مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین : رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: میزبانی المپیاد جهانی نجوم درکشور، فرصتی برای نمایش توانمندی‌های دانش‌آموزان ایرانی در عرصه نجوم بود.

جمهوری اسلامی ایران از 25 مهر تا 4 آبان امسال میزبان سومین المپیاد جهانی نجوم در اردوگاه شهید باهنر تهران بود.

محسن جمالی در نشست علمی بررسی عملکرد آموزش و پرورش در سال جهانی نجوم گزارشی از کیفیت برگزاری این المپیاد در ایران ارائه کرد.

معاون وزیر اموزش و پرورش گفت : در این المپیاد برنامه های متعدد فرهنگی ، تفریحی ، مسابقات تئوری و عملی و کارگاه های علمی برگزار شد که ایجاد این کارگاه ها ، اقدامی نوآورانه بود و بر غنای المپیاد افزود .

در سومین المپیاد جهانی نجوم در ایران ، دانش آموزانی از 20 کشور به رقابت پرداختند که گروه الف دانش آموزان ایرانی مقام نخست و گروه ب دانش آموزان کشورمان نیز پس از هند مقام سوم این رقابت ها را کسب کردند.

جمالی افزود : المپیاد نجوم از 6 سال پیش در کشور به طور ملی برگزار شد که با استقبال خوب دانش آموزان مواجه شد و با آن که تجربه بسیاری در این عرصه نداشتند در المپیاد جهانی موفقیت خوبی داشتند همچنان که سه سال پیش نیز در اوکراین در جایگاه نخست جهان قرار گرفتند.

وی با اشاره به حضور دانش آموزان ایرانی در 6 المپیاد جهانی اضافه کرد: بر مبنای اساسنامه المپیاد جهانی نجوم هر یک از کشورهای شرکت کننده ، پس از سه بار حضور در این رقابت ها باید اعلام میزبانی کند و با آن که برزیل رقیب ما در میزبانی این المپیاد بود با میزبانی ایران موافقت شد.

جمالی نمایاندن قابلیت های علمی و اجرایی ایران در برگزاری رقابت های جهانی ، گسترش صنعت جهانگردی و جذب آنان ، ترویج ارزش های دینی و نزدیکی میان جوانان ملل مختلف با فرهنگ ها و سلایق متفاوت را از دستاوردهای میزبانی المپیاد جهانی نجوم بیان کرد.

وی افزود : با توجه به گستره و تنوع فعالیت ها در برگزاری المپیادهای جهانی در گذشته برای برگزاری چنین رقابت هایی اضطراب داشتیم اما اکنون برای برگزاری هر المپیادی آمادگی داریم.

جمالی با اشاره به کاهش زمان مطالعه در کشور گفت : با توجه به نداشتن کتاب درسی در زمینه نجوم ، برگزاری المپیاد جهانی نجوم ، زمینه مطالعه منابع غیردرسی را در میان دانش آموزان فراهم کرد که باید آن را مغتنم شمرد زیرا پرورش نخبگان نجوم از میان همین گروه ممکن می شود.

اتحادیه جهانی نجوم سال 2009 را به مناسبت چهارصدمین سالگرد ساخت نخستین تلسکوپ، سال جهانی نجوم نامید.

کد خبر 102835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز