین عملیات‌های تروریستی موساد (سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی) علیه مقامات فلسطینی محسوب می‌شود، رسوایی بزرگی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اسرائیل به همراه آورده است.

محمود المبحوح، فرمانده ارشد حماس واز بنیانگذاران گردان‌های عزالدین قسام بود که 19‌ژانویه گذشته در هتل محل اقامت خود در دوبی ترور شد. المبحوح که بعدازظهر آن روز با هواپیما از دمشق وارد فرودگاه دوبی شده بود، در فاصله ساعت‌۲۰:۲۴ تا ۲۰:۴۶ شب در اتاق ۲۳۰ هتل بستان رتانا ترور شد.

پس از ترور او، روی دستگیره در اتاق، علامت لطفاً مزاحم نشوید نصب شد و درحالی‌که جسد هنوز دراتاق قرار داشت، مظنونان به ترور با پروازهای مختلف به سوی پاریس، هنگ کنگ، فرانکفورت، مونیخ و آفریقای جنوبی عزیمت کرده و ناپدید شدند.

بعد از ترور المبحوح گمانه زنی‌ها درباره عاملان این ترور شروع شد تا اینکه سرانجام پلیس دوبی جزئیات مربوط به این ترور را افشا کرده و موساد را مسئول اصلی این ترور دانست. اما آنچه رسوایی بزرگ اسرائیل و حتی کشورهای اروپایی را در این ترور سبب شده این است که جاسوسان موساد در این عملیات مخفیانه از 11‌پاسپورت جعلی انگلیسی، ایرلندی، فرانسوی و آلمانی استفاده کردند که این امر شرایط سختی را برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیپلماسی خاص او در نوع رابطه با کشورهای دوست و هم‌پیمان اروپایی‌اش ایجاد کرده است.

هر4کشور خواهان ارائه توضیحات رسمی دولت رژیم صهیونیستی در رابطه با ماجرای پاسپورت‌های جعلی شده‌اند و سفرای اسرائیل در لندن و دوبلین به وزارت امور خارجه این کشورها فراخوانده شده‌اند. دوربین‌ها، اسکنرها و ابزار پیشرفته تکنولوژی در فاش ساختن جزئیات مربوط به این عملیات نقش عمده‌ای ایفا کردند. به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود که درآینده نزدیک، جعل هویت افراد به‌مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد.

ضاحی خلفان تمیم، رئیس پلیس دوبی که پرونده این ترور را در دست بررسی و تحقیق دارد، تصاویر ضبط‌شده مظنونان به ترور در فرودگاه، هتل و در مراکز تجاری یا حتی در آسانسور هتل همراه با المبحوح را دراختیار رسانه‌ها قرار داده تا بدین‌ترتیب چهره جاسوسان اسرائیلی در سراسر جهان منتشر شود و اینترپل هم حکم جلب و دستگیری این 11‌مظنون به ترور مقام ارشد حماس را صادر کرده است.

رچه خلفان تمیم درصورت اثبات شدن نقش مستقیم موساد در این عملیات، دستگیری میر داگان، رئیس این سازمان را هم خواستار شده است. پیشتر در سال‌1987 هم موساد از پاسپورت‌های انگلیسی برای یکی دیگر از عملیات‌های تروریستی خود استفاده کرده و دولت تل‌آویو را مجبور کرده بود تا عدم‌وقوع مجدد چنین اتفاق‌هایی را در آینده به دولت بریتانیا تضمین دهد. اما امروز رژیم صهیونیستی با اعتراضی گسترده در سطح بین‌المللی مواجه شده که ممکن است حتی به تیرگی روابط این رژیم با هم‌پیمانان اروپایی خود منجر شود.

وستروله، وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه گفت که با توجه به اطلاعات به دست آمده در این زمینه، روشن شدن تمامی جزئیات پنهان مربوط به ترور‌ المبحوح لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد. دیوید میلیبند همتای انگلیسی او هم ابراز امیدواری کرد که اسرائیل با تحقیقات آغاز شده از سوی گوردون‌براون، نخست‌وزیر انگلیس در این زمینه همکاری کند. میلیبند خاطرنشان کرد که این موضوع صرفا به مشکلی بین رژیم صهیونیستی و انگلیس مربوط نمی‌شود بلکه نوعی درگیری سیاسی بین اسرائیل و اروپا به شمار می‌آید. دوبلین هم به نوبه‌خود خواهان تحقیق مشترک هر4 کشور در رابطه با این مسئله شده اگرچه سفرای اسرائیل در لندن و دوبلین تا به امروز از سیاست مبهم دولت خود در مورد این قضیه و تکذیب نقش اسرائیل در این ماجرا پیروی کرده‌اند.

این ترور حتی موجب شده رابطه رژیم صهیونیستی با امارات عربی متحده هم خدشه‌دار شود. شیخ نشین امارات از‌جمله معدود کشورهای عربی است که رابطه خود با اسرائیل را در سطح بالا حفظ کرده است. جامعه بین‌الملل یکصدا از میر‌داگان نفر اول موساد در 8 سال گذشته خواسته تا از مقام خود استعفا دهد. داگان از حمایت همه جانبه نتانیاهو برخوردار است و خیلی‌ها معتقدند که او مغز اصلی ترور عماد مغنیه از فرماندهان ارشد حزب‌الله در فوریه سال‌2008 بوده و عملیات متعددی علیه اعضای دیگر حماس و حزب‌الله طراحی کرده است.

شوک بزرگ به اسرائیل

در عین حال عملیات  تروریستی موساد در دوبی فشارهای وارده بر اسرائیل را از سوی کشورهایی از جمله فرانسه و اسپانیا (رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا) برای ایجاد دولت مستقل و جدید فلسطین ظرف 18‌ماه آینده صرف‌نظر از روند گفت‌وگوهای صلح در خاورمیانه، به همراه داشت که شوکی بزرگ برای اسرائیل و سیاست برقراری رابطه دوستانه این کشور با هم پیمانان اروپایی‌اش تلقی می‌شد. ابوظبی هم از سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرده که به استفاده موساد از پاسپورت‌های اروپایی اعتراض رسمی نشان دهند.

اوایل ژانویه امسال، بنیامین نتانیاهو در ملاقات با مقامات ارشد موساد که قرار بود در پایان این ماه محمود المبحوح را در اتاق هتلش در دوبی  ترور کنند، برای آنها آرزوی موفقیت کرده بود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آن زمان چراغ سبز خود را به رئیس موساد برای عملیاتی که از مدت‌ها پیش حتی در جزئی‌ترین موارد ممکن مورد بررسی قرار گرفته بود و دقیقا طبق شیوه عملیاتی موساد در خارج از اسرائیل به اجرا درآمد، نشان داده بود؛ عملیاتی که البته الان دولت نتانیاهو را به خاطر استفاده از جعل پاسپورت‌های اروپایی در برابر پرسش‌های متعدد دیگر هم‌پیمانان عضو این اتحادیه قرار داده است. پاسپورت‌های انگلیسی همگی به‌صورت کاملا مخفیانه و محرمانه در فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو کپی شده‌اند. دولت انگلیس مدعی است که از این موضوع اطمینان کامل دارد و معتقد است که شهروندان بی‌گناه انگلیسی از این طریق فاقد هویت شده و سپس پاسپورت آنها کپی شده است.

با اینکه خلفان تمیم گفته اگر نه ۱۰۰‌درصد اما ۹۹‌درصد این ترور کار موساد بوده است اما اسرائیل کماکان هرگونه نقش مستقیم خود در این عملیات را نفی کرده و حتی از طریق وزیر سابق دفاع این کشور بن‌الیزر که هم‌اکنون وزیر صنایع و تجارت رژیم صهیونیستی است اعلام کرده که برای تمامی عملیات‌های موساد، موافقت اولیه نخست‌وزیر لازم و ضروری است. نکته جالب اینجاست که بن‌الیزر از پاسخ دادن به این سؤال که آیا ترور المبحوح کار نیروهای موساد بوده، خودداری ورزیده و گفت که هنوز نمی‌داند آیا اسرائیل در این ترور نقش داشته یا نداشته و تنها نتیجه این عملیات برای او اهمیت دارد. بن الیزر همچنین اطمینان دارد که تا 6 ماه دیگر هیچ‌کس راجع به این موضوع حرفی نخواهد زد.

رسوایی بین‌المللی

عملیات موساد نه تنها نحوه عملکرد سرویس‌های امنیتی فلسطینی را زیر سؤال برد بلکه در عین حال فرضیه همکاری برخی از اعضای جنبش‌های فلسطینی با سازمان اطلاعاتی اسرائیل را هم بر سر زبان‌ها انداخت. صلاح البردویل، یکی از سخنگویان حماس معتقد است که المبحوح با خرید اینترنتی بلیت هواپیما و رزرو اینترنتی هتل خود در دوبی باعث شد تا موساد سریعاً رد پای او را بیابد.

ضمن اینکه المبحوح مرتکب اشتباه بزرگ دیگری شد و از طریق تلفن، محل اقامتش در دوبی را به خانواده‌اش در غزه اطلاع داده بود. از سوی دیگر حماس و فتح هر یک به نوبه‌خود دیگری را متهم می‌کنند که با موساد در ترور المبحوح همکاری داشته‌اند. کشورهای اروپایی در گذشته هم در مقابل اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی واکنش چندان محکمی نشان نداده‌اند.

اینگونه موضع‌گیری‌های شرم آور انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی در حقیقت مهر تائیدی خواهد بود بر آنچه مقامات اسرائیلی در روزهای گذشته از گردو غبار رسانه‌ها همچون توفانی جزئی در یک لیوان آب نام برده بودند و چه بسا که شاید یک عذرخواهی ساده از سوی رژیم صهیونیستی این ماجرا را برای همیشه به دست فراموشی بسپارد.

پیشتر، در مورد کانادا و زلاندنو هم تل‌آویو از همین استراتژی عذرخواهی برای حل مشکلات خود استفاده کرده بود. سال‌1997 در عملیات تروریستی مشابه پاسپورت‌های متعلق به این کشورها مورد استفاده واقع شدند اما به‌رغم وقوع این اتفاق روابط سیاسی کانادا و اسرائیل نه‌تنها هرگز خدشه دار نشد بلکه حتی در سال‌های بعد از آن مستحکم‌تر از قبل هم ادامه یافت.اینگونه عملکرد موساد و رژیم صهیونیستی در واقع با تروریسم اعمال شده از سوی القاعده یکسان و برابر به‌نظر می‌رسد. با این تفاوت که القاعده یکی از اعضای سازمان ملل متحد نیست و ادعای برقراری دمکراسی در خاورمیانه و ایجاد یک الگوی تمدن غربی در دنیای عرب را  ندارد.

موساد همواره به‌گونه‌ای عمل کرده که گویا فراتر از قانون قرار دارد، نماینده‌های خود را به پایتخت کشورهای میانه‌رو و هم‌پیمانان غرب می‌فرستد و در روز روشن حاکمیت آنها را نقض می‌کند و چنین جنایاتی را با حمایت  ایالات متحده و اروپا (‌حتی با استفاده از پاسپورت این کشورها بدون اطلاع خود آنها) مرتکب می‌شود. شاید کشورهای غربی بنا به ادعاهای خود صدها میلیارد دلار به بهانه مبارزه با تروریسم هزینه کنند ولی هرگز حتی انگشت خود را هم برای مبارزه با تروریسم اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی تکان نداده‌اند.

کد خبر 102701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز